گرفتاری شاخص کل در دست‌اندازکیلومتر 14

۱۳۹۵/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۲۱۱

گروه بورس

هفته گذشته بازار سرمایه شاهد عرضه‌های سنگین در اغلب گروه‌های بزرگ بود؛ فلزات اساسی، بانک، بیمه، سیمان و فرآورده‌های نفتی ازجمله صنایع تاثیرگذار بر منفی شدن شاخص کل بودند.

به گزارش «تعادل»، در هفته گذشته بازارهای با پایه مواد اولیه یا «کامودیتی بیس» به دلیل افت قیمت جهانی روند منفی را در پیش داشتند و صنایع وابسته به نفت نیز به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داده و با افت همراه شدند، اما مهم‌ترین عامل منفی‌ساز شاخص در هفته منتهی به 23تیرماه، صنعت خودروسازی بود.

طبق معمول ماه‌های اخیر، بازار سرمایه تحت تاثیر صنعت خودروسازی بوده و انتشار اخبار پیرامون عدم برگزاری مجمع ایران‌خودرو و همچنین زیانده بودن این صنعت تاثیر زیادی بر منفی شدن بازار داشت. بر اساس این گزارش، شرکت ایران خودرو در ابتدای هفته گذشته طی اطلاعیه‌یی اعلام کرده بود که سهامداران می‌توانند در کیلومتر 14 مخصوص کرج برای برگزاری مجمع این شرکت، مشارکت کنند اما در انتهای هفته اعلام شد که به دلایل نامعلومی این مجمع با یک هفته تاخیر برگزار می‌شود.

این در حالی است که ایران‌خودرو با دارا بودن حجم معاملات 286میلیونی، ارزش معاملات نزدیک به 400میلیارد ریالی، تعداد معاملات 16هزار مرتبه‌یی و همچنین ارزش بازار 168هزارمیلیارد ریالی در یک روز، لیدر بازار سرمایه شده و بیشترین حجم نقدینگی بازار را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که ارزش بازار صنایع بورسی در آخرین روز هفته گذشته 2میلیون و 594هزارمیلیارد ریال، تعداد معاملات836.47مرتبه، حجم معاملات 690میلیون سهم و ارزش معاملات نیز حدود 1هزار و 807میلیارد ریال بود که البته به دلیل معاملات بلوکی، ارزش معاملات در این روز رشد قابل توجهی پیدا کرده بود.


افت 0.39درصدی شاخص کل

بر همین اساس، در پایان معاملات هفته منتهی به 23 تیرماه 95، شاخص کل با 0.39درصد کاهش و افت 286واحدی روبه‌رو شد و به رقم 73763‌واحد رسید. شاخص بازار اول با 133‌واحد کاهش به رقم 51338‌واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 1028‌واحد کاهش عدد 162942‌واحد را تجربه کرد و به ترتیب با 0.26درصد و 0.63درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در 5 روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 13963میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با 97.5درصد کاهش یافته است. در ضمن تعداد 4957‌میلیون سهم و حق تقدم در 287 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 98 درصد و 98.2درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. همچنین ارزش معاملات نرمال به 10300میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 4233‌میلیون سهم به ترتیب با 98درصد و 98.2درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. بر این اساس تعداد 1163134برگه اوراق مشارکت به ارزش 1177میلیارد ریال معامله شد که 68 درصد و 76 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته را نشان می‌دهد.

طی هفته گذشته صنایع دباغی، پرداخت چرم و ساخت انواع پاپوش با 5.53درصد، کاشی و سرامیک با 4.85درصد، خدمات فنی و مهندسی با 3.62درصد، استخراج کانه‌های فلزی با 3.42درصد و محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر با 2.92درصد و بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه‌ها به خود اختصاص دادند.


روند دادوستد روزهای هفته

بر اساس این گزارش، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهی به ۲۳ تیرماه امسال نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته ۲۸۶واحد کاهش یافت و به رقم ۷۳هزار و ۷۶۳واحد رسید. شاخص آزاد شناور نیز طی معاملات هفته گذشته ۵۴۸واحد افت کرد و از رقم ۸۲هزار و ۸۷۴ به ۸۲هزار و ۳۲۶ رسید. همچنین نماگر بازار اول از کانال ۵۱هزار و ۴۷۰واحدی به تراز ۵۱هزار و ۳۳۸واحدی رسید که با این حساب ۱۳۲واحد کاهش را در شاخص بازار اول شاهد هستیم. نماگر بازار دوم نیز هزار و ۲۸واحد کاهش از خود نشان داد و عدد ۱۶۲هزار و ۹۴۱واحدی را تجربه کرد.

در پایان معاملات نخستین روز هفته، در بازار سرمایه دادوستد تعداد 588میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 180میلیارد تومان در 52هزار نوبت به ثبت رسید. در روز شنبه، شاخص بورس نیز با افت 332واحدی به ارتفاع 73هزار و 716واحدی عقب‌نشینی کرد که بیشترین تاثیر منفی بر حرکت روز شنبه 19 تیرماه سال جاری، دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی فارس، خودرو و شبندر شد و در مقابل نمادهای معاملاتی وبملت، وبانک و وبشهر با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم در این روز منفی بودند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 120واحد، کل (هموزن) 25واحد، قیمت (هموزن) 20واحد، آزادشناور 439واحد و شاخص بازار اول 215واحد و بازار دوم 826‌واحد افت کردند.

شاخص بورس در جریان معاملات روز یک‌شنبه ۴۷‌واحد رشد کرد. در پایان معاملات روز بیستم تیرماه، بازار سرمایه تعداد 782میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 216میلیارد تومان در 58هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد اندک 47 واحدی در ارتفاع 73 هزار و 764واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر افزایش دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی جم، فولاد و تاپیکو شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فارس، وبصادر و حکشتی با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

در پایان معاملات روز دوشنبه بیست و یکم تیرماه، بازار سرمایه تعداد 845میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 251میلیارد تومان در 57هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با ثبت افزایش 52واحدی در ارتفاع 73هزار و 816واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر افزایش دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی رمپنا، فخوز و وبملت شد و در مقابل نمادهای معاملاتی شپنا، فارس و تاپیکو با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبت و متعادلی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 19واحد، کل (هم‌وزن) 0.6واحد، قیمت (هم‌وزن) 0.5واحد، آزادشناور 40واحد و شاخص بازار اول 159 واحد رشد کردند.

در پایان معاملات روز سه‌شنبه بیست و دوم تیرماه، بازار سرمایه دادوستد تعداد 1033میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 321میلیارد تومان در 61هزار نوبت به ثبت رسید. شاخص بورس نیز با افت 80واحدی در ارتفاع 73هزار و 736واحد متوقف شد که بیشترین تاثیر منفی بر حرکت این روز دماسنج بازار سهام به نام نمادهای معاملاتی فخوز، خساپا و حکشتی شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فارس، وغدیر و وبملت با رشد خود مانع ریزش بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز سه‌شنبه منفی بودند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 59واحد، کل (هم‌وزن) 59واحد، قیمت (هم‌وزن) 50واحد، آزادشناور 184واحد و شاخص بازار اول 63واحد و بازار دوم 136واحد افت کردند.

در پایان معاملات روز بیست‌وسوم تیرماه، بازار سرمایه تعداد 1061میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 253میلیارد تومان در 57هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با ثبت افزایش 26واحدی در ارتفاع 73 هزار و 763واحد قرار گرفت. بیشترین تاثیر مثبت بر افزایش دماسنج بازار سهام نیز به نام نمادهای معاملاتی کگل، کچاد و وامید شد و در مقابل نمادهای معاملاتی خساپا، شپدیس و وبانک با افت خود مانع رشد بیشتر شاخص شدند. شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبت و متعادلی را پشت سر گذاشتند به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 9واحد، کل (هم‌وزن) 17واحد، قیمت (هم‌وزن) 14واحد و شاخص بازار دوم 200واحد رشد کردند.


دادوستد فرابورس در هفته گذشته

طی هفته گذشته، ارزش معاملات بازار پایه فرابورس ایران با 54درصد افزایش همراه شد و به رقم 604میلیارد ریال رسید. بازار فرابورس در هفته قبل، خرید و فروش 892میلیون ورقه بهادار به ارزش 4هزار و 706میلیارد ریال را شاهد بود و با افت 26درصدی حجم و 39درصدی ارزش معاملات در قیاس با هفته پیش از آن مواجه شد.

در این میان، حجم و ارزش معاملات هفتگی در بازار اول به ترتیب با 40 و 49درصد کاهش همراه و 97میلیون ورقه بهادار به ارزش 168میلیارد ریال دادوستد در آن انجام شد؛ همین‌طور در بازار دوم 372میلیون ورقه بهادار به ارزش 889میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که این وضعیت حاکی از افت 29درصدی حجم و 25درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن است. در عین حال با وجود افت حجم معاملات بازار پایه، ارزش معاملات در این بازار 54درصد افزایش پیدا کرد و خرید و فروش 344میلیون اوراق بهادار به ارزش 604میلیارد ریال در این بازار به ثبت رسید.

در هفته معاملاتی منتهی به 23 تیرماه، حجم و ارزش معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی کاهش یافت و 16میلیون ورقه بهادار به ارزش 3هزار و 44میلیارد ریال داد و ستد شد. آیفکس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نمایشگر عدد 766.9 بود و ارزش بازار نیز با افت 11هزار و 465میلیارد ریالی، رقم 923هزار و 895میلیارد ریال را نشان داد.

این گزارش می‌افزاید: گروه فلزات اساسی در مدت یاد شده با در اختیار داشتن 32درصد از معاملات بازار سهام، در صدر صنایع پیش‌رو قرار گرفت؛ گروه بانک‌ها سهم 10درصدی از معاملات داشت و گروه محصولات کاغذی با معاملاتی به ارزش 106میلیارد ریال رده سوم را به خود اختصاص داد. طی 5 روز معاملاتی هفته گذشته، بالاترین حجم مبادلات روزانه در روز دوشنبه با داد و ستد 235میلیون اوراق بهادار ثبت شد و بیشترین ارزش معاملات به میزان یک هزار و 270میلیارد ریال در روز یک‌شنبه رقم خورد. همچنین در مدت یاد شده، سهم بازار دوم از کل ارزش بازار فرابورس 43درصد و سهم بازار اول 12درصد بود.


نیم نگاه سهامداران به سکه طلا

از هفته گذشته معاملات گواهی سپرده سکه طلای تمام بهار آزادی به صورت آنلاین و در سامانه بر خط معامله‌گران سهام آغاز شد تا از این پس شاهد قرارگرفتن سکه طلا در سبد سهامداران باشیم. خزانه‌داری پردیس بانک رفاه به عنوان انبار بورس کالای ایران برای معاملات گواهی سپرده سکه طلا، معرفی شده است. این مرکز پس از پذیرش سکه بهار آزادی طرح امام (ره) ضرب سال ۸۶ با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۱۳۳/۸ گرم، اقدام به اصالت‌سنجی و صدور گواهی سپرده می‌کند. قرار است در بلندمدت امکان تسویه معاملات آتی سکه با گواهی سپرده طلا هم ایجاد شود.

یکی از مزیت‌های خرید گواهی سپرده طلا، افزایش امنیت در معاملات و نگهداری سکه طلاست. هر فردی که در منزل خود سکه دارد یا صرافان و معامله‌گرانی که هر روز سکه معامله می‌کنند، می‌توانند با تبدیل کردن دارایی خود به اوراق گواهی، بدون هیچ دغدغه‌یی به معامله یا نگهداری سکه بپردازند؛ زیرا گواهی سپرده طلا با نام است و حتی درصورت سرقت این گواهی، دریافت سکه‌ها فقط با ارائه مدارک شناسایی معتبر امکان‌پذیر است.

پذیرش اوراق گواهی سپرده سکه طلا به عنوان وثیقه برای اخذ تسهیلات از سیستم بانکی یکی از مزیت‌های این بازار است. ضمن اینکه معامله اوراق گواهی سکه از معافیت مالیاتی برخوردار است. از سوی دیگر گواهی سپرده طلا می‌تواند در آینده جایگزین وجه تضمینی اولیه معاملات در بازار آتی سکه شود. پیش‌بینی می‌شود اوراق گواهی سکه رفته‌رفته جایگزین بازار فیزیکی و پر ریسک مبادلات سکه شود. با افزایش بازیگران و عمق این بازار، کشف نرخ لحظه‌یی و واقعی سکه در این بازار اتفاق می‌افتد. در بلندمدت هم قیمت پایه گواهی سپرده سکه، حکم قیمت نقدی سکه را پیدا خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه