تداوم روندکاهشی درتلفات جادهای
در سال 90 مصدومان رانندگی 5درصد کاهش و در سال 94 حدود 2.8درصد افزایش یافت
گروه اقتصادکلان
در میان کشورهای جهان، ایران ازجمله کشورهایی است که بالاترین آمار تصادفات جادهیی و تلفات ناشی از آن را دارد. طی سال 1394 تعداد تصادفات جادهیی کشور 101هزار و 161 فقره گزارش شده که هرچند نسبت به سال 1393 حدود 1.1 درصد کاهش نشان میدهد، ولی با توجه به آمارهای جهانی بسیار بالاست. جالب است طبق آخرین آماری که وزارت اقتصاد منتشر کرده، بهترین عملکرد در کاهش تصادفات جادهیی مربوط به سال 90بوده که ممکن است بهدلیل شوک وارده از سمت اعمال جریمههای سنگین و سختگیری در قوانین راهنمایی و رانندگی باشد که در سالهای بعد این شوک وجود نداشت. با این همه تفاوت آماری سال 94 با سالهای قبل از آن بهخصوص سال 90بهقدری چشمگیر است که میتوان گفت وضعیت ایمنی جادهها بهمراتب نگرانکنندهتر و وخیمتر شده است. بررسی آمار و اطلاعات تصادفات بعد از سال ۱۳۸۹ نشان میدهد که سالهای ۱۳۹۰-۱۳۹۳ در 5سال اخیر بهترین سالها به لحاظ کاهش تصادفات و تلفات رانندگی بوده است. سال ۱۳۹۰ نیز بهترین وضعیت را طی 5سال اخیر نشان میدهد که در این سال شاهد کاهش 23.2درصدی تصادفات، کاهش 13.7درصدی تلفات و بالاخره کاهش 5درصدی مصدومان رانندگی بودهایم.
بیشترین کشته در استان فارس
به گزارش «تعادل»، معاونت امور اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی طی گزارشی آمار تصادفهای جادهیی سال 94 را منتشر کرد. بر این اساس آمار متوفیات ناشی از سوانح رانندگی درمجموع حمل و نقل درونشهری و برونشهری در سال 1394 حدود 16هزار و 584 نفر و آمار مصدومین ناشی از این سوانح 313هزار و 17 نفر است که نسبت به سال 1393 به ترتیب 1.7 درصد کاهش و 2.8درصد افزایش داشته است. این در حالی است که بر اساس ماده (163) قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا ساز و کارهای قانونی لازم برای کاهش سالانه 10درصدی میزان تلفات رانندگی در کشور را فراهم کند. طی سال ۱۳۹۴ استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ کشته در پایینترین سطح تصادفات قرار داشته و استانهای فارس با ۱۳۷۴ کشته، خراسان رضوی با ۱۲۹۶ کشته و تهران با ۱۲۱۳ کشته در صدر قرار دارند. تعداد متوفیات بر حسب ماههای سال نشان میدهد که آمار متوفیات برونشهری در ماههای شهریور و مرداد حداکثر است بهطوریکه در 2ماه مذکور به ترتیب ۴، 10.4 و 10.2درصد متوفیات را به خود اختصاص دادهاند. کمترین متوفیات حوادث رانندگی برونشهری مربوط به ماههای دی (6.3درصد) و بهمن (۷ درصد) است که میتواند ناشی
از تردد کمتر خودروها به علت سرما و یخبندان طی این ماهها باشد. هرچند تردد کمتر خودرو در فصل زمستان به معنای کاهش قابل ملاحظه تصادفات نیست. به لحاظ مصدومان، استان تهران با سهم 11.8درصدی در صدر قرار داشته و استان هرمزگان و ایلام هر کدام با سهم 0.9درصدی در پایینترین سطح قرار دارند. همچنین آمارها نشان میدهد که تعداد تخلفات در سال ۱۳۹۴ بالغ بر ۵۰ هزار و ۹۳۴ مورد و اضافهبار بالغ بر ۱۳۷ هزار و ۶۸۸ تن بوده است. بالاترین تخلف مربوط به استان تهران با سهم 17.3 درصدی و کمترین تخلف مربوط به استانهای ایلام، خراسان شمالی و چهارمحالو بختیاری است که هرکدام سهمی معادل 0.2درصد را دارا هستند. همچنین به لحاظ آماری میزان تصادفات برونشهری در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ کاهش 1.1 درصدی داشته است. آمار متوفیات و مصدومان درونشهری و برونشهری نیز به ترتیب کاهش 1.7درصدی و افزایش 2.8درصدی را تجربه کرده است. این ارقام حاکی از آن است که درمجموع کاهش تصادفات و تلفات رانندگی در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال ۱۳۹۳ بر اساس ماده (۱۶۳) قانون برنامه پنجم توسعه که کاهش 10درصدی تلفات رانندگی را پیشبینی کرده، مطلوب نیست.
رفع 648نقطه پرحادثه
بررسی آمار و اطلاعات تصادفات بعد از سال ۱۳۸۹ نشان میدهد که سالهای ۱۳۹۰-۱۳۹۳ در 5سال اخیر، بهترین سالها به لحاظ کاهش تصادفات و تلفات رانندگی بوده است. درواقع در سال ۱۳۸۹ نرخهای مربوط مثبت بوده که حاکی از افزایش تصادفات و تلفات نسبت به سال قبل است. نرخ رشد تصادفات در سال ۱۳۹۰ بهترین وضعیت را طی 5سال اخیر نشان میدهد، بهطوریکه آمار تصادفات در سال یادشده به نحوه قابل ملاحظهیی کاهش یافته است.
درمجموع آمارهای یادشده نشان میدهد که در این سال شاهد کاهش 23.2درصدی تصادفات، کاهش 13.7درصدی تلفات و بالاخره کاهش 5درصدی مصدومان رانندگی بودهایم. بعد از سال ۱۳۹۰ آمارها گویای آن است که روند تصادفات و تلفات کاهشی بوده هرچند میزان کاهش نرخ رشد آن کمتر از سال ۱۳۹۰ بوده است. این در حالی است که آمار مصدومان بعد از سال ۱۳۹۰ نوسان داشته بهطوریکه در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۴ به ترتیب از رشدی معادل 7.2 و 2.8 درصدی برخوردار بوده است. در سال ۱۳۹۴ درمجموع ۴۴۷۴ کیلومتر از راههای کشور از روشنایی برخوردار بودهاند (آزادراه ۵۴۲ کیلومتر، بزرگراه ۲۵۳۰ کیلومتر و سایر راهها ۱۴۰۳ کیلومتر). از این میان استان ایلام با ۱۴ کیلومتر راه دارای روشنایی، پایینترین سطح و استانهای تهران و مازندران با رقم ۲۹۹ و ۳۶۸ کیلومتر، بالاترین سطح دارای روشنایی را دارا بودهاند. در سال ۱۳۹۴ درمجموع ۶۴۸ نقطه پرحادثه رفع شده که کمترین سهم آن متعلق به استان البرز با رقم 0.2درصد و بالاترین سهم آن متعلق به استان چهارمحال و بختیاری با رقم 13.1درصد است.
همچنین در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۶ هزار و ۳۷۷ کیلومتر راه ایمنسازی کمهزینه دماغه خروجی راه و نواحی پر برخورد با شیء ثابت انجام شده است. ۸۵۶ کیلومتر نیز حفاظ و ترمیم (گاردریل، جداکننده نیوجرسی و...) نصب شده است.
به لحاظ آماری در سال ۱۳۹۴ میزان خطکشی در کل راههای استانهای کشور معادل ۹۰ هزار و ۶۹۲ کیلومتر بوده که استانهای البرز و گلستان به ترتیب با ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ کیلومتر، حداقل عملکرد را داشته و استانهای فارس و خراسان رضوی به ترتیب با ۷۵۲۳ کیلومتر و ۵۲۹۳ کیلومتر، بالاترین عملکرد را دارا بودهاند. به لحاظ نصب، حفاظ و ترمیم (گاردریل و جداکننده نیوجرسی) نیز در سال مورد اشاره استان کهگیلویه و بویراحمد و ایلام با 3 و 4 کیلومتر، کمترین عملکرد و فارس و یزد به ترتیب با ۷۵ و ۷۳ کیلومتر، بالاترین عملکرد را داشتهاند. البته اقدامات ایمنی منحصر به موارد بالا نبوده و بسیاری از اقدامات دیگر نیز در کنار آنها انجام شده است.
ایمنسازی مدارس حاشیه جادهها، ایجاد دورههای آموزشی حمل و نقل برای دستاندرکاران حمل و نقل و نیز اقشار جامعه که موجب ارتقای فرهنگ ترافیکی بوده، نمونهیی از این اقدامات است. افزایش پایگاههای پلیسراه برای نظارت و کنترل هرچه بیشتر (بهخصوص درباره سرعت)، افزایش پایگاههای اورژانس و هلالاحمر نیز ازجمله اقدامات مهمی است که انجام شده است.
پایگاههای اورژانس و هلالاحمر بهخصوص از اهمیت خاصی برخوردار هستند؛ زیرا از یک طرف با تقویت آنها میتوان عده زیادتری از مصدومان را از خطر مرگ نجات داد و از طرف دیگر میتوان مصدومانی که زنده میمانند را طوری درمان کرد که قابلیت زندگی و فعالیت خود را به نحو مطلوب باز یابند که مسلما در اقتصاد کشور نیز موثر است. ایجاد نمازخانه و استراحتگاه در بین راه بهخصوص ایجاد مجتمعهای خدماتی، رفاهی و تیرپارکها که محل مناسبی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از سفر است نیز ازجمله اقدامات موثر در کاهش تصادفات رانندگی هستند.