روسیه عملیات نظامی در سوریه را گسترش می‌دهد

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۸۷


گروه جهان| روسیه عملیات نظامی در سوریه را افزایش می‌دهد تا بدین‌ترتیب جای پای خود را به عنوان یک ابرقدرت مستحکم کند و به متحدی قابل اعتماد در مقابله با تروریسم و خشونت شناخته شود و دیگر کشورها را به اتحاد با خود جذب کند.

به گزارش دیپلماسی ایرانی، انتظار می‌رود ناو هواپیمابر روسیه موسوم به آدمیرال کوزنیتسوف ظرف چند روز آینده به سواحل سوریه برسد و احتمالا همزمان با این ناو، زیردریایی و موشک‌اندازهای مجهز به موشک‌های کروز نیز به روسیه خواهند رسید؛ تسلیحاتی که حاکی از قصد روسیه برای سازماندهی دور جدیدی از حملات استراتژیک در سوریه است.

این تحولات درحالی رخ می‌دهد که مخالفان در یک ضد حمله توانستند، محاصره ارتش سوریه و متحدان آنها در شهر حلب را بشکنند و از سوی دیگر ارتش سوریه و متحدانش در شرق دمشق به دستاوردهای مهمی رسیدند. انتظار می‌رود که روسیه با استفاده از شرایط کنونی، شهرهای حلب و دمشق را به کلی از وجود تروریست‌ها پاکسازی کند و ارتش و حکومت سوریه بتوانند این شهرها را مجددا تحت کنترل بگیرند. همچنین انتظار می‌رود، روسیه خود را برای حمایت از ارتش سوریه در جنگ در دمشق آماده کند. اهمیت استراتژیک دمشق برای روس‌ها بیشتر از حلب است چراکه پایتخت کشور محسوب می‌شود و به عنوان گذرگاهی برای نیروهای مسلح مستقر در جنوب سوریه به حساب می‌آید. روسیه اکنون نقش نظامی خود را بر شمال سوریه متمرکز کرده و خطر حضور تروریست‌ها در آن مناطق ازجمله در حلب را زیر نظر دارد.

این درحالی است که دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که هزاران روسی به داعش پیوسته‌اند و در صف این گروه تروریستی در سوریه می‌جنگند از این رو باید به هر طریقی مانع خروج این تروریست‌ها از سوریه شد. مدودف افزود:«حضور این افراد در روسیه خطرناک است و اجازه نمی‌دهیم که قاتلان به کشور بازگردند. اصلا تمایلی نداریم که حادثه سوریه (در جای دیگر) تکرار شود و به همین خاطر باید کاری کرد که (تروریست‌ها) همانجا بمانند.» وی همچنین با اشاره به همکاری‌های مسکو و دمشق در مقابله با تروریسم گفت که هدف دوم روسیه کمک به دولت سوریه در حل این بحران است. وی افزود:«دولت سوریه ماه مهر از ما خواست که برای حل مساله به شیوه نظامی با آنها همکاری کنیم و رییس‌جمهوری روسیه به عنوان فرمانده کل قوا تصمیم گرفت که این کمک تنها با احتساب منافع ملی انجام بگیرد.»

رسانه‌های خبری گزارش داده‌اند، نیروهای سوریه دموکرات که تحت حمایت مستقیم سیاسی- نظامی امریکا قرار دارند، عملیات نظامی گسترده‌یی با حمایت ائتلاف ضد داعش برای آزادی شهر رقه سوریه آغاز کرده‌اند. به گزارش رأی الیوم، منابع کرد سوری پیش‌تر گفته بودند، عملیات آزادی شهر رقه، پایتخت خلافت خودخوانده داعش از چندین محور آغاز خواهد شد که مهم‌ترین محور آن شهر عین عیسی است که ۳۵کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. نیروهای کرد سوریه روز یک‌شنبه رسما عملیات آزادسازی رقه را آغاز کردند.

مشاهده صفحات روزنامه