عرضه سیمان در بورس کالا در حال ارزیابی و بررسی است

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۸۲

از جمله اقدامات صورت پذیرفته در جهت ساماندهی نظام توزیع و صادرات، موضوع عرضه سیمان در بورس کالایی بوده که در صورت اجرایی شدن این مهم می‌تواند برخی از مشکلات موجود در این صنعت را مرتفع و در دراز مدت منافع تولید‌کننده و مصرف‌کننده را تامین کند در این خصوص، مباحث مرتبط از سوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تولیدی و بورس کالایی در حال ارزیابی و بررسی است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به‌کاهش صادرات سیمان در سال جاری عرضه سیمان در بورس کالا در حال ارزیابی و بررسی است.

مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش صادرات سیمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت چه برنامه‌یی برای این کالا دارد اظهارداشت: باتوجه به ظرفیت فعلی بیش از ۸۰میلیون تن و تولیدعملی حدود ۷۰میلیون تن و مصرفی بالغ بر ۵۵میلیون تن و صادرات حدود ۱۷میلیون تن انواع سیمان وکلینکر توسط واحدهای تولیدی طی سال ۹۲ و همچنین سرمایه‌گذاری‌های جدید در خصوص افزایش ظرفیت تولید و بالطبع وجود مازاد نیاز داخلی، کارخانجات مربوطه به‌تناسب نیاز بازارهای منطقه نسبت به‌صادرات اقدام می‌کنند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: در این راستا سیمان ایران در سطح بازار کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان، آسیای میانه و... از جایگاه ویژه‌یی برخوردار بوده به‌طوری‌که از سال ۸۷ تاکنون روند روبه رشد حدود ۵۰درصدی را طی کرده است. باتوجه به‌مشکلات اخیر امنیتی در کشور عراق که حدود ۷۰درصد از سیمان صادراتی ایران را جذب می‌کند، صادرات 6ماهه سال جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شده است.

خسروتاج تصریح کرد: علاوه بر مسایل امنیتی، مقررات وضع شده توسط وزارت تجارت عراق مبنی بر تعیین ضوابط خاص برای واردات سیمان از ایران و مشکلات گمرکی و حمل نقل و... نیز مزید برعلت بوده که با پیگیری‌های صورت پذیرفته مشکلات مذکور مرتفع شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: مطابق اطلاعات واصله از شرکت توسعه صادرات صنعت سیمان، در سال ۹۲ قریب به ۲۰درصد از نیاز سیمان کشور افغانستان از ایران تامین شد (افغانستان سالانه بیش از ۶میلیون تن سیمان وارد می‌کند) . مضافا اینکه بالغ بر ۴۰درصد از سیمان وارداتی به کشورهای CIS را سیمان تولیدی کشور ایران به‌خود اختصاص داده است. وی افزود: با توجه به‌وجود مزیت‌های صادراتی به این دو منطقه (شمال و شرق) و همچنین بازار رو به رشد کشورهای آفریقایی، تمرکز بر بازارهای جایگزین صادراتی به جهت حفظ موقعیت و رتبه کنونی کشور در صادرات سیمان در سطح جهانی، و رفع معضلات شکاف عرضه و تقاضای سیمان در کشور بیش از گذشته ضروری به‌نظر می‌رسد. خسروتاج خاطرنشان کرد: سیمان یک کالای حجیم و فساد‌پذیر بوده و در فواصل بیش از ۳۵۰ کیلومتر صادرات آن برای یک کشور مزیتی ندارد. وی افزود: از جمله اقدامات صورت پذیرفته درجهت ساماندهی نظام توزیع و صادرات، موضوع عرضه سیمان در بورس کالایی بوده که در صورت اجرایی شدن این مهم می‌تواند برخی از مشکلات موجود در این صنعت را مرتفع و در دراز مدت منافع تولید‌کننده ومصرف‌کننده را تامین کند در این خصوص، مباحث مرتبط از سوی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تولیدی و بورس کالایی در حال ارزیابی و بررسی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر