لقمه زمین‌خواران بزرگ‌تر از اختلاس سه‌هزار میلیاردی

۱۳۹۳/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۲۵

مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست اعلام کرد که رقم آسیب به بیت‌المال در زمین‌خواری‌های استان تهران بین سال‌های 88 تا 92 بیش از رقم اختلاس معروف سه‌هزار میلیارد تومانی بوده است.

احمد نبوی، مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به‌شکایات سازمان محیط زیست در نشست خبری کشف زمین‌خواری بزرگ در مناطق حفاظت شده، درباره رقم زمین‌خواری در استان تهران گفت: «در این زمین‌خواری‌ها در مجموع 6900میلیارد تومان به بیت‌المال خسارت وارد شده است که رقمی بیش از اختلاس مشهور و اخیر سه‌هزار میلیاردی است. در این موارد به ویلاهای چند میلیاردی برخورد کردیم که یکی از این ویلاها در واقع قصر- ویلایی به ارزش 18 میلیارد تومان است.» او درباره موارد مربوط به این پرونده‌های زمین‌خواری گفت: «این پرونده‌ها مربوط به 42 مورد است که در بین سال‌های 88 تا 92 اتفاق افتاده‌اند. برخی از این پرونده‌ها حکم قلع و قمع داشتند اما بسیاری ازاین حکم‌ها در کشوهای سازمان محیط زیست باقی مانده بودند. حتی بخش مهمی از پرونده‌ها در خانه‌های متهمان کشف شده بود.» مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست به دستوری که باعث پیگیری این موضوع شد نیز اشاره کرد: «دوماه پیش با دستور معصومه ابتکار که خواسته بود بدون اغماض و چشم‌پوشی به این مساله بپردازیم کار را شروع کردیم. اما در ابتدا فکر نمی‌کردیم عدد و رقم‌ها تا این حد بالا باشد.»

او درباره فساد اداری روی داده در دوره پیشین سازمان محیط زیست هم افشاگری کرد: «هفته گذشته با نماینده دادستان تهران، جلسه داشتیم و متوجه شدیم که قوه قضاییه از گذشته در این باره پیگیر بوده است و نتیجه این پیگیری‌ها را در اختیار سازمان محیط زیست قرار داده بود اما مساله در سازمان مسکوت گذاشته شده بود. در 118 پرونده مدارک کامل شده بود و باید تحویل قوه قضاییه می‌شد و اتفاقا شکایت مردمی هم داشت اما این کار چهار سال طول کشیده است در حالی که باید چند روزه انجام می‌شد.» نبوی درباره دیگر نتایج پیگیری دو ماهه‌ بازرسی سازمان محیط زیست گفت: «در دوماه اخیر به 100نقطه جدید رسیدیم و به سرعت برایشان پرونده تشکیل داده و تحویل قوه قضاییه دادیم و به سرعت برای تصرف اقدام خواهیم کرد. در یکی از این موردها که 300هکتار را شامل می‌شود به کمک قوه قضاییه، دادستان تهران و نیروی انتظامی ظرف دو سه هفته آینده برای قلع و قمع وارد عمل خواهیم شد.» او مسوولان دولت پیشین را مسوول این تخلفات می‌داند و درباره ادامه تحقیق درباره زمین‌خواری می‌گوید: «مسوولان دولت پیشین باید پاسخگو باشند. ما به‌زودی سراغ استان‌های گیلان، مازندران، البرز و فارس هم خواهیم رفت. هرچند کمبود نیرو داریم اما این چهار استان را به‌خاطر بزرگی مشکل زمین‌خواری در آنها مورد بازرسی قرار می‌دهیم تا بتوانیم محدوده‌های بسیار بزرگی از کشور را از دست متصرفین آزاد کرده و در اختیار نسل‌های آینده بگذاریم.» مدیرکل بازرسی سازمان محیط زیست با اشاره به‌طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست که در مجلس مطرح شده گفت: «ما از بحث تحقیق و تفحص استقبال می‌کنیم اما چرا مجلس در دوره پیشین این کار را نکرد که ضرر بیشتر نشود. شاید دولت پیشین این امکان را فراهم نمی‌کرد اما دولت تدبیر و امید آمادگی این کار را دارد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر