هدف‌گذاری سفرهای ایمن و منظم برای نوروز 96

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۷۶

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که با نزدیک شدن به سال جدید شهر تهران برای استقبال از نوروز و بهار آماده می‌شود، نهادهای دخیل در امر جابه‌جایی مسافر نیز در حال برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی ایمن و منظم به مردم در آستانه شروع سفرهای نوروزی هستند. افزایش ساعت طرح ترافیک در تهران، افزایش زمان کار اتوبوس‌ها و مترو، افزایش 20درصدی پروازها، افزایش ایمنی سفرهای نوروزی با قطار از جمله اقدامات مسوولان شهری و دولتی برای تسهیل تردد در شهر تهران و در جاده‌ها، خطوط راه آهن و فرودگاه‌ها به شمار می‌رود.


طرح ترافیک طولانی در پنج‌شنبه‌ها

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری از افزایش ساعت طرح ترافیک روزهای پنج‌شنبه تا پایان سال خبر داد و گفت: ساعت طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه مانند روزهای عادی خواهد بود.

مازیار حسینی با اشاره به اینکه سد معبر تحت هر شرایطی ممنوع است و روز بازارهای موقت مجاز در مناطق باید اطلاع‌رسانی شوند، اظهار کرد: در همه معابر به ویژه معابر با تردد بالا، باید 100درصد قانون اعمال و انضباط ترافیکی اجرا شود.

وی با بیان اینکه نقاط مهم و ویژه شهر باید مشخص شده و مرکز اصلی و مراکز محلی کنترل ترافیک به صورت هوشمند تا آخرین دقیقه‌یی که تراکم ترافیک در معابر وجود دارد، فعال باشند، تصریح کرد: ساعت کار ایستگاه‌ها و خطوط مترو و اتوبوس‌های تندرو (BRT) و خطوط اصلی و منتخب اتوبوسرانی تا ساعات ۲۴ افزایش خواهند یافت، ضمن اینکه خطوط شبانه BRT همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

حسینی تاکید کرد: تا آخر سال، ساعت طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه مانند روزهای عادی خواهد بود و البته تا پایان سال طرح ترافیک روزانه در پنج‌شنبه‌ها به فروش نخواهد رسید.


برخورد قضایی با وانت‌بارهای دستفروش

در همین حال، اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه این روزها بسیاری از افراد از شهرهای دور و نزدیک در تهران به مسافربری و دستفروشی مشغول هستند، اظهار کرد: دستفروشی تحت هر عنوان در شهر و معابر شهری ممنوع است و برای برخورد با وانت‌بارهای دستفروشی که سرشبکه‌های آنها شناسایی شده‌اند، حکم دادستانی گرفته‌ایم.


اجرای طرح راهداری نوروزی از ۲۵ اسفند

در تحولی دیگر داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی در نشست تخصصی معاونان راهداری ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی در آستانه تعطیلات سال نو و آغاز سفرهای نوروزی با اشاره بر اهمیت ایمنی راه‌ها در اقتصاد و سلامت جامعه اظهار کرد: ایمنی راه‌ها اولویت اصلی سازمان است و به دلیل اهمیت این موضوع، در این حوزه هیچ گونه اغماضی نخواهد کرد.

در این جلسه عبدالهاشم حسن‌نیا معاون راهداری سازمان راهداری و حمل نقل جاده‌یی نیز با آغاز طرح راهداری نوروزی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه از مدیران کل ادارات حاضر در جلسه خواست تا در این فرصت باقیمانده به بازرسی دقیق محورهای تحت نظارت خود پرداخته و نسبت به آماده‌سازی راه‌ها با اقدامات فوری همچون لکه‌گیری و ترمیم رویه راه‌ها، اصلاح شانه و شیب شیروانی و علائم افقی و عمومی به ویژه خط‌کشی‌ها راه‌ها را پس از بارش‌های قابل توجه که پشت سر گذاشته شد در دستور کار فوری قرار دهند.


افزایش ۲۰درصدی پروازهای نوروزی

در همین حال، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد با پیش‌بینی اینکه پروازهای نوروز 96 با 20درصد افزایش انجام می‌شود، گفت: باند دوم فرودگاه مهرآباد قبل از شروع سفرهای نوروزی به افتتاح می‌رسد.

علی رستمی با بیان اینکه پرترافیک‌ترین مقاصد پروازی از مبدا مهرآباد شهرهای مشهد، کیش، شیراز و قشم هستند، اظهار کرد: با تمام دستگاه‌های مرتبط با انجام سفرهای نوروزی از جمله سازمان میراث فرهنگی، اورژانس، فرمانداری، تاکسیرانی و... برای انجام هر چه بهتر سفرها در این ایام هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی درباره درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پروازهای فوق‌العاده ادامه داد: ایرلاین‌ها درخواست‌های خود را ارائه داده‌اند، اما هنوز تعداد دقیق پروازهای فوق‌العاده نهایی نشده است.

مدیرعامل فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه سال گذشته نزدیک به 8هزار پرواز از فرودگاه مهرآباد انجام شد، گفت: در 10ماهه اول سال جاری تعداد پروازهای فرودگاه مهرآباد چیزی حدود 20درصد افزایش داشت که پیش‌بینی می‌شود، پروازهای نوروز هم با 20 درصد افزایش انجام شود.

رستمی از افتتاح باند دوم فرودگاه مهرآباد تا پیش از شروع سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: دومین باند فرودگاه مهرآباد با رویه بتنی تا دو هفته دیگر به افتتاح می‌رسد.


الزامات صنعت هوایی در نوروز 96

ضرورت اختصاص هواپیمای جایگزین در نوروز، الزام شرکت‌های هواپیمایی به اعلام نرخ‌‌ بلیت نوروزی، اصلاح آیین‌نامه حقوق مسافر‌، انتقاد از سودجویی برخی سایت‌‌های فروش بلیت و نظارت بر نرخ پرواز چارتر نیز از موضوعات مورد بحث در نشست دست‌اندرکاران صنعت هوایی بود. در نشست مشترک کمیته‌های اقتصادی حمل و نقل هوایی و خدمات فرودگاهی درباره پروازهای نوروز 96، پیشنهادات اصلاحی دستورالعمل حقوق مسافر و نحوه همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت بر سایت‌های فروش بلیت توسط شرکت‌های هواپیمایی را خواستار شد و تاکید کرد: ایرلاین‌ها گزارش برخی سایت غیر‌قانونی که به نام شرکت‌های هواپیمایی بلیت عرضه می‌کنند، را به سازمان هواپیمایی ارائه کنند تا نسبت به تخلف‌شان توسط پلیس فتا اقدام شود.

در ادامه این گردهمایی، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری‌ از شرکت‌های هواپیمایی خواست تا ‌هرچه زودتر نسبت به اعلام نرخ‌های پروازی نوروز 96 اقدام کنند.

علی‌اصغر باریکانی‌ افزود: براساس اعلام قبلی از 20 دی‌ماه تا 10بهمن‌ماه مقرر شد، شرکت‌های هواپیمایی نسبت به دریافت مجوز پروازهای نوروزی اقدام کنند و سازمان هواپیمایی کشوری به فراخور شرایط شرکت‌ها نیز مجوزهای لازم را صادر کرده است.

باریکانی با تاکید بر ایجاد هواپیمای جایگزین برای روان‌سازی و جلوگیری از هرگونه اختلال احتمالی ناشی از نقص فنی، وضعیت بد جوی یا عوامل دیگر پروازهای نوروزی از ایرلاین‌ها خواست به مسوولان ایستگاه‌ها تفویض اختیار کنند تا به موقع‌ پاسخگوی مسافران باشند.

در ادامه این نشست مشترک، مقصود اسعدی‌سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به متعادل بودن نرخ بلیت‌ها در بازار اشاره کرد و از شرکت‌های هواپیمایی خواست‌ سایت‌های فروش بلیت را رصد کنند و مراقب شرکت‌های ارائه‌دهنده پروازهای چارتری باشند، زیرا در برخی موارد شاهد بالا بودن نرخ‌های عرضه شده در بازار هستیم.

مقصود اسعدی‌سامانی‌ افزود: یکی از مصوبات این جلسه، حساسیت‌های فروش بلیت اینترنتی و اعلام به سازمان هواپیمایی کشوری است.

اسعدی‌سامانی همچنین از تشکیل کار‌گروه مشترک‌ بین سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و افزود: دستورالعمل‌ حقوق مسافر و حقوق متقابل خدمت‌دهندگان و سرویس گیرندگان بخش هوایی اصلاح خواهد شد تا شرکت‌های هواپیمایی بتوانند با طیب خاطر حقوق مسافران را اعمال کنند و ضوابطی را که مسافران در قبال شرکت‌ها دارند، بهره‌مند شوند.


جزئیات تمهیدات سفرهای نوروزی ریلی

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ارتقای ایمنی و ارائه خدمات مناسب به مسافران، سرفصل فعالیت بخش ریلی است، گفت: اولویت اصلی شرکت‌های مسافری ریلی رعایت ضوابط و قوانین ایمنی است و شرکت‌ها موظفند با برنامه‌ریزی مناسب در این جهت گام بردارند.

سعید محمدزاده در چهارمین جلسه ستاد ارتقای ایمنی با اشاره به اینکه سهم نیروی انسانی در سوانح ریلی بیش از دیگر بخش‌هاست، گفت: چنانچه سانحه‌یی در بخش حمل و نقل ریلی کشور رخ دهد، مسوولان ریلی موظفند با ارائه آمار دقیق، تجزیه‌وتحلیل مناسبی از سانحه داشته باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه از ۲۵ اسفندماه شاهد اوج سفرهای نوروزی هستیم باید اقدامات ضروری برای اعزام به‌موقع مسافران در تمام شبکه ریلی صورت گیرد.

محمدزاده تصریح کرد: اولویت اصلی شرکت‌های مسافری ریلی رعایت ضوابط و قوانین ایمنی است و شرکت‌ها موظفند با برنامه‌ریزی مناسب در جهت ارتقای ایمنی‌بخش ریلی و ارائه خدمات مناسب به مسافران گام بردارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازنگری طراحی ایستگاه‌ها و ارائه خدمات باکیفیت به مسافران از اولویت‌های مدیران و کارکنان راه‌آهن است و تمام مدیران نواحی موظف هستند، اقدامات موردنیاز را در این زمینه انجام دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر