ژاپن و هند توافقنامه اتمی امضا می‌کنند

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۸۴

گروه جهان

به گفته منابع آگاه، نخست‌وزیران هند و ژاپن قرار است روز جمعه توافقنامه مناقشه برانگیز اتمی را امضا کنند و این درحالی است که دو کشور سعی دارند همکاری‌های امنیتی و اقتصادی دوجانبه را هم در مقابله با چین، تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و شینزو آبه همتای ژاپنی او، قرار است روز جمعه توافقنامه اتمی امضا کنند که به موجب آن ژاپن می‌تواند تکنولوژی‌های اتمی خود را به هند منتقل کند. هند نخستین کشور غیرعضو در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) است که چنین توافقنامه‌یی را با ژاپن امضا می‌کند. در عین حال، طبق مفاد این توافقنامه اگر هند اقدام به آزمایش اتمی کند، ژاپن می‌تواند به صورت یکجانبه توافقنامه را فسخ کند.

مقامات آگاه اعلام کردند که هند و ژاپن این توافقنامه را در راستای مقابله با افزایش قدرت نظامی چین در منطقه آسیا امضا می‌کنند. در حالی که انتظار می‌رود پکن حضور دریایی خود را در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی افزایش دهد، توکیو و دهلی‌نو هم سعی دارند با همکاری‌های نزدیک‌تر دوجانبه، با این اقدامات نظامی چین مقابله کنند. نارندرا مودی برای امضای این توافقنامه از روز پنج‌شنبه در سفری سه روزه، عازم توکیو خواهد شد. این در حالی است که ورود کشتی‌های گارد ساحلی چین به آب‌های مورد مناقشه با ژاپن در دریای چین شرقی، روز یک‌شنبه به اعتراض‌های توکیو منجر شد. ژاپن معتقد است که چین با فرستادن کشتی‌هایش به این منطقه، موجب تشدید تنش‌های منطقه‌یی می‌شود. وزارت دفاع هند هم اعلام کرده است که روز دوشنبه ۱۲فروند هواپیمای آبی-خاکی نجات، ساخت صنایع ژاپنی شینمایوا را خریداری می‌کند. این هواپیماها با ارزش حدود یک‌میلیارد و 500هزار تا یک‌میلیارد و 600هزار دلار خریداری می‌شوند. گفت‌وگوهای مربوط به خرید این هواپیماها از دو سال پیش آغاز شده بود. از زمان لغو ممنوعیت ۵۰ساله فروش سلاح در ژاپن توسط شینزو آبه، فروش هواپیماهای مزبور به هند نخستین اقدام توکیو در فروش تجهیزات نظامی محسوب می‌شود. انتظار می‌رود این مساله به تقویت روابط دو کشور در زمینه دفاعی، منجر شود.

مشاهده صفحات روزنامه