تبعیض قیمتی راهآهن برای مسافران کثیرالسفر
گروه راه و شهرسازی سارا حامدی
مهرداد تقیزاده، سرپرست معاونت امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه راه آهن برای تخفیف قیمت بلیتهای قطار به مسافران ثابت در برخی مسیرها خبر داد. وی همچنین با تاکید بر سیاست وزارت راه مبنی بر ایجاد سیستم حمل و نقل یکپارچه درون و برونشهری از مکانیابی برای احداث دومین ایستگاه راه آهن در پایتخت خبر داد.
سرپرست معاونت امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران دیروز در یک نشست خبری در پاسخ به سوال«تعادل» مبنی بر اینکه برنامه راه آهن برای آزادسازی قیمت بلیت قطار و کاهش قیمت آن در روزهای عادی چیست؟ با اشاره به عملکرد برخی کشورها برای کاهش قیمت بلیت برای مسافران ثابت و مسافرانی که حداقل 3 بار در هفته از قطار استفاده میکنند، گفت: ما نیز در راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن هستیم تا چنین مکانیسمی را برای مسافران ثابت خود ایجاد کنیم.
مهرداد تقیزاده تصریح کرد: در کشورهای دیگر برای مسافران کثیرالسفر قیمت را کاهش میدهند تا اختلاف بین قیمت بلیت مسافران عادی با این مسافران مشخص باشد.
وی افزود: کاهش قیمت بلیت و تخفیف به مسافران ثابت مسلم است و این کمک میکند تا رغبت مسافران برای استفاده از قطار بیشتر شود و ما به هدف خود برای رقابت با حمل و نقل جادهیی و کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی هوا که با استفاده از حمل و نقل ریلی امکانپذیر است، نزدیک شویم.
عضو هیاتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه مدیریت تقاضا در بخش حمل و نقل هوایی و درخصوص مسافران هواپیما نیز اجرا میشود، گفت: ما در راه آهن بیشتر به دنبال رقابت با حمل و نقل جادهیی هستیم تا مردم به جای استفاده از خودرو شخصی از قطار استفاده کنند.
توسعه حمل و نقل همگانی
وی با اشاره به معضل ترافیک در دنیا گفت: امروزه تمامی کشورهای دنیا به دنبال آن هستند تا با توسعه حمل و نقل همگانی به خصوص شهرسازی ریل پایه مشکلات مربوط به ترافیک شهری را حل کنند.
تقیزاده با اعلام اینکه بسیاری از کشورهای دنیا امروز به این نتیجه رسیدهاند که استفاده از شهرسازی ریل پایه میتواند به حل بسیاری از مشکلات مربوط به ترافیک کمک کند، اعلام کرد: بر همین اساس دومین همایش شهرسازی ریل پایه در بهمن ماه امسال برگزار خواهد شد.
سرپرست معاونت امور مسافری راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام اینکه بسیاری از مسوولان تصور میکردند با استفاده از حمل و نقل عمومی میتوان مشکل ترافیکی کشور را حل کرد اما هنوز بعد از گذشت بیش از 40سال مشکل ترافیک در کشور ما حل نشده است.
وی با بیان اینکه مد پیادهروی در حمل و نقل مغفول مانده است، گفت: میتوان گفت پیادهروی در تمام شهرهای ایران نزدیک به صفر است و رغبتی به آن دیده نمیشود.
اهمیت یکپارچگی نقلیه درون و برون شهری
مهرداد تقیزاده تصریح کرد: در صورتی حمل و نقل عمومی میتواند در کاهش میزان ترافیک در شهرها موثر باشد که سیستمهای حمل و نقل عمومی به طور کامل و هماهنگ اجرایی شوند.
تقیزاده گفت: از سوی دیگر لازم است تا تمامی مدهای حمل و نقل درون شهری و برون شهری به صورت یکپارچه عمل کنند و در واقع تمامی سیستمهای حمل و نقلی چه درون شهری و چه برون شهری با یکدیگر مرتبط شوند در غیر این صورت مجموعه حمل و نقلی در کشور کارایی نخواهد داشت.
سرپرست معاونت امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شهرسازی ریل پایه بحثی است که یکپارچگی حمل و نقل برون شهری و درون شهری را دربرمیگیرد، گفت: در گذشته حل مشکلات مربوط به حمل و نقل درون شهری و برون شهری با استفاده از راهحلهایی مانند مترو، اتوبوس و... سادهتر بود اما امروز باید در سطح بالاتری کار انجام شود.
مهرداد تقیزاده گفت: به عنوان مثال در شهر پاریس در کنار تعداد زیادی ایستگاه مترو 7 ایستگاه اصلی برون شهری در داخل شهر و در محلههایی مانند خیایان شانزه لیزه که مرکزیت دارند، ساخته شده است.
وی افزود: در شهر لندن نیز در کنار 300 ایستگاه مترو 18 ایستگاه راه آهن برای حمل و نقل برون شهری تعبیه شده است.
تقیزاده با اشاره به اینکه در توکیو ژاپن نیز تعداد زیادی ایستگاه راه آهن برای حمل و نقل برون شهری و تعداد بیشماری ایستگاه مترو برای حمل و نقل درون شهری وجود دارد، گفت: تمامی این اقدامات در زمان شهرسازی و با دقت به موضوع گسترش شهر براساس حمل و نقل ریلی اتفاق افتاده است و این موضوع چیزی است که ما امروز در راه آهن و با برگزاری همایش شهرسازی ریل پایه به دنبال آن هستیم.
سرپرست معاونت امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته موفق شدهاند مشکلات مربوط به اتصال با شهرهای حومهیی را با قطار حومهیی حل کنند، شهر مونیخ در آلمان را مثال زد و گفت: در این شهر بیش از 17خط حومهیی برای اتصال به شهرهای حومه و تعداد زیادی قطار وجود دارد و مردم در این شهرها مشکلی برای تردد به شهرهای بزرگتر ندارند.
توجه به شهرسازی ریل پایه
عضو هیاتمدیره راهآهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه شهرسازها در طراحی شهر باید به حملونقل ریل پایه توجه کنند چراکه پس از طراحی شهر افزودن ریل هزینهبر و دشوار است، تصریح کرد: در همایش شهرسازی ریلپایه از تخصصهای مختلف حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست، اقتصاد شهری و جامعهشناسی استفاده میشود و امیدواریم با برگزاری این همایش ارتباط رشتههای مختلف افزایش یابد.
وی با تاکید بر اینکه مشکل ترافیک به دلیل نوع نگرش شهرداریها و مسوولان حمل و نقل برونشهری ایجاد شده است، گفت: امیدواریم در گام نخست نوع نگرش تغییر کند و مسوولان به اهمیت حمل و نقل ریلپایه واقف شوند.
تقیزاده به برنامهریزی برای انتقال ترمینال شرق به خارج از شهر اشاره کرد و گفت: اقدامات اشتباهی مانند این پروژه میتواند بار مالی زیادی را بر دوش شهرداری و سازمان راهداری بگذارد.
سرپرست معاونت امور مسافری راه آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق بین شهرداری تهران و راه آهن جمهوری اسلامی ایران از ساخت تونل برای تردد مسافران خط 3 مترو به راه آهن خبر داد و گفت: ما در راه آهن به دنبال مکانیابی برای ساخت ایستگاه دوم راه آهن در تهران هستیم زیرا یک ایستگاه به تنهایی نمیتواند جوابگوی نیاز مسافزان بخش حمل و نقل ریلی باشند.
وعده اجرایی شدن خط ریلی شمال البرز
همچنین در این مراسم وحیدعلی قارداشی، مدیرکل دفتر نظارت بر توسعه راه آهن با اشاره به اینکه قرار است خط 2 مترو کرج تا ایستگاه راه آهن امتداد پیدا کند درخصوص پروژه رودهن- آمل گفت: برخی نکات درخصوص این خط ریلی وجود دارد که باید پیش از اجرایی شدن مورد توجه قرار گیرد.
علی قارداشی گفت: این خط باید از تهران به آمل کشیده شود زیرا این درست نیست تا مسافران را از قطار حومهیی به راه آهن تحویل دهیم.
مدیرکل دفتر نظارت بر توسعه راه آهن تصریح کرد: به دنبال این هستیم تا خط آهن تهران- ساری و تهران- رشت را نیز تا پایان دولت یازدهم به پایان برسانیم و مسیر ریلی تا شمال البرز باید با سرعت بالای 200کیلومتر و برقی باشد تا بتواند برای مسافران جذابیت داشته باشد.