«15 اصل» اقتصادی دولت«عصر اصلاحات»

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۶۳

مهدی بیک| در هفدهمین روز مهر سال 1376 روزنامه‌ها اصول 15گانه اقتصادی سید محمد خاتمی رییس‌جمهور وقت را که همان سال کار خود را در این سمت آغاز کرده بود، منتشر کردند.

خاتمی این اصول را در جمع مدیران اقتصاد کشور اعلام کرده و گفته بود که برای ساختن جامعه‌یی«سالم»، «مرفه» و «توسعه» به‌دنبال عملیاتی ساختن این اصول حرکت می‌کند.

مهم‌ترین بندهای این اصول از این قرار بودند: «کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید مردم، توزیع عادلانه درآمدها، توجه به نیروی انسانی و مدیریت، اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی، پیوند دانشگاه و صنعت، افزایش دانش‌اندوزی و پژوهش، اصلاح نظام مالیاتی، تنظیم روابط کار، کارآمد شدن نظام تامین‌اجتماعی و حفظ محیط‌زیست.» باتوجه به برنامه‌های مشابهی که دولت تدبیر و امید برای ساماندهی اقتصاد کشورمان درنظر گرفته است، ضروری است که برنامه‌های اقتصادی دولت‌های قبلی از منظری تحلیلی و تاریخی مورد ارزیابی عالمان علوم اقتصادی قرار گیرد.


جمهوری شدن چین

چین به‌عنوان کشوری که در آینده یا اقتصاد جهان را می‌بلعد یا اینکه توسط اقتصاد جهانی بلعیده خواهد شد، تاریخ پر فراز و نشیبی را برای فرآیند توسعه اقتصادی پیموده است. امروز (نهم اکتبر) سالروز پیروزی انقلاب دکتر «سون یات سن» در چین است که در سال 1911 به نظام سلطنتی این کشور که در طول قرن نوزدهم قدرت‌های غرب و نیز ژاپن از ضعف آن استفاده کرده و به مداخله عمیق در سرزمین چین پرداخته بودند، پایان داد.

دکتر سون، یک سوسیال دموکرات بود. اصول معروف، مهم و سه‌گانه دکتر سون از این قرارند: «ناسیونالیسم»، «دموکراسی» و «تامین معاش، رفاه و نیازمندی‌های زندگانی برای همه» که به تعبیری نوعی سوسیالیسم معتدل است. وی بدون رعایت این سه اصل، پیشرفت سرفرازی و نیکبختی یک ملت را میسر و محقق نمی‌داند.

«دون کیشوت» پیرمردی که مراد بود

از فضای پرالتهاب اقتصاد به قلمرو ادبیات ورود می‌کنیم در روزی که سروانتس بزرگ به‌دنیا آمده است. امروز، نهم اکتبر، زادروز «میگوئل دو سروانتس ساودرا» نویسنده داستان معروف «دون کیشوت» است که در سال 1547 به‌دنیا آمد و 69سال

عمر کرد.

سروانتس در جوانی به ایتالیا رفته و به‌عنوان یک نظامی اسپانیایی در جنگ دریایی لپانتو عثمانی شرکت کرده بود. در این جنگ مجروح و علیل شد و هنگام انتقال به اسپانیا، کشتی حامل وی به تصرف دزدان دریایی درآمد.

همین اسارت و نیز فقری که «دو سروانتس» پس از بازگشت به اسپانیا دچار آن شده بود و نپرداختن قروض، او را تبدیل به یک نویسنده «خوب» کرد. ظاهرا این تنها نسخه شفابخش برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند، «بنویسند.» درد، سختی و رنجی که برای نوشتن، پایان‌ناپذیر می‌نماید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر