لزوم تکمیل پروژه‌های عمرانی بهداشت در دولت یازدهم

۱۳۹۵/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۷۸۵۹

گروه اقتصاد اجتماعی محمد مهدی حاتمی

سیدحسن هاشمی به فصل میوه چینی طرح تحول سلامت که اکنون سه سالی از کلید خوردنش می‌گذرد نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. فارغ از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 و اینکه هاشمی باز هم وزیر باشد یا نباشد، منتقدان او معتقدند طرح تحول سلامت زمان کافی برای عرض اندام داشته است و اکنون باید به نتیجه‌اش نگاه کرد. آقای وزیر اما گویی از نتیجه راضی است. او در جمع معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی حاضر شد و از هجمه‌ها علیه وزارت بهداشت گفت. از پرونده‌های قصور پزشکی از اعتبار بخشی بیمارستان‌ها و از اینکه بهتر است پروژه‌هایی که کلنگشان در این دوره وزارت بهداشت زده شده در همین دوره به اتمام برسند تا آغاز‌کننده کار، میوه چین کار هم باشد.

وزیر بهداشت گفت: «امیدوارم در پایان دولت یازدهم بتوانیم در اوج، کار را به اتمام برسانیم به طوری که احساس کنیم آنچه از دستمان برمی‌آمده را انجام دادیم و این طور نباشد که بعد از اتمام دوره خدمتمان بگوییم، کاش اقدام دیگری را هم انجام می‌دادیم.» وی ضمن تشکر از معاونان درمان دانشگاه‌های درمانی علوم پزشکی کشور گفت:«در این دوره مسوولیت سلامت مردم نصیب ما شد و اکنون درحال نزدیک شدن به خط پایان هستیم. ما وظیفه داشتیم در یک دوره چهار ساله برای سلامت مردم تلاش کنیم اما خط پایان نیز بسیار اهمیت دارد و باید در این سال پایانی به صورت مضاعف تلاش کنیم و همه ما به ویژه معاونان درمان این همت را داشته باشیم. به ویژه این را در نظر داشته باشید افرادی هستند که می‌خواهند زحمات شما را نابود کنند که البته این افراد وجود دارند و هر چه ما بیشتر صحبت می‌کنیم بیشتر عیان می‌شوند.»


چه کسی از کاه خطای پزشکان کوه ساخت؟

پرونده‌های قصور پزشکی بحث داغ این روزهاست به ویژه اکنون که مطالبات جامعه هنری درباره مرگ مشکوک عباس کیارستمی هم نورافکن را بر جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی کشور انداخته است. «تعادل» دیروز نیز در گزارشی به همین موضوع پرداخته بود. اما بشنوید از اشاره هاشمی به پرونده‌های قصور و تخلفات پزشکی. هاشمی در این مورد گفت:«اینکه در بحث پرونده‌های پزشکی عده‌یی از کاه، کوه می‌سازند، اقدامی سیاسی است و مطمئن باشید در چند ماه آینده هم این بزرگنمایی‌ها ادامه خواهد داشت.» هاشمی ادامه داد:«از طرف دیگر اما خطاهای پزشکی را نمی‌توان انکار کرد، کما اینکه در همه دنیا هم با وجود سیستم‌های نظارتی دقیق، نمی‌توان بطور کامل جلو خطاهای پزشکی را گرفت. با این همه نمی‌توان این را بهانه‌یی برای بی‌توجهی دانست و ما باید اگر مساله‌یی چه برای پزشکان و چه برای بیماران رخ داد حتما پیگیری کنیم. از طرفی در کمیسیون‌های رسیدگی به تخلفات می‌بینیم که اکثر گرفتاری بیماران با موسسات پزشکی، عدم تشریح موقعیت برای آنهاست.» وزیر بهداشت ادامه داد:«توصیه می‌کنم درباره خطاهای پزشکی جدی و مصمم باشید تا مردم مطمئن باشند که این پرونده‌ها با دقت، قاطعیت و انصاف مورد رسیدگی قرار می‌گیرند چراکه ما همواره متهم می‌شویم که چون پزشک هستیم به نفع حقوق صنف خودمان، حقوق مردم را نادیده می‌گیریم اما تاکید می‌کنم که همواره حقوق مردم برای ما اهمیت دارد و در همه دوره‌ها نیز مهم بوده است و به همین دلیل بهتر است با رسانه‌ها، مراکز اثرگذار، ائمه جمعه و غیره در ارتباط باشیم تا جامعه هم در جریان پیگیری امور از جانب ما باشد.»


پارتی بازی ممنوع

وزیر بهداشت ادامه داد:«هدف از رونمایی از سامانه صدور الکترونیک پروانه موسسات پزشکی که امروز رونمایی شد این است که مداخلات فردی در صدور پروانه موسسات پزشکی به حداقل برسد و من امیدوارم همه دانشگاه‌های پزشکی کشور هر چه زودتر این سامانه را راه‌اندازی کنند. برای صدور پروانه‌ها باید به توانمندی‌ها، جمعیت، میزان محرومیت و... توجه کنیم و حتی نباید یک مورد خرید و فروش پروانه وجود داشته باشد، البته در کنار این اقدامات بحث سطح‌بندی نیز باید اصلاح شود البته قرار است نتیجه نهایی فصل‌بندی خدمات را تا پایان شهریور به ما تحویل دهند که امیدواریم این اتفاق بیفتد.»

هاشمی در مورد اهداف فصل‌بندی خدمات هم توضیح داد و گفت: «هدف از فصل‌بندی این است که همه دانشگاه‌ها بدانند که در 10سال آینده چه تعداد تخت، بیمارستان خصوصی، مرکز درمانی، وسایل تصویربرداری و... در بخش دولتی و خصوصی نیاز داریم البته این موضوع باید حتما از ستاد وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها واگذار شود بطوری که کمیسیون ماده 20 وزارت بهداشت یک بار برای هر استان اعلام نظر کند و بعد موضوع از سوی دانشگاه‌ها پیش رود.»

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به ابلاغ نسل جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها گفت: «نکته حائز اهمیت این است که اعتباربخشی باید به صورت یک فرهنگ نهادینه شود نه اینکه تنها ابزاری برای درجه‌بندی بیمارستان‌ها باشد بلکه باید به فرهنگی برای ارتقا کیفیت خدمات تبدیل شود.» او ادامه داد: «درحال حاضر سنجه‌های اعتباربخشی از 8000 سنجه به 900 سنجه رسیده است و شاید بتوان در آینده تعداد آنها را بیش از این کاهش داد بنابراین در اعتباربخشی بنا بر ارتقای کیفیت و احترام به حقوق بیماران است که امیدواریم بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم تا مردم از مراکز درمانی رضایت بیشتری داشته باشند.»

وزیر بهداشت اشاره‌یی هم به نظام جدید اعتباربخشی در وزارتخانه تحت امرش کرد و گفت:«در نسل جدید اعتباربخشی کار خارج از وزارت بهداشت انجام می‌دهیم که همه احساس کنند از بیرون مورد نظارت قرار می‌گیرند البته تاکید می‌کنم که در این اعتباربخشی پرستاران را اذیت نکنیم و در مواردی که می‌توان از منشی‌ها استفاده کرد همین کار را انجام دهیم. افزون بر این باید این را هم اضافه کنم که اعتباربخشی به معنای مچ‌گیری نیست بلکه بنای ما در حمایت است و در عین حال با شجاعت تمام کار را تا جایی دنبال می‌کنیم که بیمارستان‌های فاقد صلاحیت تنزل رتبه پیدا کنند.»

سیدحسن هاشمی یکی از کلیدی‌ترین وزرای کابینه دولت یازدهم است چراکه کمی پس از روی کار آمدنش طرحی را کلید زده که به نوعی برگ برنده دولت یازدهم هم هست: طرح تحول سلامت. شاید هم از همین رو است که آقای وزیر تاکید دارد در این مدت باقی مانده تا پایان وزارتش، بحث نظارت جدیتی دو چندان را تجربه کند. او در ادامه سخنانش گفت: «کار ما بدون انجام نظارت هیچ فایده‌یی ندارد. در حوزه نظارت البته کارهای زیادی انجام شده است و نمونه‌اش هم همین بحث نظارت بر تعرفه‌هاست. شما در بحث نظارت بر تعرفه‌ها تلاش زیادی انجام دادید. نظارت‌ها در استان‌ها در مقایسه با تهران بسیار خوب بوده است و البته تهران مشکلات خاص خود را دارد.»


توصیه‌های آقای وزیر

هاشمی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم حفظ دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت:«شما معاونین درمان باید به سمت راه‌اندازی و جمع‌بندی پروژه‌ها بروید، حیف است که شما در این دوره زحمت کشیدید و فرد دیگری پروژه‌ها را افتتاح کند. حتی در زمینه پروژه‌های ساختمانی مانند کلینیک‌های ویژه، مراکز سرطان و... آنها را به اتمام برسانید و کارها را به صورت نیمه کاره رها نکنید، بنابراین ضمن مراقبت از این دستاوردها تلاش کنیم تا همه پروژه‌ها تکمیل شوند و در عین حال از نتایج طرح تحول نیز مراقبت کنید به عنوان مثال حتما نظارت کنید تا کسی برای خرید تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان نرود.» وزیر بهداشت گریزی هم به بحث اورژانس‌ها زد و اورژانس را تابلو کار وزارت بهداشت دانست. به گفته او 250پروژه اورژانس توسط معاونت درمان وزارت بهداشت در دستور کار هستند. هاشمی گفت: «مهم است که در بحث اورژانس به وجود نیروی متخصص توجه داشته باشیم. ما باید حتما پزشک مقیم در اورژانس داشته باشیم و مهم است که تعداد این پزشکان کاهش پیدا نکند. اعتبار لازم برای این موضوع هم حتما توسط وزارت بهداشت تامین می‌شود.» وزیر بهداشت در ادامه به مساله پرداختی‌های پرسنل بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت:«مساله پرداختی‌ها بسیار مهم است و ما متاسفانه شاهد این هستیم که برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی درحالی تاخیر در پرداخت‌هایشان دارند که پول در حسابشان هست. این درحالی است که در برخی موارد پرسنل هشت ماه است حقوق نگرفته‌اند.»هاشمی ادامه داد:«زمانی که ما کار را شروع کردیم درآمد اختصاصی وزارتخانه 10هزار میلیارد تومان بود در حالی که اکنون این درآمد به 26هزار میلیارد تومان رسیده است و این یعنی اینکه داریم درآمد بیشتری ایجاد می‌کنیم. در واقع اکنون بیش از 60 درصد درآمد کل دولت را درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تشکیل می‌دهد که 30درصد آن به عواملی که کار می‌کنند تعلق می‌گیرد. از طرف دیگر، 19.9درصد از کل درآمدهای طرح به عنوان دستمزد یا حق‌العلاج پرداخت شده بنابراین تغییری در پرداخت‌ها ایجاد نمی‌شود. با این حال ما باید سقفی برای دریافتی‌های بالا ایجاد کنیم و وضع مالیات پلکانی بر درآمد را هم در دستور کار قرار دهیم.»

مشاهده صفحات روزنامه