کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۲۰

تفاهمنامه تولید 100 دستگاه تصفیه آب ‌شیرین

ایسنا| مراسم امضای تفاهمنامه طرح تولید 100دستگاه تصفیه آب شیرین مبتنی بر فناوری الکترودیالیز داخلی با هدف حذف نیترات و آرسنیک و دیگر عناصر سنگین از آب آشامیدنی و با حضور حمید چیت‌چیان وزیر نیرو، سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، حسینعلی بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب خشکسالی فرسایش و محیط زیست، علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و علی‌اصغر قانع معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برگزار شد.

براساس این تفاهمنامه، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب و حمایت انجمن خیرین توسعه علم و فناوری متعهد شده‌اند ضمن تلاش برای حل مشکلات تامین آب آشامیدنی مناطق محروم کشور زمینه ایجاد پایلوت 100دستگاه تصفیه آب آشامیدنی بر مبنای فناوری الکترودیالیز انتخابی را در مناطق محروم شناسایی‌شده، فراهم کنند.

این تفاهمنامه سه‌ جانبه به امضای سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب و سیدحسن ساجدی دبیر انجمن خیرین توسعه علم و فناوری ایرانیان رسید.

سورنا ستاری در مراسم امضای تفاهمنامه سه‌ جانبه تولید 100دستگاه تصفیه آب شیرین با استفاده از «فناوری الکترودیالیز انتخابی» به آمادگی کامل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در کنار حمایت از تحقیقات پایه و مرز دانش این حوزه برای ارتقای کیفیت سلامت آب به کمک فناوری‌های نوین و کارآمد شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد.


ایتالیایی‌ها در راه پتروشیمی ایران

ایرنا| معاون بخش توسعه بازرگانی سفارت ایتالیا از آمادگی شرکت‎های ایتالیایی برای سرمایه‎گذاری در صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی ایران خبر داد.

ونی کورادینی گفت: صنایع نفت و گاز ایران و ایتالیا پیوندی دیرینه و محکم دارند به طوری که دو پالایشگاه در ایتالیا براساس استفاده از نفت خام ایران طراحی شده و مشتری شرکت ملی نفت ایران است.

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن برجام تاکنون ده‎ها نفر از فعالان اقتصادی ایتالیا در قالب هیات‎های مختلف وارد ایران شده‎اند و پیش‎بینی می‎شود با توجه به جذابیت‎های موجود در صنعت نفت و گاز ایران و بازار بزرگ آن همکاری‎های قوی‎تری بین شرکت‎های بزرگ ایرانی و ایتالیایی شکل بگیرد.

کورادینی افزود: علاوه بر تمایل شرکت‎های ایتالیایی به سرمایه‎گذاری در صنعت پتروشیمی، این آمادگی وجود دارد که برخی شرکت‎ها نیز در صنایع کوچک و متوسط پایین دستی نفت و گاز در قالب‎های مختلف اقدام به سرمایه‎گذاری کنند و در این زمینه همکاری‌شان را با طرف ایرانی خود توسعه دهند.

وی افزود: ایتالیا پس از آلمان دومین شریک بزرگ تجاری ایران است و به نظر می‎رسد، همکاری این دو کشور در زمینه صنعت پتروشیمی دور از دسترس نباشد زیرا شرکت‎های ایتالیایی قادرند در زمینه ماشین‎آلات و در زمینه تولید مشارکتی، ایران را یاری کنند


رکوردشکنی میدان یادآوران

شانا| مجری طرح توسعه یادآوران اعلام کرد که تولید نفت میدان مشترک یادآوران از مرز ١١٥هزار بشکه در روز گذشت.

هادی نظرپور درحالی خبر از رسیدن تولید در میدان مشترک یادآوران به بیش از ١١٥هزار بشکه در روز می‌دهد که ٣٠هزار بشکه هم از تعهد طرح توسعه این میدان در فاز نخست فراتر رفته است.

وی افزود: در فاز نخست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران، برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز می‌رسید.

شرکت سینوپک توسعه فاز نخست میدان یادآوران با هدف برداشت روزانه ٨٥ هزار بشکه نفت را در قالب قرارداد بیع متقابل اجرا کرد البته پیش از اینکه فاز نخست اجرا شود، برداشت زودهنگام از میدان به دلیل اهمیت برداشت نفت از میدان‎های مشترک انجام شد.

نظرپور گفت: تولید تجمعی هم‌اکنون از میدان مشترک یادآوران به ٦٥ میلیون بشکه رسیده است.

با اجرای فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی یادآوران، سقف تولید از این میدان به ١٨٠هزار بشکه در روز خواهد رسید و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠هزار بشکه در روز می‌رسد.

مشاهده صفحات روزنامه