درهای ایران به روی شرکت‌های ژاپنی باز است

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۲



وزیر نفت با ابراز اطمینان نسبت به امضای توافق جامع هسته‌یی و لغو تحریم‌ها گفت که ما بین کشورهای مختلف براساس این معیار تمایز قایل می‌شویم که آیا قبل از توافق جامع هسته‌یی با ما مذاکره نفتی داشته‌اند یا بعد از آن.

به گزارش تسنیم، بیژن نامدار زنگنه در گفت‌وگو با روزنامه ژاپنی یومیوری شیمبون افزود که برای شرکت‌های ژاپنی مهم است که پیش از لغو تحریم‌ها درمورد پروژه‌های توسعه نفت و گاز ایران با این کشور مذاکره کنند.

وی ادامه داد: ما بین کشورهای مختلف براساس این معیار تمایز قایل می‌شویم؛ اینکه آیا قبل از توافق جامع هسته‌یی با ما مذاکره داشته‌اند یا بعد از آن.

زنگنه گفت: «شرکت‌های خارجی بسیاری در حال ورود به ایران و مذاکره با ما هستند.»

وی نسبت به حصول توافق نهایی با 1+5 تا 24نوامبر و لغو تحریم‌ها ازسوی امریکا و کشورهای اروپایی ابراز اطمینان کرد.

وزیر نفت ایران همچنین گفت در روزهای 22 و 23 فوریه سال آینده نشستی با شرکت‌های خارجی در لندن برگزار می‌شود که طی آن مدل جدید قراردادهای نفتی ایران رونمایی خواهد شد.

به گفته وی در نشست لندن اعلام خواهد شد که شرکت توسعه‌دهنده میادین نفت و گاز ایران می‌تواند در طول فعالیت‌های اکتشافی برای مدتی طولانی در آن میدان باقی بماند و همچنین میزان پرداخت به این شرکت بر پایه هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز اضافه برداشتی محاسبه خواهد شد.

زنگنه افزود: زمان قرارداد از 15 تا 20سال تمدید می‌شود درحالی که قراردادهای کنونی تنها 10سال مدت دارند.

این بدان معناست که اگر تولید افزایش یابد شرکت مزبور مبالغ بیشتری دریافت خواهد کرد و اگر تولید کاهش یابد کمتر دریافت می‌کند. درنتیجه پیمانکار سعی می‌کند بهترین عملکرد را برای برداشت بالاترین رقم داشته باشد.

وی درمورد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز ایران گفت که کشورش به 150 تا 200میلیارد دلار سرمایه در این بخش طی 10سال آینده نیاز دارد.

زنگنه همچنین تاکید کرد که ایران از پذیرش پروژه‌های توسعه و پالایش نفت توسط شرکت‌های ژاپنی استقبال می‌کند.

وی افزود: درها به روی شرکت‌های ژاپنی باز است و همه‌چیز بستگی به خودشان دارد. ما آماده همکاری بلندمدت با ژاپن هستیم. وی در ادامه گفت: «ما نیاز به همکاری بلندمدتی با ژاپن داریم و البته ژاپن نیز نیاز دارد همکاری جدید و بلندمدتی با ایران در پایین‌دست و بالادست نفت و گاز داشته باشد. ما باید درمورد این مسایل با هم مذاکره کنیم.»


مدل جدید قراردادهای نفتی

وزیر نفت از ارایه برخی پروژه‌های صنعت نفت در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی در لندن خبر داد و گفت: مدل جدید قراردادهای نفتی به‌زودی در این وزارتخانه نهایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، بیژن نامدارزنگنه در خصوص آخرین وضعیت تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی، اظهار داشت: بحث‌های آخر این قرارداد در وزارت نفت در حال نهایی شدن است که بعد از آن برای تایید به دولت ارسال می‌شود.

وی درباره اینکه آیا مدل جدید قراردادهای نفتی باید به تایید مجلس برسد، گفت: نه لازم نیست، به‌طور قانونی باید در دولت نهایی شود.

مدل اولیه قراردادهای جدید نفتی (به‌عنوان قرارداد نوع چهارم) تحت عنوان IPC پس از چهار ماه بررسی، اسفند سال گذشته در کنفرانس هم‌اندیشی نظام جدید قراردادهای صنعت نفت معرفی شد. در قراردادهای جدید، حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به‌صورت یکپارچه واگذار می‌شود.

در گذشته قراردادهای بیع‌متقابل به‌طور کامل یکسویه و به‌نفع ایران بوده است و شرکت‌های خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌یی برای حضور در صنعت نفت ایران ندارند، اما در قراردادهای جدید نفتی جذابیت‌های لازم برای افزایش مشارکت شرکت‌های خارجی در قراردادها دیده شده است ضمن آنکه در این قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی‌شود.


نشست فوق‌العاده اوپک برگزار نمی‌شود

وزیر نفت با بیان اینکه جنگ کاهش قیمت نفت رخ نداده است، گفت: بزرگان اوپک تصمیم خواهند گرفت که تولید خود را چه میزان کاهش دهند.

به گزارش ایرنا، وزیر نفت درباره تصمیم ایران برای کاهش قیمت نفت، گفت: کارهای حرفه‌یی در بازرگانی نفت را همکارانم در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت انجام می‌دهند و هر کاری که در زمینه حرفه‌یی لازم باشد در این مجموعه انجام خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر