رکورد معاملات قیر شکسته شد

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۱۸۵



در معاملات روزگذشته بورس کالا بیش از ۱۱۲هزار تن قیر داد و ستد شد.

قیر که از کالاهای رده اول کشور در صادرات است در هفته‌های اخیر رونق کم سابقه‌یی در بورس کالای تهران گرفته که معاملات دیروز رکورد جدیدی در سال جاری به ثبت رسانده است. در تالار دیروز بیش از 105هزار تن قیر شرکت پالایش نفت جی و 5 هزار و 500 تن قیر شرکت نفت پاسارگاد به فروش رسید.

شرکت‌های پالایش نفت جی و نفت پاسارگاد بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قیر کشور هستند که سهام آنها به ترتیب دراختیار صندوق بازنشستگی نفت و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است. متوسط قیمت هر تن قیر به صورت فله درب کارخانه دیروز 510 دلار مبادله‌یی بوده که به این ترتیب حجم دلاری معاملات به حدود 57 میلیون دلار می‌رسد.

عباس دهدار، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با تسنیم پیش‌بینی کرد که بازار قیر ایران در 6 ماهه دوم سال رونق خواهد گرفت. وی معتقد است: افزایش تقاضا در برخی کشورهای وارد‌کننده قیر ایران و کیفیت خوب محصولات ایران ازجمله دلایل افزایش صادرات است.

این کارشناس انرژی کشورهای حاشیه خلیج فارس، هند، میانمار و برخی کشور‌های آسیای جنوب شرقی را بازار عمده صادرات قیر ایران نام برد.

به گفته دهدار، افزایش نسبی نرخ دلار در برابر ریال در بازار آزاد ازجمله دلایل دیگر رونق صادرات است. ایران توانایی صادرات 2.5میلیون تن قیر در سال را دارد که درصورت انسجام بیشتر تولیدکنندگان و افزایش نظارت بر صادرات امکان افزایش آن تا 3 میلیون تن نیز وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر