اخبار

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۶۹۱

تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست تصریح کرد: نمایندگان مجلس آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند. به گزارش خانه ملت، مسعود پزشکیان در همایش سیاست‌های کلی محیط زیست، اجرا و نظارت با اشاره به اهمیت توجه به مقوله محیط زیست در کشور گفت: نمایندگان مجلس معتقدند که قطعا توسعه بدون محیط زیست محقق نمی‌شود و ما باید مراقب منابع طبیعی خود ازجمله آب، خاک، هوا و جنگل باشیم زیرا آنها نتیجه 4میلیارد سال هستند که امروز در اختیار ما قرار گرفته‌اند.

نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی بر آمادگی پارلمان برای تصویب قوانین حمایت از محیط زیست تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی لایحه خاک و آب در مجلس مطرح است و نمایندگان مردم در خانه ملت آمادگی دارند هر قانونی را برای حمایت از این حوزه تصویب کنند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه محیط زیست، آگاهی از میزان منابع طبیعی است از این رو باید بدانیم که ما چه مقدار آب، خاک و جنگل برای زندگی کردن داریم. وی با بیان اینکه توسعه شهرها با استفاده از آب‌های زیرزمینی و آب چاه‌ها سرابی بیش نیست، تصریح کرد: از طرف دیگر درخصوص منابع خاک نیز باید گفت که بهره‌گیری بی‌رویه از خاک برای توسعه شهرها به هیچ‌ وجه درست نبوده و این منابع غیرقابل بازگشت هستند بنابراین زمانی به خودمان می‌آییم که دیگر کار از کار گذشته است از این رو اگر به داشته‌ها و منابع خود بی‌توجه باشیم، زندگی نسل‌های آینده غیرممکن خواهد شد.

پزشکیان گفت: از طرف دیگر تمام اسناد و برنامه‌ها برای حمایت و تقویت محیط زیست باید براساس واقعیت‌ها و منابع موجود عملیاتی شود بنابراین برنامه‌ها باید به صورت ایده‌آل تدوین شود اما در آن باید نگاه کارآمد و منابع اجرایی به خوبی دیده شود. نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در شرایط کنونی تدوین برنامه‌های راهبردی برای حمایت از محیط زیست ضروری و مهم است و در این رابطه باید نقشه‌های بزرگ و کاربردی تدوین شود، از طرف دیگر آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم و افراد جامعه از وضعیت زیست محیطی و منابع طبیعی بسیار دارای اهمیت است که این مساله باید از سوی نهادهای مربوطه ازجمله رسانه‌ها و صداوسیما پیگیری شود از این رو اگر مردم در این بخش آگاه شوند، آن وقت محیط زیست در کشور حفظ می‌شود.


کویت خصوصی‌سازی را در بخش نفت اجرا می‌کند

انس خالد الصالح، سرپرست وزارت نفت کویت گفت که این کشور قصد دارد، بخشی از صنعت نفت خود را خصوصی کند. به گزارش فرانس‌پرس به نقل از روزنامه کویتی القبس، الصالح که سمت وزارت دارایی کویت را نیز بر عهده دارد، افزود: این کشور در سال مالی

٢٠١7-٢٠١6 منتهی به ٣١مارس (١٢فروردین ماه ٩٦) تا ٩میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار اوراق قرضه در بازارهای بین‎المللی برای جبران کسر بودجه ناشی از قیمت‌های پایین نفت منتشر خواهد کرد. این مبلغ جدا از برنامه استقراض داخلی به ارزش ٦ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار است که پیش‌تر آغاز شده است. کویت عضو سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) مانند دیگر کشورهای نفتخیز عضو شورای همکاری خلیج فارس تاکنون ده‎ها میلیارد دلار وام خارجی برای تامین کسری بودجه خود دریافت کرده است. عربستان سعودی، قطر، عمان و امارات متحده عربی نیز در پی کاهش حدود ٦٠ درصدی قیمت نفت در دو سال گذشته، اوراق قرضه فروخته‌اند یا وام‎هایی برای پوشاندن کسری بودجه خود دریافت کرده‎اند.

الصالح سهم اوراق قرضه اسلامی (صکوک) را در این برنامه انتشار اوراق بهادار ذکر نکرد که نخستین دریافت وام خارجی این کشور حدود ٢٠سال اخیر به شمار می‌رود. کویت در سال مالی گذشته پس از ١٦سال پیاپی مازاد بودجه با کسری بودجه بی‌سابقه ١٥میلیارد دلار روبه‌رو شد. درآمد حاصل از فروش نفت حدود ٩٥درصد درآمدهای همگانی این کشور را در این سال‎ها تامین می‌کرده است. این کشور پیش‌بینی کرده که در سال مالی جاری کسر بودجه‌یی بالغ بر ٢٩میلیارد دلار داشته باشد.

کویت در دوره برخورداری از مازاد بودجه، مبلغی حدود ٦٠٠ میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی خود به صورت هلدینگ گردآوری کرد که بیشتر در ایالات متحده و کشورهای اروپایی و آسیایی سرمایه‌گذاری شده است. این کشور مانند دیگر همسایگانش در حوزه خلیج فارس، برخی اقدامات ریاضتی مانند آزاد‌سازی قیمت‌های گازوییل و نفت و بالا بردن قیمت‌های بنزین را در پیش گرفته است. دولت کویت اعلام کرده که افزایش بهای بنزین را با اختصاص سهمیه رایگان ماهانه حدود ٧٥ لیتر بنزین به شهروندان این کشور جبران می‌کند.


نخستین پایانه صادرات «ال ان جی» در کانادا ساخته می‌شود

شرکت کانادایی«وودفایبر ال ان جی» نخستین پایانه صادرات ال ان جی را در ایالت بریتیش کلمبیای این کشور ایجاد می‌کند.

به گزارش رویترز، شرکت وودفایبر جمعه (14 آبان) خبر داد که ساخت این پایانه فرآوری و صادرات

ال ان جی را سال 2017میلادی آغاز خواهد کرد.

این پایانه به کانادا اجازه می‌دهد تا به بازار جهانی ال ان جی وارد شود. محل ایجاد تاسیسات پایانه یاد شده شهر اسکوامیش، شمال ونکوور خواهد بود و برآورد می‌شود که پس از عملیاتی شدن آن در سال 2020میلادی، میزان صادرات آن سالانه نزدیک به دو میلیون و 100هزار تن برسد. ده‌ها پروژه ال‌ان‌جی تاکنون به ایالت بریتیش کلمبیا پیشنهاد شده است اما افت جهانی قیمت‌های انرژی سبب شد، ساخت این پروژه‌ها به تاخیر بیفتد یا بی‌نتیجه بماند. شرکت وودفایبر مستقر در ونکوور زیرمجموعه شرکت «پاسیفیک اویل‌اند گس» در سنگاپور به ‌شمار می‌آید.

مشاهده صفحات روزنامه