تولید پژو ۴۰۵ و پراید تا پایان امسال متوقف میشود
گروه صنعت|
شورای سیاستگذاری خودرو در دولت یازدهم هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه میدهد و اقدام به بررسی وضعیت کمی و کیفی خودروها میکند. در این راستا براساس آخرین تصمیمات قرار است، خودروهای بیکیفیت بازار از رده خارج شوند. در این زمینه تازهترین تصمیم شورای سیاستگذاری خودرو، حذف پراید و پژو 405 از خط تولید است. ظاهرا دو قطعه«سنسور بنزین خودرو پژو 405» و «شیشه بالابر پراید» بیشترین گلایههای مردمی را به خود اختصاص میدهد. همچنین سنسور پژو 405 سوخترسانی مورد نظر را برای این خودرو به شکل مناسبی نداشته است به طوری که شکایتها در این خصوص بسیار زیاد است و از هر 10خودرو تولیدی ما 6 خودرو با این مشکل مواجه بودند. در خودرو پراید نیز از هر 10خودرو تولیدی 3 تا 4خودرو با مشکل شیشه بالابر مواجه بود به همین منظور پروژهیی برای بهبود در این خصوص تعریف شد و اکنون از هر 10خودرو تنها یک خودرو مشکلات اینچنینی دارد. از سوی دیگر انتظار میرود تا پایان سال تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی با کاهش 30درصدی مواجه باشد. مشاور عالی وزیر صنعت اظهار کرد: بیشترین گلایههای مردم از خودروسازان در بخش
خدمات پس از فروش است و درخصوص قطعات و مدت خواب خودرو برای تعمیر، نارضایتیهای زیادی وجود دارد. بهروز ریاحی ادامه داد: بخشی از این مشکلات ما به قطعهسازان و بخش دیگری به طراحی و تنوع تولید موجود برمیگردد.
2 خودروساز بزرگ استانداردها را رعایت نمیکنند
مشاور عالی وزیر صنعت در عین حال با اشاره به اینکه 55 استاندارد اجباری خودرو در کشور وجود دارد، گفت: 51 مورد درخصوص خود خودرو و 4مورد درخصوص آلایندگی است اما خودروهای 2خودروساز بزرگ کشور تمام استانداردهای کیفی را پاس نمیکنند. وی تصریح کرد: خودروهای وارداتی و تولید داخلی این 55 استاندارد را باید بتواند پاس کنند که در دو خودروساز مطرح ما و خودروهای مونتاژی این وضعیت مورد بررسی قرار میگیرد. برخی از استانداردهای ما درخصوص خودروهای چینی مونتاژ شده در کشور نیز صدق نمیکند و حتی در مواردی خودروهای وارداتی نیز این مشکلات را دارند. وی همچنین در مورد خدمات پس از فروش افزود: زمانی که مردم خودروهای خود را به درب نمایندگی برای خدمات پس از فروش میبرند، برخوردهای مناسبی با آنها صوت نمیگیرد و این امر باعث شده که تعداد زیادی از پروانههای نمایندگیها در استانها باطل شود.
موتورسیکلتهای دودزا بیش از حد مجاز
وی اظهار کرد: به صنعت موتورسیکلت در 10سال گذشته بیشتر از حد مجاز مجوز داده شده و برخی تولیدکنندگان در زمینه آلایندگی و کیفیت استانداردهای موجود را پاس نمیکنند.
ریاحی گفت: آییننامه کیفیت در این خصوص نوشته و به موتورسازان ارائه و پروانه برخی از آنها نیز ابطال شده است اما با توجه به اینکه این وسیله برای امرار معاش و تردد در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد، برخوردها در این خصوص محتاطانه صورت میگیرد. وی با بیان اینکه تا پایان سال انتظار داریم حداقل 30درصد خط تولید موتورسیکلتهای کاربراتی کاسته شود، تصریح کرد: امیدواریم در سالهای آینده خط تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری به طور کامل از رده خارج شوند.
وی در عین حال به برخی آمارهای تازه از مجموع صنایع کشور اشاره کرد و گفت: اکنون 77هزار واحد تولیدی صنعتی و 114هزار طرح نیمه تمام صنعتی در کشور داریم که بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی (سرمایه ثابت و در گردش) روبهرو هستند.
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: نزدیک به 6 هزار طرح نیمه تمام با بیش از 60 درصد پیشرفت و 400هزار شغل تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد که کار اجرایی در چهار هزار و 500 طرح به پایان رسیده و تا پایان سال یک هزار و 500 طرح دیگر به این فهرست اضافه
میشود.