معاملات بلوکی در نماد عادی؛ یکه‌تاز میدان بورس

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۷۷

بورس تهران روز گذشته رشد داشت، اما رشدی که چندان معنادار نیست. اگر دیروز همچنان حربه معاملات بلوکی در نماد عادی دنبال نمی‌شد، شاخص کل دست‌کم 40واحد نزول می‌کرد. انجام معامله بلوکی در نماد عادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید و گسترش نفت و گاز پارسیان به تنهایی شاخص را بیش از 100واحد ارتقاد داد. به‌کارگیری این حربه، هرچند باعث جلوگیری از ریزش شاخص کل و افت بازدهی بازار سهام می‌شود، اما معاملات بورس را دچار یخ‌زدگی می‌کند. شاخص کل تابع رفتار فعالان بازار سهام است و ریزش آن نمی‌تواند همیشه بد تلقی شود. همانطور که در دوره‌یی تلاش‌ها برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز بی‌حاصل ماند، جلوگیری از ریزش شاخص کل نیز تنها مانند فشرده نگه‌داشتن یک فنر است که به محض رها شدن، حرکت بالقوه خود را به‌صورت بالفعل بروز خواهد داد.


آمار روزانه

بر این اساس شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد بیش از 64 واحدی در عدد 71‌هزار و 783 واحد بسته شد. مثبت‌ترین گروه‌های اثرگذار بر شاخص کل عبارت بودند از شرکت‌های چندرشته‌یی صنعتی، محصولات شیمیایی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و محصولات غذایی و آشامیدنی که هر کدام به ترتیب شاخص کل را 63، 57، 20 و 12 واحد رشد دادند. از طرف دیگر گروه‌های مخابرات، فلزات اساسی و خدمات فنی و مهندسی برخلاف جهت بازار حرکت کردند و هرکدام به ترتیب شاخص کل بورس تهران را 56، 48 و 8 واحد تنزل دادند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، نماد شرکت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با استفاده از حربه معامله بلوکی در نماد عادی، بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل بورس گذاشت و آن را 63 واحد ارتقا داد. در واقع رشد شاخص مرهون انجام معامله 38میلیون سهمی وامید در قیمت مثبت 4درصد بود. پس از شرکت سرمایه‌گذاری امید، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) بود که اثر بزرگی بر رشد شاخص گذاشت. با انجام معامله بلوکی در قیمت مثبت 2درصد در نماد عادی این سهام، شاخص کل بورس تهران بیش از 40واحد رشد کرد. پر واضح است اگر این ترفند به‌کار گرفته نمی‌شد، شاخص کل قطعا در روز گذشته منفی می‌شد. اما پس از این دو نماد، نماد شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) قرار داشت که توانست با رشد بیش از یک‌درصدی در قیمت سهام خود، شاخص کل را 27واحد ارتقا دهد. اما دیگر نماد اثرگذار بر شاخص کل بورس، نماد بانک اقتصاد نوین (ونوین) بود که روز گذشته برای خرید سهام این بنگاه اقتصادی صف تشکیل شد. در ساعت آخر معاملات قیمت سهام بانک اقتصاد نوین با رشد تقریبا 4درصدی مواجه شد و نتیجتا شاخص کل 21 واحد رشد نشان داد. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی استقبال از سهام بانک اقتصاد نوین، شایعه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های این بانک باشد. شایعه‌یی که نمی‌تواند صحت داشته باشد چراکه این بانک در سال گذشته از این طریق سرمایه خود را افزایش داده و از لحاظ قانونی تا 4سال آینده نمی‌تواند این کار را تکرار کند. لذا به‌نظر می‌رسد که روز شنبه آینده، صف خرید سهام این بانک عرضه شود. همچنین لازم به ذکر است که رشد سهام بانک اقتصاد نوین باعث رشد قیمت سهام شرکت‌هایی که سهام عمده این بانک را در اختیار دارند، ازجمله توسعه صنایع بهشهر (وبشهر) و سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران (وصنا) نیز شد. پس از این بانک، نماد شرکت‌های پتروشیمی خارک (شخارک) و پتروشیمی فناوران (شفن) توانستند شاخص کل را به ترتیب 18 و 15 واحد ارتقا دهند.

از طرف دیگر شرکت‌های ارتباطات سیار ایران (همراه)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) مهم‌ترین موانع رشد شاخص لقب گرفتند و هر کدام به ترتیب شاخص کل بورس تهران را 51، 49، 13 و 12واحد تنزل دادند.

همچنین در جریان معاملات روز گذشته، در کل 623‌میلیون و 467‌هزار ورقه بهادار به ارزش 253‌میلیارد تومان و در 60‌هزار و 512 دفعه مبادله شد. 62‌درصد از این میزان (معادل تقریبا 157‌میلیارد تومان) به معاملات سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس اختصاص داشت. همچنین ارزش معاملات عمده دیروز 57‌میلیارد تومان بود که این میزان 22درصد از کل ارزش معاملات را در بر می‌گرفت. ضمنا دیروز ارزش معاملات اوراق بدهی و تسهیلات مسکن 39‌میلیارد تومان (معادل 15درصد از کل) بود.

نکته جالب توجه در معاملات روز گذشته این بود که خرید سهام توسط اشخاص حقوقی تقریبا دو برابر خرید سهام توسط حقیقی‌ها رقم خورد. بر این اساس، دیروز فعالان حقوقی بازار تقریبا معادل 168‌میلیارد تومان سهام خریدند، در حالی که ارزش سهام خریداری شده توسط اشخاص حقیقی تقریبا نصف این میزان و برابر 85‌میلیارد تومان بود. از طرف دیگر میزان فروش سهام توسط اشخاص حقوقی معادل 148‌میلیارد تومان و فروش سهام توسط حقیقی‌ها معادل 104‌میلیارد تومان بود.

بازگشایی مجدد «سمگا»

روز گذشته سازمان بورس معاملات نماد فرابورسی انجام شده در روز سه‌شنبه سمگا را ابطال کرد و دیروز مجددا برای کشف قیمت به حراج گذاشته شد.

برخی فعالان بازار از عدم شفافیت و احتمال سفته‌بازی روی معاملات این نماد تاکید داشتند درحالی‌که این نماد با بازگشایی مجدد نشان داد که مورد اقبال سرمایه‌گذاران است. با مهر تایید مجدد فعالان بازار، قیمت این سهم با افزایش 29درصدی و با اختلاف 2‌درصدی نسبت به روز گذشته 1050 تومان کشف شد. لازم به ذکر است که، این شرکت در تعدیل اول 19‌درصد و سپس با توجه به پیش‌رو بودن بهره‌برداری از پروژه‌ها بیش از 31‌درصد تعدیل مثبت به بازار اعلام کرده است و بازار با وجود برخی گلایه‌ها قیمت بالای 1000 تومانی به سهم دادند.

بهنام محسنی در تشریح دلایل ابطال معاملات انجام شده در نمادهای معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و حق تقدم خرید سهام این شرکت در روز سه‌شنبه گفت: کشف قیمت نامناسب این سهم در زمان آکشن می‌توانست باعث گمراهی بازار از مسیر صحیح خود در فرایند معاملات شود و شاهد نوسانات غیرعادی در قیمت این دو نماد بودیم. به گفته وی با بررسی‌های انجام شده و برای صرفه و صلاح سهامداران، معاملات این دو نماد در روز سه‌شنبه ابطال شد و در جریان معاملات روز چهارشنبه، شاهد حراج مجدد در نمادهای معاملاتی شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و حق تقدم آن بودیم. گفتنی است شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران برای پایان سال مالی 93 بر اساس عملکرد شش ماه خود، به‌ازای هر سهم 530 ریال پیش‌بینی سود کرده است.


سرنوشت خودرویی‌ها در دست مجلس

در پی بحث‌های موجود درباره قیمت خودرو، روز گذشته یک نماینده مجلس خبر داد که در مورد پرونده قیمت‌گذاری خودرو، وزیر صنعت باید طی دو هفته آینده در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد. علی علیلو اظهار داشت: سوال مربوط به این مساله به هیات رییسه مجلس ارایه شده تا به محض رسیدن نوبت، در این مورد از وزیر صنعت در صحن علنی مجلس پاسخ بخواهیم.

وی در ادامه افزود: در شرایط فعلی صنعت خودرو دارای مافیا است که این گروه فقط به‌دنبال منافع خود هستند و وزیر صنعت نیز از این وضعیت حمایت می‌کند. همچنین وی عنوان کرد که خودروسازان تخلف کرده‌اند و تخلفات این صنعت در دست بررسی است. به‌نظر می‌رسد حالا سهامداران خودرویی‌ها علاوه بر نگرانی‌ها درباره مذاکرات ایران با گروه 1+5، باید چشم انتظار کشمکش مجلس و دولت نیز باشند. چندی بود سهامداران چندان نگران کاهش قیمت خودرو نبودند که با اظهارات تند رییس هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو، سهام خودرویی‌ها می‌تواند دچار تلاطم شود.


شفاف‌سازی «شفارس» و «دفرا»

روز گذشته شرکت صنایع شیمیایی فارس (شفارس) با انتشار نامه‌یی خطاب به ریاست اداره نظارت بر ناشران بورسی، اعلام کرد که از 15 مهر سال جاری، بهره‌برداری آزمایشی از پلنت جدید خط رزین این شرکت آغاز شده است. در ادامه این نامه عنوان شده است که این کار در حال حاضر اثری بر درآمد شرکت ندارد.

همچنین شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران (دفرا) نیز طی انتشار نامه‌یی خطاب به ریاست اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرد که قیمت تعدادی از محصولات تولیدی این شرکت از 12 مهر سال جاری افزایش یافته که با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری، تاثیر چندانی بر EPS پیش‌بینی شده نخواهد گذاشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر