سایه ترامپ بر بازار طلا و ارز

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۷۲

گروه بانک و بیمه|

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید امروز با افزایش دوباره نسبت به روزهای گذشته به یک میلیون و ۱۲۷ هزار تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز در بازار یک میلیون و ۱۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان بود که نسبت به روز شنبه ۶ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش نشان داد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم دیروز یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان بود که نسبت به روز شنبه ۲ هزار تومان افزایش قیمت نشان می‌دهد. نیم‌سکه نیز ۵۶۵ هزار تومان است که در این مورد نیز هزار تومان رشد قیمت اتفاق افتاده و در عین حال ربع سکه نیز بدون تغییر قیمت ۳۰۰ هزار تومان بود. سکه گرمی هم ۱۸۶ هزار تومان بود که افزایش و کاهش نداشته است.

هر گرم طلای ۱۸ عیارنیز ۱۱۴ هزار و ۷۱ تومان بود که ۱۸۴ تومان رشد قیمت دارد و هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۰۵ دلار است. هر دلار دیروز در بازار آزاد تهران با ۵ تومان افزایش ۳۶۳۰ تومان، یورو بدون تغییر ۴۰۳۴ تومان و هر پوند نیز ۴۵۴۱ تومان قیمت دارد.

چند وقتی است که دلار زیر نرخ 3‌هزار و ٦٠٠ تومانی را به خود ندیده است؛ البته علت آن واقعی‌تر شدن نرخ دلار نیست، بلکه نزدیکی به اربعین حسینی و خرید بالای دلار برای سفر‌ به کربلا از یک ‌سو و نزدیکی به انتخابات امریکا و نگرانی فعالان بازار از پیروزی ترامپ و تهدید توافق هسته‌یی از سوی ‌دیگر، دو دلیل عمده آن است که دلار چند وقتی روی کانال 3‌هزار و ٦٠٠تومانی باقی بماند و خیال کاهش نداشته باشد.

آنگونه که تحلیلگران بازار ارز می‌گویند، با اینکه این دو از دلایل عمده افزایش قیمت دلار هستند، اما دلایل دیگری نیز در پس پرده وجود دارد؛ اینکه دولت قصد ندارد از درآمد‌های ارزی خود (بخوانید کاهش قیمت یورو) متضرر شود یا نزدیکی به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و افزایش شاخص جهانی دلار از دیگر عواملی هستند که سایه خود را روی بازار گسترده‌اند.

این در حالی است که برخی معتقدند، دولت علاقه‌مند است تا زمان انتخابات، دلار چندان گران نشود، اگر قرار است اتفاقی در جهت افزایش قیمت دلار رخ دهد، این اتفاق به بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول خواهد شد. با این ‌حال او معتقد است، دولت بعدی هر دولتی که باشد، قیمت دلار را منطقی‌تر می‌کند.

به نظر می‌رسد فضای انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا هیچگاه تا این حد نامطمئن نبوده و این مساله موجب افزایش تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری برای طلا شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی مارکت اوراکل، از زمانی که اف‌بی‌آی اعلام کرده است که تحقیقات جدیدی را درباره ایمیل‌های جنجالی کلینتون آغاز خواهد کرد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال پیروزی ترامپ بیشتر شده و این مساله به نفع قیمت طلا بوده است.

بسیاری از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا قطعا موجب افزایش قیمت طلا خواهد شد و حداقل رشد 8 درصدی قیمت طلا را در پی خواهد داشت.

جیمز استیل، تحلیلگر ارشد موسسه «اچ‌اس‌بی‌سی» تاکید کرد: فارغ از اینکه چه کسی پیروز نهایی انتخابات خواهد بود، به نظر من قیمت طلا 8 درصد رشد خواهد داشت. نتایج انتخابات کنگره امریکا نیز طی هفته‌های آینده تاثیر مهمی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت.

به نظر می‌رسد در صورت پیروزی کلینتون در انتخابات، تقاضای فیزیکی و سرمایه‌گذاری برای طلا افزایش خواهد یافت، قیمت هر اونس طلا تا پایان امسال به 1400 دلار خواهد رسید و میانگین قیمت هر اونس طلا نیز در سال 2016 به 1275 دلار می‌رسد.

برای سال 2017 میلادی نیز قیمت هر اونس طلا به 1440 دلار می‌رسد و میانگین قیمت طلا در سال آینده به 1310 دلار خواهد رسید.

مشاهده صفحات روزنامه