پرخبر اما کم بازدید

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۱۲

پانزدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت مخابرات و ارتباطات، درحالی سومین روز از برگزاری خود را پشت‌سر گذاشت که به باور برخی مشارکت‌کنندگان، نسبت به سال گذشته با اقبال کمتری از سوی بازدیدکنندگان مواجه بود. آنها علت این موضوع را همزمانی نمایشگاه با روزهای آغازین سال تحصیلی می‌دانند که موجب شده تا بخش قابل‌توجهی از دانشجویان و متخصصان دانشگاهی امکان بازدید از این رویداد مهم مخابراتی را نداشته باشند.

با این وجود تلکام 2014، به یکی از مهم‌ترین رویدادهای خبری مهرماه مبدل شد. شرکت‌های مخابراتی، اپراتورها، تولیدکنندگان تجهیزات و نرم‌افزارهای ارتباطی و ارایه‌دهندگان راه‌حل‌های فناورانه اخبار متعددی از نتیجه فعالیت‌ها و پژوهش‌های خود ارایه کردند.


تصویب آیین‌نامه ایجاد اپراتور مجازی

یکی‌از اخبار مهم سومین روز از برپایی تلکام، تصویب آیین‌نامه ایجاد اپراتور مجازی و ارایه مجوز به متقاضیان آن بود که در حاشیه نمایشگاه و از سوی مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات اعلام شد. وی گفت: این آیین‌نامه ظرف یک یا دو ماه آینده به تصویب خواهد رسید.

حسین فلاح با اشاره به اینکه درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به نزدیک 90درصد رسیده، اظهار کرد: با توجه به اشباع بازار تلفن همراه از اپراتورها و خدمات این حوزه فرصت مناسبی است که اپراتورهای مجازی وارد شوند.

وی با بیان اینکه در بازار غیراشباع اپراتورهای مجازی رقیب MNOها یا همان اپراتورهای تلفن همراه خواهند شد، تصریح کرد: در این صورت با توجه به نیاز اپراتور مجازی به برخی زیرساخت‌های MNOها این اپراتورها توان رقابت در بازار ارتباطات کشور را نخواهند داشت.

مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره تاثیر ورود اپراتور مجازی به بازار ارتباطی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اپراتورهای تلفن همراه درحال حاضر درحال بالا بردن تعرفه‌های خود برای کسب سود بیشتر هستند، ورود چند اپراتور مجازی به این بازار می‌تواند به تعدیل تعرفه‌ها کمک کند.

فلاح ادامه داد: در عین حال ورود اپراتور مجازی می‌تواند به افزایش خلاقیت در بازار ارتباطی و تشویق اپراتورهای تلفن همراه به ارایه خدمات بیشتر منجر شود.

وی گفت: رگولاتوری آمادگی بازار را برای ورود اپراتور مجازی به‌طور کامل بررسی کرده و در این زمینه از مشاور خارجی بهره برده است. مدیر بررسی‌های اقتصادی سازمان تنظیم مقررات همچنین درباره شرایط بازار برای ورود اپراتور مجازی اظهار کرد: شاید تنها پنج یا 6 اپراتور مجازی بتوانند در کشور موفق عمل کنند اما سیاست‌ رگولاتوری این است که با توجه به کشش بازار فرصت را در اختیار متقاضیان برای ایجاد این نوع اپراتور قرار دهند.


IPV6 دغدغه سال آینده کشور

مدیرعامل مخابرات استان تهران گفت: کمبود ‌آی‌پی نسخه ۶ می‌تواند یکی از معضلات سال آینده کشور باشد که از مسوولان خواستار رسیدگی به این بخش هستیم.

علیرضا صیدی مدیرعامل شرکت مخابرات استان تهران در نشست خبری خود در حاشیه تلکام درباره اینکه آیا درآمدهای تلفن ثابت کفاف مخابرات را می‌دهد یا نه؟ گفت: متاسفانه درآمدهای ما از این محل جوابگوی مخابرات نیست و آن هم بیشتر بابت این است که در حوزه توسعه شبکه تلفن ثابت با افزایش هزینه‌های مختلف روبه‌رو شده‌ایم.

وی افزود: هزینه تجهیزات نیز سه برابر شده و علاوه بر این سال‌های گذشته شرکت‌هایی که طرف قرارداد ما بودند، تجهیزات را می‌آوردند و به مرور پول را می‌گرفتند اما الان یکجا طلب می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: از طرف دیگر هزینه‌های پرسنلی چند برابر شده است. هزینه حامل‌های انرژی شرکت مخابرات در حوزه ثابت نیز که یکی از مصرف‌کنندگان است موجب شده تا هزینه‌های ما چند برابر سال‌های گذشته شود و هزینه تلفن ثابت بالا رود. هزینه هر خط تلفن ثابت حدود 700هزار تومان است.

کاظم ابراهیمی صدرآبادی در ارتباط با سرمایه‌گذاری انجام شده در این راستا عنوان کرد: برای تبدیل 30میلیون تلفن ثابت کنونی به 50میلیون تلفن تکنولوژی IP باید 6هزارمیلیارد طی امسال و سال آینده به اضافه مبلغ اولیه شبکه برای توسعه فیبر نوری در سطح شهرها سرمایه‌گذاری کنیم.


تفاهمنامه تهیه محتوای فرهنگی

باند پهن

روسای «سازمان تبلیغات اسلامی» و «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی» با حضور در سالن اختصاصی همراه اول، تفاهمنامه همکاری امضا کردند. حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام حمید شهریاری رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی درخصوص تامین و ارایه خدمات و محتوای موبایل باند پهن (نسل 3 و 4 تلفن همراه) تفاهمنامه همکاری امضا کردند. براساس این تفاهمنامه‌ها مقرر شد کار گروه‌هایی تشکیل شود تا برای تحقق اهداف تفاهمنامه که تهیه و ارایه محتوای فرهنگی برای موبایل باند پهن است، همکاری دو طرفه صورت پذیرد.


«ساینا» جای وایبر می‌آید

همراه اول در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (ایران تلکام 2014) از نرم‌افزار موبایلی «ساینا» رونمایی کرد که یک نرم‌افزار رایگان موبایل (Android,ios) برای برقراری تماس و پیام‌رسانی از طریق اینترنت و بهترین جایگزین رومینگ در تماس‌های بین‌المللی است.

کاربران ساینا می‌توانند با سایر کاربران، رایگان تماس بگیرند و پیام متنی، عکس و فیلم به اشتراک بگذارند؛ همچنین می‌توانند با تمام شماره‌ها در سراسر دنیا تماس ارزان برقرار کنند و هزینه‌های سنگین رومینگ را نپردازند.

علاقه‌مندان برای نصب نرم‌افزار ساینا روی گوشی خود می‌توانند به سایت همراه اول به نشانیwww.mci.ir مراجعه و مراحل فعال‌سازی را انجام دهند.


رونمایی از نرم‌افزار کتابخوان موبایل

نرم‌افزار کاربردی کتابخوان تلفن همراه با ویژگی دسترسی به عناوین مختلف متنی و موضوعی کتاب‌های مذهبی، سلامت، روانشناسی، اخلاق، ورزشی و داستان رونمایی شد.

این اپلیکیشن کتابخوان که از سیستم عامل اندروید پشتیبانی کرده و قرار است نسخه‌های ویندوز و IOS آن نیز عرضه شود در پانزدهمین نمایشگاه بین‌الملل تلکام رونمایی شد.

این اپلیکیشن برای مشترکان تلفن همراه اپراتور ایرانسل طراحی شده و مشترکان سیمکارت‌های اعتباری قادر خواهند بود با استفاده از حساب کاربری خود یا پرداخت اینترنتی از این نرم‌افزار استفاده کنند. مشترکین سیمکارت دایمی این اپراتور نیز قادر به استفاده از کتب رایگان هستند.


سامانه تلفن گویای 20380

شرکت فناپ از سامانه گویای تلفنی 20380 که خدمتی مشترک از فناپ و مبین‌وان است، در حاشیه نمایشگاه تلکام رونمایی کرد.

این سامانه که پس از امضای تفاهمنامه، بین دو شرکت رونمایی شد، یک سامانه گویای تلفنی است که روی بستر شبکه مخابراتی کشور و تلفن ثابت ارایه می‌شود و به مخاطبان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به کد یا پیش‌شماره خاص، از هر کجای کشور با این سامانه ارتباط برقرار کنند.

در 20380 محصولات گوناگونی از شارژ تلفن همراه تا کتاب و برخی لوازم خانگی عرضه شده و به مخاطبان امکان خرید کالای بدون دردسر را می‌دهد.


تاوان اشتباه محاسبه قبوض

نگرانی در مورد اختلاف قبض‌های میاندوره و پایان دوره همراه اول بی‌مورد است. محمدمهدی عطوفی معاون شرکت ارتباطات سیار با اعلام این خبر گفت: اگر فردی هزینه قبض خود را در میاندوره و پایان دوره پرداخت کرده باشد و در قبض بعدی مابه‌التفاوتی به او تعلق نگرفته باشد ما حاضریم 10برابر رقم بستانکاری را به وی جایزه بدهیم.

محمدمهدی عطوفی در ارتباط با دوگانگی‌هایی که گاه کاربران در پرداخت قبض‌های میاندوره و پایان دوره با آنها مواجه می‌شوند اظهار کرد: ما کانالی در بانک داریم که اطلاعات پرداخت مشترکان را به ما اعلام می‌کند اما گاه در خدمات بانکی مشکلاتی ایجاد می‌شود.

وی در ارتباط با زمان رفع این مشکل هم عنوان کرد: درحال حاضر چند سیستم برای پرداخت قبوض تلفن همراه پیش‌بینی کردیم گاه به‌دلیل مسایلی که به سیستم بانکی مربوط می‌شود مشکلاتی ایجاد می‌شود که برای برطرف شدن این مشکلات جیرینگ و تماس با 9990 را درنظر گرفته‌ایم که این شیوه‌ها نیز اکنون فعال هستند.


آی‌سیما چشم براه مجوز

معاون فنی و سرپرست بازاریابی و فروش‌ آی‌سیما اعلام کرد: درحال حاضر سامانه در مرحله آزمایشی قرار دارد، با تعامل صورت گرفته در شهر تهران امکان ارایه سرویس به برخی مدیران سازمان‌ها فراهم شده است و برای تجاری‌سازی پروژه منتظر دریافت مجوز هستیم.

به گفته وی؛ درحال حاضر در 6 استان به صورت پایلوت درحال ارایه سرویس‌های مختص ‌آی‌سیما هستیم و تعدادی نیز مشتری vip از‌ آی‌سیما سرویس دریافت می‌کنند.

وی افزود: ‌آی‌سیما عملا سرمایه‌گذار و ارایه‌دهنده سرویس است و قرار نیست پروانه‌یی در اختیار داشته باشد. بحث مربوط به پروانه فیمابین صداوسیما (سروش رسانه) و مخابرات درحال بررسی است و ما تنها سرمایه‌گذار و ارایه‌دهنده سرویس هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر