کند شدن شیب نزولی قیمت سهام

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۷۵

گروه بورس

نماگرهای بازار سرمایه طی روزهای اخیر پس از فتح قله 80هزار واحدی در سایه انتخابات جنجالی امریکا، روند اصلاحی به خود گرفتند اما این روند نزولی نسبت به روزهای قبل شیب کمتری دارد.

به گزارش «تعادل» بازار سهام در معاملات رخوت‌آور و کم حجم خود، همچنان با نیم‌نگاهی به آخرین تحولات بازارهای جهانی در انتظار مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در روز‌های آینده است، بازاری که ترجیح می‌دهد، این روزها دست به نقدتر از هر روز دیگری قدم بردارد و همین عاملی شده است تا شاخص کل بورس طی دو روز معاملاتی بیش از 530 واحد از ارزش خود را از دست دهد. براساس این گزارش، روز گذشته به دلیل افت قیمت نفت و تاثیر‌پذیری سهام پتروشیمی و پالایشگاهی از این رخداد، شاهد عرضه‌های سنگینی در نمادهای این دو صنعت بودیم هرچند با حمایت حقوقی‌ها، کاهش قیمت شدیدی روی نداد. دیروز سهامداران خودرویی‌ها در محدوده صفر تابلو، در حالی نظاره‌‌گر بازار بود که غلبه عرضه حقوقی‌ها بر تقاضای سهام، روندی متعادل و ساکن را بر معاملات این گروه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته بر آن حاکم کرد. در گروه سیمانی‌‌ها اما برخورد الگوهای تکنیکالی با مقاومت‌های سنگین باعث شده تا پس از پیش‌خور شدن خبرهای مثبت از جمله آغاز معاملات رینگ صادراتی سیمان در بورس کالا، معاملات این گروه فعلا درجا زند. دیروز گروه کانی‌های غیرفلزی و در عین حال برخی نمادها در گروه ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی دستخوش نوسان‌گیری معامله‌گران حرفه‌یی بازار شدند. در گروه غذایی‌ها و دارویی‌ها و همچنین گروه کاشی و سرامیک نیز انتظار برای بازدهی کوتاه‌مدت همچنان جذابیت نوسان‌گیری را برای برخی معامله‌گران در روزهای کم نوسان بازار افزایش داده است.


معاملات تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 16 آبان‌ماه 95، با کاهش 116واحدی به رقم 79هزار و 137واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با 36 واحد افت عدد 15هزار و 729واحد را تجربه کرد، دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 188واحدی به رقم 88هزار و 66 واحد دست یافت.

شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 65 واحدی به رقم 55هزار و 671واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 343واحد کاهش عدد 171هزار و 305واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 27واحد، ملی صنایع مس ایران با 19واحد و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 9 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 41واحد، آسان‌پرداخت پرشین با 15واحد و توسعه معدنی و صنعتی صبانور با 5واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات بورس دیروز تهران به کمتر از 143میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از 565میلیون و 456هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56هزار و 912نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های فنر‌سازی زر، ایران تایر، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی امین، صنایع بهداشتی ساینا، بیمه اتکایی امین، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، گواهی سپرده عام بانک گردشگری، حق تقدم خرید سهام بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه کارآفرین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شد. در حالی که هیچ نماد معاملاتی دیروز با توقف مواجه نبوده است.

دیروز کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 7.5میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده با هدف تجمیع سهام کد به کد شد. 16میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 3.5میلیارد تومان کد به کد شد. دیروز همچنین 8میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد. 4.5میلیون سهم ایران ترانسفو نیز به ارزش کمتر از 7میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده انتقال داده شد.


بورس کالا

تالارهای بورس کالای ایران دیروز، میزبان عرضه ۲۶هزار و ۳۳۲تن انواع مس، سولفور مولیبدن، شمش و بیلت آلومینیوم بود. یک‌هزارتن مس مفتول، یک‌هزار و ۵۰۰تن مس کاتد، ۲۰هزار تن مس کم‌عیار، ۱۲تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۱۲۰تن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران، ۱۰۰تن مس مفتول شرکت گیل راد شمال و ۱۰۰تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد. علاوه بر این ۵۰۰تن بیلت و 3هزار تن شمش هزار پوندی 99.8 شرکت ایرالکو نیز در این تالار عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه یک‌هزار تن گندم دوروم، ۵هزار تن گندم خوراکی، ۱۰۰تن کنجاله سویا پلیت، ۵۰۰تن شکر سفید، ۱۰۰تن روغن خام سویا، ۲۹۵تن ذرت دامی، ۳۰هزار و ۸۱۰تن جو دامی و ۱۰۰تن برنج وارداتی را تجربه کرد.

علاوه بر این ۳۴۷تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و ۱۳هزار و ۷۳۱تن ذرت دانه‌یی از موجودی ۱۲ انبار استان کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز شاهد عرضه ۱۰هزار تن گوگرد کلوخه، ۵۰۰تن قیر و یک‌هزار و ۱۰۰تن عایق رطوبتی بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز در این روز میزبان عرضه ۱۰هزار تن وکیوم‌باتوم، ۶هزار و ۲۰۰تن گوگرد، ۱۴هزار تن لوب‌کات، ۳هزار و ۶۰۲تن مواد پلیمری و ۴۴۰تن مواد شیمیایی بود.

بورس انرژی

در جلسه معاملاتی روز، افزون بر معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک‌سال و بیشتر در بازار مشتقه، کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت تهران و بندرعباس، حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی عرضه می‌شوند. همچنین دیروز میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی، گاز مایع پالایش گاز فجرجم به مقصد افغانستان، سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت اراک به مقصد ارمنستان و نفت سفید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از انبار نفت کرمانشاه به مقصد عراق در رینگ بین‎الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد.

مشاهده صفحات روزنامه