روی خط خبر
معدنکاران و تجار
غافلگیر عوارض صادراتی نشوند
گروه معدن| از سال آینده صادرات سنگآهن با وضع عوارض صورت خواهد گرفت. معاون معدنی وزیر صنعت با بیان اینکه هنوز میزان عوارض قابل وضع برای صادرات سنگآهن مشخص نشده است، در مورد اجرای هفت طرح فولادی نیز گفت: نخستین طرح، هفته آینده راهاندازی میشود و با مصرف سنگآهن در کشور و تبدیل آن به فولاد، ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد شد. جعفر سرقینی تصریح کرد: دوستان معدنکار و تجار غافلگیر نشوند، برای صادرات مواد خام معدنی 100درصد، موانع ممکن را ایجاد خواهیم کرد و در عین حال صادرات مواد معدنی فرآوری شده، مشمول معافیت مالیاتی است. وی در چهارمین کنگره بینالمللی معدن و صنایع معدنی ایران و ششمین کنفرانس مهندسی معدن در تشریح مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: بهدلیل نبود اطلاعات پایه زمینشناسی که برپایه اکتشاف به دست میآید، بخش معدن با مشکل روبهروست. سرقینی افزود: سرمایهگذار در بحث اکتشاف انتظار ریسک را نیز دارد، اما با تهیه اطلاعات پایه میتوان میزان ریسک را کاهش داد. جمهوری اسلامی ایران آماده سرمایهگذاری مشترک با سایر کشورها در بخش معدن و صنایع معدنی است. سیدحسین هاشمی استاندار تهران نیز اظهار داشت: با توجه
به ذخایر بالای معادن و نیز منابع عظیم انرژی، سرمایهگذاران با محدودیت مواد اولیه مواجه نخواهند شد. سرمایهگذاری در بخش معدن گرچه دشوار است اما بازگشت سرمایه اطمینانبخش است. به عنوان مثال، برخی مواد اولیه مصالح ساختمانی که در برخی کشورها نیست، در ایران به وفور یافت میشود و شرکتها میتوانند بعد از فرآوری صادر کنند. وی با اشاره به وجود 48میلیارد تن ذخیره قطعی و 68نوع ماده معدنی در معادن اکتشاف شده ایران، تصریح کرد: بخش معدن ایران دارای ظرفیت بالایی است که بدون شک، با اکتشافات پیش رو، این میزان افزایش بالایی خواهد داشت.
آغاز پروسه آزادسازی قیمت خودروها براساس بازار رقابتی
مهر| رییس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکلگیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ میشوند را نمیدهیم، گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند. رضا شیوا در خصوص حاشیه قیمتی برخی خودروها در بازار گفت: برای نظارت بر بازار آن دسته از خودروهای وارداتی که حاشیه قیمتی در بازار آنها وجود دارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دخالت کرده و شرایطی را قرار دهد که تعداد واردکنندگان به اندازهیی باشد که انحصار ایجاد نشود. البته مسوولان این وزارتخانه به شورای رقابت قول دادهاند شرایط کاملا رقابتی باشد و هر فردی که شرایط واردات دارد، بتواند برای ورود این خودروها به داخل کشور اقدام کند. رییس شورای رقابت افزود: بر این اساس شورای رقابت در نظارت بر بازار این دسته از خودروها هنوز وارد نشده است؛ ولی آنهایی که داخل کشور به نوعی مونتاژ و تولید میشوند تحت نظارت شورای رقابت قرار دارند. وی در خصوص شرایط آزادسازی خودروها از شمول قیمتگذاری شورای رقابت تصریح کرد: در واقع پروسه آزادسازی قیمت خودروها بر این مبنا انجام میگیرد که شورای رقابت مشاهده کند برای یک خودرو، چندین رقیب قیمتی در
همان کلاس وجود دارد و رقابت ایجاد میکند، فلسفه آزادسازی قیمت خودروها هم همین است، ولی اگر این آزادسازی قیمت باعث شود که خودرویی در انحصار عرضه شود و قیمت آن، متفاوتتر از قیمت کارخانه باشد، شورا حتما ورود کرده و بررسی میکند تا بازار دچار التهاب نشود. به گفته شیوا، پژو۲۰۷ که قیمت آن آزاد شده مثل خودرو ۲۰۷ای نیست بلکه مدتی آن را به کشور آورده بودند تا تولید کنند و وقتی که تحریمها شروع شد، تولید آن هم متوقف گردید؛ بنابراین خودرو۲۰۷ که ارائه شده، مشخصاتی متفاوت از ۲۰۶ دارد و قیمت آن نیز ازسوی خودروساز حدود ۴۱میلیون تومان تخمین زده شده است؛ بنابراین با توجه به اینکه چند خودرو دیگر نیز در همین محدوده قیمتی وجود دارد و نمونههای آن هم ۴خودرو دانگفنگ، دنا، برلیانس و رنو ساندرو است، مشمول دستورالعمل تنظیم قیمت از سوی شورای رقابت
نمیشود.