طرح تکاپو در استان‌ها اجرا می‌شود

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۱۴

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی با اعلام اینکه در زمینه اشتغال، طرح‌های مفصلی داریم، به اجرای طرح تکاپو در استان‌ها اشاره کرد و گفت: باید جنبش عظیم برای شنیدن صدای محرومان، فقرا و کارگران ایجاد شود.

به گزارش مهر، علی ربیعی در گردهمایی آموزشی توانمندسازی مدیران کل ستادی و اجرایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از این نشست را برشی به اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه برشمرد و گفت: باید تاثیر خدماتی که در وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی برای مردم انجام می‌دهیم ملموس شود، بنابراین در این راستا ایده‌سازی باید اثربخش باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح اقدامات این وزارتخانه گفت: امروز نگاه به وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی تغییر یافته و دیدگاه‌های این وزارتخانه پیرامون موضوعات مختلف مبنای تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌هاست. وزیر کار افزود: امروز در عرصه رفاه اجتماعی، دولت دارای دو نشانه است، یکی در بحث امنیت غذایی و دیگری در بحث بیمه‌هاست که در این دو عرصه حرف اصلی و اساسی را این وزارتخانه بیان می‌کند. ربیعی خاطرنشان کرد: اکنون منتقدان سیاست‌های دولت‌ها و منتقدان منصف نیز با قضاوت مثبت به این وزارتخانه نگاه می‌کنند و حاضرند با ما در موضوعات مختلف همکاری کنند. وی افزود: ارتقای منزلت اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در سایه ایده‌ها و طرح‌های خوب محقق شده است. اگر بتوانیم در بخش تعاون هم تحرکی ایجاد کنیم و در زمینه اشتغال نیز برنامه‌هایی را که طرح‌ریزی کرده‌ایم به اجرا در آوریم کار ارزشمندی صورت گرفته است. ربیعی ادامه داد: روابط کار در کشور بسیار بهتر از گذشته شده است. هم‌اکنون تشکل‌های کارگری و کارفرمایی رابطه خیلی‌خوبی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارند. این وزارتخانه در امور تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دخالت نکرده و نقش یک باغبان را برعهده گرفته است. وی تصریح کرد: امسال 25‌درصد به دستمزد کارگران اضافه شد اما در بخش روابط کار باید چند کار اساسی هم انجام داد. در عرصه تشکل‌ها باید این قبیل تشکل‌ها را گسترش دهیم، بدون شک هر اندازه که تشکل‌ها و نهادهای مدنی را گسترش دهیم قدرت وزارتخانه افزایش خواهد یافت. وزیر کار خاطرنشان کرد: بنابراین توجه به تشکل‌ها و نهادهای مدنی و افزایش قدرت آنان بسیار بااهمیت ارزیابی می‌شود. از سوی دیگر در حوزه تنظیم روابط کار به تحول نیاز داریم که در این رابطه سه کارگروه ایجاد شده است. یک کارگروه بین تامین اجتماعی و فنی و حرفه‌یی و دو کارگروه نیز بین تامین اجتماعی و روابط کار ایجاد شده است. در این بخش نیز آیین‌نامه‌ها روان‌سازی شده که نتایج آن اعلام خواهد شد.

ربیعی افزود: مدیران کل در استان‌ها باید در اجرا به‌شکلی عمل کنند و نوعی اصلاحات را صورت دهند که به کلیت قانون آسیب وارد نشود. به‌طور مثال در بیمه بیکاری باید تحول ایجاد کنیم. حرف نوین ما در این موضوع این است کسانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند در صنایع همجوار در استان به‌کار گرفته شوند و این افراد به صنایع همجوار معرفی شوند. وی تمرکز حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال بر شعار کار تا کارخانه را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز حرف‌ها و صدایمان در اقتصاد کار شنیده می‌شود. این معاونت در حوزه مشاغل خانگی نیز باید تغییر نگرش دهد. تمرکز این حوزه امروز تحقق شعار کار تا کارخانه است و اینکه بتوانیم در مجموعه زمینه‌های اشتغال در هر صنعت ایده‌هایی را اجرا کنیم. وزیر کار افزود: ما به زمینه‌هایی که محصول ارزان و با قیمت متوسط ارایه می‌شود و اینکه تبدیل به شغل سریع می‌شود نیاز داریم. ربیعی گفت: شناسایی ظرفیت‌های مختلف در کشور و شناسایی بازارها ازجمله اولویت‌های ما در این بخش است؛ بنابراین باید در این بخش‌ها نیز تمرکز داشته باشیم.

وی افزود: کلینیک‌های اشتغال استانی را باید فعال کنیم تا اشتغال در استان‌ها حفظ شود. امروز در دولت حوزه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی را به‌عنوان نهادی که می‌تواند حرف بزند پذیرفته‌اند و ما در این بخش‌هایی که بیان شد به‌عنوان باغبان و تسهیل‌گر هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی بیان داشت: اما بخش اعظم موفقیت ما در حوزه رفاه رخ داده است. امروز یک جریان منسجم، سالم و پُرتحرک در تامین اجتماعی وجود دارد و مسایل 10ساله باقیمانده در این حوزه‌ها حل شده است.

وی با تاکید بر ایجاد جنبش عظیم برای شنیدن صدای محرومان، فقرا و کارگران تصریح کرد: اگر امروز از کارگران، فقرا و محرومان حرف نزنیم بدون‌شک صدای آنان کوتاه خواهد شد. ما مسوول هستیم که صدای آنان شنیده شود که این موضوع در سطح ملی اتفاق افتاده است. ما باید یک جنبش عظیم به‌وجود آوریم که صدای فقرا، محرومان و کارگران شنیده شود.

ربیعی ادامه داد: در حوزه تعاون نیز باید گفت که تعاون دچار یک بیماری ملی است. ما به سالم‌سازی روابط در حوزه تعاون نیاز داریم. حوزه تعاون یک حوزه در معرض آسیب است که لازم است مدیران کل در استان‌ها به‌سمت آسیب‌شناسی حرکت کنند.

وزیر کار افزود: البته در حوزه تعاون به فهم مساله نیاز داریم و به یک انسجام نظری و فکری برسیم. یکی از اقدامات خوب در حوزه تعاون برون‌رفت از چالش اتفاقات اتاق تعاون بود. تدوین سند توسعه تعاون نیز از دیگر اقدامات مناسب در این بخش بوده و تحرک خوبی نیز در این حوزه ایجاد شده است. اما درمجموع با تدابیری که اندیشیده شده تاکید بر دخالت نکردن در کارهاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر