واکنش‌ها به تلقی اختلاس از معوقات بانکی

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۷۱

گروه بانک و بیمه|احسان شمشیری|

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با شعار «شفافیت، صداقت» درحال برگزاری است و فعالان اقتصادی و مدیران عامل بانک‌ها با حضور در غرفه‌ها به بیان دغدغه‌ها و نقطه‌نظرات خود می‌پردازند.


واکنش مدیرعامل بانک ملت به تخلفات

هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت با حضور در نمایشگاه مطبوعات در رابطه با معوقات تسهیلات این بانک گفت: نمی‌توان روی آن نام اختلاس گذاشت. این مبلغ تنها تسهیلات پرداخت شده‌یی است که بخشی از آن معوق شده و ما پیگیر دریافت آن هستیم.

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه نزد این بانک وثیقه لازم برای حصول بدهی معوق موجود است، گفت که اگر نام اختلاس را در این بدهی بگذاریم باید تمام بدهکاران بانکی را اختلاس‌گر بنامیم. وی در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اختلاس ۳۰۰میلیاردی از بانک ملت گفت: اینکه چه نامی روی آن بگذاریم، متفاوت است اما اگر نام آن را اختلاس بگذاریم در آن صورت همه کسانی که به بانک بدهکار هستند، اختلاس‌گر محسوب می‌شوند. مدیرعامل بانک ملت در پاسخ به این سوال که برای این تسهیلات وثیقه مناسب در این بانک موجود است یا خیر؟ گفت: همه تسهیلات پرداختی بانک‌ها در قبال وثیقه است. این مورد نیز به اندازه کافی از وثایق لازم برخوردار است.


توقف رکود در بخش مسکن

همچنین محمدهاشم بت‌شکن در سومین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: دلیل اصلی رونق اقتصاد کشور در شرایط فعلی افزایش تولید و فروش نفت است که خود، از آثار و دستاوردهای اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

مدیرعامل بانک مسکن می‌گوید: حجم تسهیلات پرداخت شده برای ساخت مسکن تا پایان مهرماه امسال در همسنجی با پارسال 108درصد رشد داشته و همین آمارها حاکی از توقف رکود این بخش است.

به گفته این مقام مسوول، کارشناسان رشد 5درصدی را برای اقتصاد کشور در سال جاری پیش‌بینی می‌کنند و یکی از نتایج این رشد رونق بخش مسکن است.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های پیشران اقتصاد که دست‌کم 110 شغل به آن وابسته و مرتبط است، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ بخشی که با استناد به فرمایش مقام معظم رهبری «درون‌زا» است و وابستگی به سایر کشورها ندارد.

بت‌شکن خاطرنشان کرد: امروز آثاری را در بازار مسکن شاهدیم که حاکی از خروج بخش مسکن از رکود از ابتدای امسال است.

وی با بیان اینکه در گام بعد باید از رکود خارج شویم، یادآور شد: در سال‌های گذشته بخش مسکن رشد قیمت را تجربه نکرد و افراد ترجیح می‌دادند تا پول‌های خود را در بانک‌ها نگه دارند.

به گفته بت‌شکن آمارها حاکی است، قیمت ملک در تهران در 7ماه گذشته رشد 7درصدی داشته و میزان انواع تسهیلات خرید مسکن تا پایان مهرماه در مقایسه با سال گذشته 70درصد رشد داشته، همه این سیگنال‌ها نشان‌دهنده خروج تدریجی بخش مسکن از رکود است.

این مقام مسوول بانکی گفت: در سال‌های گذشته اقتصاد کشور با تجربه نرخ‌های تورم بالای 40درصد و همچنین کاهش قیمت نفت با کاهش توان مالی مردم برای خرید مسکن مواجه شد، اما امروز درآمد سرانه مردم به دلیل کاهش تورم و افزایش عواید نفتی افزایش یافته است و در نتیجه افراد توان بیشتری برای خرید مسکن دارند.

بت‌شکن یادآور شد: پیش‌تر وام‌های مسکن در حد 200میلیون ریال بود، اما امروز زوجین می‌توانند تا یک‌میلیارد و 600میلیون ریال تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند که اینها همگی از دستاوردهای برجام است.


وام ۴۰میلیونی مسکن مهر در انتظار تایید

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه افزایش سقف تسهیلات وام مسکن مهر به ۴۰میلیون به پیشنهاد وزارت راه و آن هم فقط برای پروژه پردیس است، گفت: اجرایی شدن این موضوع منتظر مجوز بانک مرکزی و تاییدیه شورای پول و اعتبار است. محمدهاشم بت‌شکن در مورد وضعیت تحویل خانه‌های باقیمانده در طرح مسکن مهر به ارائه توضیحات پرداخت و اظهار داشت: در طرح مسکن مهر 2میلیون و 300هزار واحد مسکونی تعریف شده است که خط اعتباری آن بالغ بر 45هزار میلیارد تومان است که بانک مرکزی آن را در اختیار بانک مسکن برای تکمیل پروژه‌ها قرار داده است.

وی با بیان اینکه تا به امروز حدود یک‌میلیون و 700هزار واحد مسکونی طرح مهر تحویل داده شده است، افزود: این واحدها تحویل مشتریان شده و مردم دفترچه‌های اقساط خود را دریافت کرده‌اند. بر همین اساس فقط حدود 600هزار مسکن باقی‌مانده که از این تعداد 200هزار واحد قابلیت واگذاری ندارند به نحوی که شاید زیرساخت برای این خانه‌ها فراهم نشده و نمی‌توان آنها را تحویل مشتریان داد.


متخلفان بانکی به اشد مجازات محکوم شوند

همچنین محمود بهمنی با حضور در نمایشگاه مطبوعات، اظهار کرد: به اعتقاد من هرگونه تخلفات و اختلاس‌های بانکی که صورت می‌گیرد، باید از سوی دستگاهی ریشه‌یابی شود تا مشخص شود ریشه این تخلف مربوط به چه زمانی و چه کسانی بوده است و مسوولان قضایی کشور باید به اشد مجازات با این‌ متخلفان برخورد کنند تا برای دیگران درس عبرت شود که عواقب دست‌درازی به بیت‌المال چیست.

رییس کل سابق بانک مرکزی تاکید کرد، اختلاس‌گران و متخلفان بانکی از سوی دستگاه قضایی باید به اشد مجازات محکوم شوند و این تخلفات باید از سوی دستگاه‌های نظارتی ریشه‌یابی شود.

وی افزود: کاری که باید در این زمینه صورت گیرد این است که نظارت‌ها آنلاین و برخط شود، چراکه دیگر نمی‌توان به صورت فیزیکی ۲۱ هزار شعبه بانکی را کنترل کرد و در هر شعبه برای کشف این تخلفات مامور گماشته شود، اما اگر این نظارت‌ها الکترونیکی شود، می‌توان آنها را به صورت لحظه به لحظه رصد کرده و پیش از بروز تخلفات از آن جلوگیری کرد.

رییس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه برخوردهای قضایی با اختلاس‌گران و متخلفان بانکی باید متناسب با تخلفات صورت گرفته باشد، ادامه داد: این تخلفات بانکی از سود سپرده‌گذاری که مردم در بانک‌ها انجام می‌دهند ریشه می‌گیرد و این حق‌الناس و بیت‌المال است و ممکن است در هر کشور این تخلفات صورت گیرد، اما باید بررسی کرد که چرا اخیرا اختلاس‌های بانکی در ایران به هزاران میلیارد تومان رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه