گزارش احمد شهید بدون وجاهت است

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۰۹۹

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با دفاع از مواضع تیم هسته‌یی حرکت و براساس خطوط قرمز تعیین‌شده درباره گزارش جدید گزارشگر سازمان ملل از وضعیت حقوق‌بشر در ایران گفت: ما این گزارش را یک‌جانبه و به‌دور از واقعیات می‌بینیم و معتقد هستیم که این گزارش بدون رعایت مقررات و وظایف مربوط به گزارشگران شورای حقوق‌بشر انجام گرفته و فاقد وجاهت حقوقی لازم است و به نظر می‌رسد در تدوین این گزارش اراده فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق‌بشر و سازمان ملل دخیل بوده است.

مرضیه افخم در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره نقش ترکیه در تحولات عراق و حمایت از تروریست‌ها، گفت: در این باره آقای ظریف با همتای ترک خود که همزمان با مصوبه مجلس ترکیه برای ورود به حملات نظامی علیه تروریست بود گفت‌وگو کردند و نگرانی خود را نسبت به هر اقدامی که شرایط منطقه را پیچیده‌تر کند بیان کردند و ما اعلام کردیم که ترک‌ها باید با تحولات منطقه مسوولانه برخورد کنند.


نتیجه مذاکره با آژانس معلوم نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و مذاکره در رابطه با مسایل باقیمانده گفت: مذاکرات میان ایران و آژانس از روز سه‌شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و هنوز اطلاع قطعی از نتیجه مذاکرات در دست نیست و باید اجازه دهیم کار به اتمام برسد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر رجب طیب‌اردوغان به تهران، گفت: این سفر در حال برنامه‌ریزی است و هر وقت برنامه‌ریزی آن قطعی شود اطلاع‌رسانی می‌کنیم.


یخ ارتباط با عربستان ذوب می‌شود

او درباره دیدار ظریف و سعود‌الفیصل، وزیران خارجه ایران و عربستان در نیویورک و بهبود روابط و همکاری‌های منطقه‌یی با اشاره به سفر معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در ماه گذشته به عربستان، نیز گفت: سفر امیرعبداللهیان زمینه دیدار وزیران خارجه را در نیویورک فراهم کرد و دیدار خوبی هم بود که مباحث مختلفی در آن مطرح شد. افخم در مورد تاثیر پیشرفت مذاکرات میان ایران و عربستان بر موضوعات منطقه‌یی ازجمله تعیین رییس‌جمهور لبنان، گفت: نسبت به گفت‌وگوهای مستقیم با عربستان باتوجه به زمینه روابط، گام‌هایی را برداشته‌ایم که امیدواریم تداوم یابد. درباره تعیین رییس‌جمهور لبنان این مردم لبنان هستند که باید به توافق برسند و منتخب آنها مورد حمایت ماست.


برای بازگشایی سفارت عجله نداریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلستان در سازمان ملل گفت: اظهارات نابجا و دور از عرف دیپلماتیک کامرون واکنش مجموعه مسوولان کشور را دربرداشت و این اظهارات تاثیرات خود را بر روابط دوجانبه دو کشور می‌گذارد. ملاقاتی که در نیویورک صورت گرفت به درخواست انگلستان بود و انجام این ملاقات به‌معنای پذیرش مواضع طرف مقابل و تمکین آن نیست. او درباره بازگشایی سفارت انگلستان یادآور شد: عجله‌یی برای اینکه در زمان‌بندی خارج از پیش‌بینی‌ها کار انجام شود نداریم.


بدون ایران، بغداد دست داعش بود

او با اشاره به نقش ایران در منطقه به‌ویژه در بحث عراق گفت: همان‌طور که مسوولان به این موضوع اشاره کرده‌اند اگر ایران به کمک عراق نیامده بود چه‌بسا بغداد هم به‌دست داعش تصرف می‌شد. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیمان امنیتی افغانستان و امریکا گفت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه و دوست هستند و روابط خوبی را در مقاطع مختلف داشته‌اند. ما اعلام کرده‌ایم هر حرکتی در افغانستان در جهت منافع درازمدت این کشور باید باشد و نگرانی خود را نسبت به تبعات منفی این موافقتنامه برای کشورهای منطقه و همسایه اعلام کرده‌ایم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر