تصویب تفریغ بودجه 93 شهرداری بدون گزارش‌های تلفیقی

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۰۹

گروه راه و شهرسازی آزاده کاری

مهم‌ترین موضوع جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، بررسی لایحه تفریغ بودجه سال 93 بود که در نهایت بعد از بررسی‌های بسیار توسط اعضای شورا به تصویب رسید. در این جلسه علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گزارش تفریغ بودجه سال 1393 شهرداری تهران را ارائه کرد. پس از قرائت و تصویب گزارش تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران در صحن شورا، شهرداری تهران موظف شد، تمامی ایرادها و پیشنهادات حسابرس در این گزارش را بررسی، عملیاتی و اجرایی کند.

به گزارش «تعادل» علیرضا دبیر با بیان اینکه تفریغ بودجه سال 93 شهرداری تهران در سه بخش منابع و درآمد، هزینه‌ها شامل جاری و عمرانی و نیز تبصره‌ها ارائه شده است، اظهار کرد: بودجه مصوب شهرداری تهران در سال 93 رقمی معادل 15هزار و 800 میلیارد تومان شامل 49درصد نقدی و 51 درصد غیرنقدی بوده است. در بخش تحقق منابع و درآمد در سال 93، شهرداری تهران رقمی معادل 16هزار و 200میلیارد تومان درآمد کسب کرده که این نشان از تحقق درآمد 102درصدی شهرداری تهران در سال 93 دارد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا درخصوص ایرادات وارده به بخش درآمدها گفت: در بخش درآمدهای نقدی پایدار بابت عوارض صدور کارت تردد ترافیک، جرایم رانندگی، جرایم تخلفات ساختمانی و درآمد حاصل از سود سهام شرکت‌های تابعه مبلغ 59 میلیارد تومان درآمد محقق نشده است.

وی اضافه کرد: همچنین بابت جرایم کمیسیون ماده 100، عوارض حذف پارکینگ و فروش سرقفلی‌ها، مبلغ 214میلیارد تومان مازاد بر پیش‌بینی محقق شده است.

دبیر در توضیح بخش هزینه‌ها با اشاره به اینکه 19درصد بودجه به هزینه‌های جاری و 81 درصد آن به هزینه‌های عمرانی تخصیص داده شده بود، گفت: در این سال رقمی معادل 17هزار میلیارد تومان هزینه شده که نسبت به درآمد محقق شده 800 میلیارد تومان بالاتر بوده که این مازاد هزینه مربوط به تبصره بودجه است. به گفته دبیر، براساس ماده 68 قانون شهرداری‌ها مبنی بر اینکه حداقل اعتبارات عمرانی باید 40درصد بودجه سالانه باشد اما براساس تفریغ بودجه 81 درصد بودجه به اعتبارات عمرانی اختصاص داده شده که البته بخشی از نگهداشت نیز در آن لحاظ شده است. وی همچنین به پروژه‌های ردیف‌دار در بودجه مصوب اشاره کرد و گفت: در این سال 12پروژه ردیف بودجه مصوب با اعتباری معادل 4.7میلیارد تومان داشته اما هیچ گونه عملکرد مالی در تفریغ بودجه در این خصوص دیده نشده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در ادامه به موضوع تبصره‌های بودجه اشاره کرد و گفت: در بخش تبصره‌ها از تعداد 49تبصره مصوب، تعداد 5 مورد آن شامل تبصره‌های حوادث غیرمترقبه، استفاده از خدمات مالی بانک‌ها، مال‌الاجاره املاک، نشریات و تسویه دیون بابت بدهی شهرداری تهران در سنوات گذشته، عملکرد مالی نداشته است. دبیر با اشاره به تبصره 17 مبنی‌بر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران گفت: براساس این تبصره شهرداری تهران 4 پروژه در مناطق 1، 2، 4 و12 اجرا کرده اما مجوز‌های لازم را از شورا اخذ نکرده است. وی افزود: شهرداری تهران همچنین خلاف مصوبه شورا مبنی بر واگذاری پروژه‌های مشارکتی با 25درصد پیشرفت، مبادرت به فروش یک پروژه مشارکتی با پیشرفت فیزیکی 4درصد کرده است.


25 درصد بودجه حمل و نقل محقق نشد

رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیشترین انتقاد را به گزارش تفریغ بودجه سال 93 داشت. وی با بیان اینکه بودجه حمل و نقل سال 93 مبلغ 6 هزار و 100میلیارد تومان مصوب شده بود، اعلام کرد: در انتهای سال، عملکرد 4هزار و 800 میلیارد تومان گزارش شده یعنی 25درصد بودجه به مبلغ هزار و 300میلیارد تومان محقق نشده است درحالی که در گزارش تفریغ 2.49درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گفته وی، در گزارش لایحه تفریغ باید میزان انحراف و دلایل انحراف در هر ردیف و ماموریت‌ها ابراز شود که در لایحه ارسالی توسط شهرداری این دلایل مشاهده نشد و اگر انحرافی مشاهده نمی‌شود نیز باید ذکر شود که انحرافی وجود نداشته است. وی در این خصوص توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: در لایحه تفریغ باید بودجه هم از لحاظ ریالی و هم مقداری رسیدگی شود و گزارشی تهیه شود که برای نمونه ایکس ریال برای ایکس مقدار پیاده راه‌سازی هزینه شده است. در این لایحه فقط بخش ریالی گزارش شده ولی بخش مقداری که چه میزان کار انجام شده، مشخص نیست. وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته گزارش عملکرد تبصره‌های شهرداری به شورا ارائه نشده، تصریح کرد: بخش عمده‌یی از بودجه شهرداری در سازمان‌ها و شرکت‌هاست که باید در تفریغ بودجه گزارش آنها را هم داشته باشیم تا همدیگر را چک کنند که این موارد ارسال نشده است.


تفریغ بدون گزارش تلفیقی

وی با بیان اینکه حسابرس اشاره کرده که الزامات بودجه‌ریزی عملیاتی رعایت نشده است؛ یعنی از قیمت تمام شده باید به سرجمع رسید درحالی که در شهرداری از سرجمع به قیمت تمام شده می‌رسند، تاکید کرد: حسابرس اعلام کرده، تفریغ بودجه سال 93 درحالی بررسی شده که گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سال 93 را در اختیار نداریم. آخرین گزارش تلفیق رسیدگی شده مربوط به سال 90 بوده از این رو حسابرس نمی‌تواند با صورت‌های مالی تلفیقی رسیدگی شده سال 93 تطبیق دهد. این موضوع نیز جای خطا را باقی می‌گذارد زیرا صورت‌های مالی حسابرسی شده را در اختیار نداریم. حافظی با بیان اینکه ریز برخی درآمدها به حسابرس ارائه نشده است، گفت: در بند 15 گزارش حسابرس آمده است؛ تعداد 4 فقره اسناد درخواستی به حسابرس ارائه نشده و با توجه به عدم ارائه این اسناد مبلغ 78میلیارد تومان هزینه و افزایش بدهی شهرداری به مبلغ 71میلیارد تومان و کاهش علی‌الحساب به مبلغ 7میلیارد تومان برای حسابرس محرز نشده است. این موارد دلالت بر شفافیت ندارد.


اعتماد ندارم

احمد حکیمی‌پور، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز درخصوص گزارش تفریغ بودجه نسبت به تاخیر در ارائه گزارش تذکر داد و گفت: شورای شهر تهران باید روالی را مشخص کند تا درخصوص موضوعات مطرح شده در گزارش‌های تفریغ بودجه و حسابرسی، تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود. حکیمی‌پور اظهار کرد: این گزارش‌ها مرا به عنوان یک عضو شورای شهر راضی نمی‌کند و من اعتمادی نسبت به حسن اجرای امور در شهرداری ندارم. اسماعیل دوستی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز با بیان اینکه تفریغ بودجه یعنی تطابق درآمد و هزینه و مشخص شدن انحرافات آن گفت: اشکالی که امروز در تفریغ مشاهده می‌شود ناشی از نبود حساب تفریغی در شهرداری است تا بتوان درآمد‌ها و هزینه‌ها را مشخص کرد. در نهایت شورای شهر تهران ضمن تصویب تفریغ بودجه شهرداری در سال 93 اعلام کرد که گزارش حسابرس منتخب شورای شهر در این خصوص جزو لاینفک مصوبه بوده و به عنوان سند تفریغ بودجه شهرداری تهران به حساب‌ می‌آید.

همچنین شهرداری را موظف کرد تا تصمیمات لازم و ساز و کار مناسب برای اصلاح ساختارها و سیستم‌های مالی و اجرایی مربوط و رفع مغایرت‌ها و پیگیری علل یا عوامل انحرافات بودجه‌یی و مالی براساس این گزارش را پیش‌بینی و اجرا کند.

مشاهده صفحات روزنامه