دسترسی ایران به معادن غنی افغانستان فراهم شد

۱۳۹۵/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۷۰

گروه راه و شهرسازی

راه‌آهن خواف - سنگان با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و نخستین قطار با دستور آخوندی در این مسیر به حرکت درآمد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با تاکید بر اهمیت راه‌آهن خواف- هرات گفت: با اجرایی شدن این پروژه ما موفق به حمل 5/2میلیون تن بار به بندرعباس و سایر بنادر جنوبی ایران شده‌ایم و با توجه به ظرفیت میلیاردی موجود باید گفت، تسهیل دسترسی در این منطقه از نظر استراتژیک بسیار مهم است. آخوندی در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف -سنگان اظهار کرد: ما در اینجا ثروت بزرگ‌تری نسبت به معادن داریم و آن ثروت فرهنگی انسانی و مردمان منطقه است که بر تمام ثروت‌های منطقه فزونی دارد. وی افزود: امروز پروژه بزرگی را افتتاح کردیم که اصل پروژه حد فاصل خواف در ایران و هرات در افغانستان است که ۷۷ کیلومتر تا مرز شمتیغ در روستای مرزی ایران تکمیل شده است و از مجموع ۴ فاز این پروژه، دو فاز شمتیغ تا جلو و جلو تا هرات، در خاک افغانستان واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری از آغاز فازهای داخل کشور افغانستان گفت: خوشبختانه ۴۰ کیلومتر از ریل شمتیغ تا هرات فراهم شده و امیدواریم با سرعت و با توجه به تامین منابع در افغانستان، تجهیزات فاز جلو- هرات این قطعه به سرعت تکمیل شود. وی با اشاره به ظرفیت معادن موجود در این منطقه اظهار کرد: ارقام حاکی از یک ظرفیت میلیاردی است و به همین خاطر این منطقه از جهت استراتژیک و دسترسی بسیار مهم است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حمل این ثروت از طریق حمل و نقل جاده‌یی عقلایی نیست و برای حفظ محیط زیست، ایمنی، صرفه‌جویی انرژی و سایر مسائل باید از طریق حمل و نقل ریلی جابه‌جا و منتقل شود.

وی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در خواف گفت: سالانه 8میلیون تن عملیات معدنی انجام می‌شود که 5/2میلیون تن از این حجم را به ریل منتقل کرده‌ایم. اما باید حجم حمل بار از طریق حمل و نقل ریلی در این منطقه را افزایش دهیم. آخوندی با اشاره به اهمیت راه‌آهن خواف- هرات گفت: با توجه به اینکه معادن افغانستان روی مرز واقع هستند، چنانچه بهره‌برداری و استخراج معادن در کشور همسایه انجام شود، افغانستان نیازمند مسیری برای دسترسی به دریاست و این کار از طریق شمتیغ قابل انجام است.

وی یادآور شد: این پروژه اتفاق مبارکی در جهت وحدت دو ملت مسلمان است که ریشه فرهنگی و دین یگانه دارند. لذا ما می‌توانیم این وحدت را در منطقه توسعه دهیم و با کمک یکدیگر در راستای توسعه و عمران منطقه گام‌برداریم.

بهره‌برداری از محور ریلی بعد از ۸سال

نماینده خواف در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم‌ترین معادن ایران در این منطقه واقع است که ۱۰ کارخانه بزرگ کنسانتره و گندله در این منطقه ساخته شده یا در حال افتتاح است.

محمود نگهبان‌سلامی، از وجود نیروی انسانی ماهر و ارزان، نیروگاه‌های بادی به ظرفیت هزار مگاوات و تعاملات اقتصادی با کشور همجوار افعانستان به عنوان ویژگی‌های این منطقه یاد کرد و گفت: این محور ریلی بعد از ۸سال تعطیلی با تلاش دولت تدبیر و امید تکمیل و امروز به بهره‌برداری رسید.


نقش بین‌المللی ریل خواف- سنگان

در مراسم افتتاح راه‌آهن خواف- سنگان که با حضور محسن پورسیدآقایی، معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راه‌آهن خواف- سنگان اظهار کرد: در راستای توسعه شبکه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر راه‌آهن خواف -هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد. وی افزود: پروژه خواف- هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیای‌میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر بسزایی خواهد داشت. نصرآزادانی با اشاره به هدف راه‌آهن خواف- سنگان گفت: این راه‌آهن به طول ۱۴کیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاست‌های معدنی و فرآورده‌های معدنی نقش قابل توجهی دارد. وی افزود: با بهره‌برداری از راه‌آهن این خط، ظرفیت یک میلیون تن به حمل بار منطقه افزوده می‌شود.


آغاز عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف - هرات

همزمان با افتتاح راه‌آهن خواف - سنگان، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام‌های دو کشور آغاز شد. قطعات یک و دو خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است. طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان دیروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


مزیت‌های ریل خواف- هرات

ساخت راه‌آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود. گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب‌های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.

خواف از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و در ۲۵۰کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است. این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.

مشاهده صفحات روزنامه