عراقی‌ها برای آزادسازی موصل آماده می‌شوند

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۴۲

گروه جهان

یک روز پس از حمله انتحاری داعش در تجمع جنبش روشنایی در کابل، انفجاری انتحاری این گروه تروریستی در ایست ‌بازرسی ورودی محله کاظمین در بغداد نیز دست‌کم 15کشته و 30زخمی برجای گذاشت. حمله داعش به تجمع روشنایی نیز بیش از 80کشته و 265زخمی برجای گذاشته است.

محله کاظمین واقع در شمال بغداد، محله‌یی شیعه‌نشین است که آرامگاه امام موسی بن جعفر (ع) و امام محمد تقی (ع) در آن قرار دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسوولان بیمارستان کاظمین گفته‌اند حال شماری از مجروحان این بمب‌گذاری وخیم است و تعداد کشته‌شده‌های این انفجار ممکن است افزایش پیدا کند. پیش از این نیز داعش حملات انتحاری مشابهی را علیه شیعیان بغداد و دیگر نقاط عراق انجام داده بود.

در هفته‌های اخیر حملات علیه شیعیان عراق تشدید شده به‌طوری‌که روز ۲۳تیرماه یک بمب‌گذار انتحاری با خودرو حاوی مواد منفجره خود، یک ایست ‌بازرسی پلیس را در محله شیعه‌نشین رشیدیه بغداد هدف قرار داد که‌ درنتیجه ۸نفر کشته و بیش از ۲۰نفر زخمی شدند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، دو هفته پیش 3مقام امنیتی ارشد بغداد را از کار برکنار کرد. العبادی اعلام کرده که دولت پاسخ سختی به تروریست‌ها خواهد داد.

حمله به موصل در اکتبر

در همین حال، منابع عراقی اعلام کرده‌اند همزمان با داعش که در حال حفر خندق در اطراف موصل است، نیروهای دولتی نیز کار حفر خندق در اطراف فلوجه را آغاز کرده‌اند. فلوجه در غرب پایتخت قرار داشته و این اقدام یک ماه بعد از بازپس‌گیری از دست داعش انجام می‌شود. به گزارش العالم، سرلشکر عبدالوهاب السعدی، معاون فرمانده نیروهای مبارزه با تروریسم، به آسوشیتدپرس گفته است: «خندق با هدف حمایت از ساکنان فلوجه برای حفظ تسلط بر شهر حفر می‌شود.»

السعدی گفته است: «نیروهای عراقی در این منطقه مستقر خواهند شد. طول این خندق به ۱۱کیلومتر، مساحت آن به ۱۲متر و عمق آن یک متر و نیم است. این خندق جدید تنها دروازه ساکنان برای ورود و خروج به شهری است که از زمان عملیات نظامی که به شکست داعش منجر شد تقریبا خالی است. مرحله اول حفر خندق عملا آغاز شده و در این مرحله طول خندق به 6کیلومتر تا شمال و شمال غرب شهر می‌رسد و در مرحله دوم حفر خندق طول آن به 5کیلومتر به سمت جنوب و جنوب شرق شهر کشیده خواهد شد.» در همین حال روزنامه شرق الاوسط گزارش داده‌، داعش نیز به دلیل نگرانی از دور تازه عملیات ارتش، حفر خندق به دور شهر موصل را آغاز کرده است.

مسوولان غربی و عراقی پیش‌تر اعلام کرده‌اند، نخست وزیر عراق خواهان یورش به شهر موصل همزمان با فرارسیدن ماه اکتبر است. به گزارش رویترز، با وجود اینکه مسوولان عراقی و امریکایی جدول زمانی را برای یورش به موصل اعلام نکرده‌اند، اما یک دیپلمات بلندپایه مقیم بغداد و یک مسوول غربی تاکید کرده، حیدر العبادی خواهان حمله به موصل در ماه اکتبر آتی است. این خبرگزاری اعلام کرده، مسوولان غربی گفته‌اند بازپس‌گیری این شهر بدون طرحی جهت بازگرداندن امنیت و خدمات اساسی و همچنین تامین اموال و نیروها برای اجرای این امر این تهدید را به وجود می‌آورد که اشتباهی که جورج بوش، رییس‌جمهور امریکا در سال ۲۰۰۳ با براندازی حکومت عراق‌ مرتکب شد، تکرار شود. اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا نیز در حاشیه نشست وزرای خارجه و دفاع کشورهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر امریکا در واشنگتن گفته بود که طرح نهایی برای شکست داعش به‌زودی تدوین می‌شود.

برت مک‌گورک، فرستاده امریکا در ائتلاف بین‌المللی نیز در جریان نشست واشنگتن گفته، آزادسازی موصل نزدیک است. خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق نیز از لزوم تفاهم‌های سیاسی در مورد حمله و مدیریت مرحله پس از خروج داعش صحبت کرده است. العبیدی با اشاره به اختلاف نظر میان بغداد و اقلیم کردستان گفته، پیش‌بینی نمی‌کند که نیروهای پیشمرگ وارد شهر موصل شوند. این مقام عراقی گفته است: «به آنها اجازه نخواهیم داد در عملیات آزادسازی این شهر مشارکت کنند.»

در همین راستا وزارت دفاع عراق اعلام کرده، امضای تفاهمنامه‌ میان امریکا و دولت اقلیم کردستان عراق در داخل کشور تضادی با منافع عراق ندارد و براساس آن، نیروهای پیشمرگ از مناطق آزادشده در استان نینوا عقب‌نشینی می‌کنند. این وزارتخانه در بیانیه‌یی برای توضیح پیرامون یادداشت تفاهمی که چندی پیش امضا شد، گفته این پروتکل با رضایت و اطلاع قبلی دولت مرکزی عراق به‌ امضای طرفین رسیده‌ است. همچنین اشاره ‌شده‌ که‌ براساس این پروتکل، نیروی پیشمرگ باید پس از آزادسازی موصل، از مناطق مورد مناقشه‌ که‌ هم‌اکنون تحت کنترل آنان است، طبق برنامه‌یی زمان‌بندی‌شده‌ که‌ از سوی بغداد تعیین می‌شود، عقب‌نشینی کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه‌ تاکید شده‌ که‌ منطقه کردستان نمی‌تواند در موارد اساسی به‌صورت جداگانه‌ از بغداد عمل کرده‌ و فرمان صادر کند و نیروهای ائتلاف و امریکا نیز حق ایجاد پایگاه‌های نظامی در خاک منطقه کردستان را ندارند.

اقلیم کردستان به تازگی برای نخستین‌بار به شکل مستقیم و مستقل با ایالات‌متحده سند رسمی توافقنامه‌یی در مورد کمک نظامی و مالی امضا کردند. در مفاد این پروتکل رسمی امریکا متعهد به استمرار کمک نظامی و نیز پرداخت کمک مالی 415میلیون دلاری به‌ وزارت پیشمرگ اقلیم است.

مشاهده صفحات روزنامه