خرید آثار اورجینال فرهنگ‌سازی می‌خواهد

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۱۹۳

منصور آزادکام مدیر گروه تولید هنرهای تجسمی «فرا» معتقد است بیش از هر چیز لازم است روی فرهنگ خرید اثر تجسمی اورجینال به جای آثار کپی توسط مردم کار شود. به گزارش ایلنا، منصور آزادکام مدیر گروه تولید هنرهای تجسمی «فرا» و کیوریتور نمایشگاه‌ها درباره فعالیت‌های این گروه هنری گفت: ما در طول سال نمایشگاه‌هایی برپا می‌کنیم و به دنبال ایجاد مکان‌های دایمی فروش آثار هنرهای تجسمی هستیم و همچنین امسال با شرکت‌ها رایزنی کردیم تا به جای سر رسید، تابلو هدیه بدهند که تاکنون ۳۰۰ قطعه تابلو را به شرکت‌ها ارائه کرده‌ایم. همچنین از آثار تجسمی که در اختیار گروه است کارت پستال‌هایی برای شرکت‌ها تهیه کرده‌ایم و در کل فعالیت‌های خود آثار را با رقم‌های قابل قبول ارائه می‌دهیم.

وی ادامه داد: به اعتقاد گروه ما کارکرد هنرهای تجسمی در فضاهای زیستی مردم نزدیک به صفر است. به این معنا که مردم تمایل به خرید اثر هنری اورجینال ندارند و در این باره فرهنگ‌سازی نشده است. ما کارهایی را ارائه می‌دهیم که حاصل کار هنرمندان جوان و حرفه‌یی است و در قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود. در جامعه امروز ما حتی در خانه افراد متمول می‌بینید پرینت کارهای هنرمندان خارجی روی دیوار است یا در بهترین شرایط تابلو فرش.

آزادکام بیان کرد: منظور گروه ما از فضاهای زیستی تنها داخل خانه‌ها نیست بلکه هر فضایی که مردم با آن در ارتباط هستند. برای همین ما پیشنهادهای دکوراسیون داخلی برای هر فضا و مکانی را همراه با اثر ارائه می‌دهیم. معتقدیم باید به نقطه‌یی برسیم که همان‌گونه که مردم برای خرید پرده و مبل به فروشگاه‌ها می‌روند باید آثار هنری را برای دیوارهای خانه‌هایشان بخرند که با فضاهای منزل همخوانی داشته باشد. وی درباره ارزش هنری آثاری که در این مجموعه ارائه می‌شود نیز گفت: هدف اصلی ما این است که آثار اورجینال را جایگزین کارهای کپی کنیم و در مرحله بعد سطح سلیقه مخاطب را افزایش دهیم. اعتقاد داریم آثار اصل باید در حرکت زیستی ما در جریان باشد. ما حتی در نمایشگاه‌ها با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم تا مناسب سلیقه آنها اثر به آنها معرفی کنیم. کارهایی که ما ارائه می‌دهیم از حداقل‌های ارزش‌های هنری برخوردار است و در عین حال با سطح سلیقه‌های مختلف نیز هماهنگ است و نگاه دکوراتیو هم دارد. وی ادامه داد: من معتقدم کار گالری‌ها تخصصی‌تر از کاری است که ما انجام می‌دهیم و هر دو لازم است. شما در گالری‌ها مشاهده می‌کنید ۸۰درصد مخاطبانش هنر را می‌شناسند و در برنامه هفتگی آنها بازدید از نمایشگاه‌ها هست. اما خیل عظیم جامعه از سطح سواد بصری بالایی برخوردار نیست چون با این آثار رو‌به‌رو نشده در حالی که از سطح سواد و جایگاه اجتماعی بالایی هم برخوردار است. اما اصطکاکی با فضاهای گالری ندارد. ما سراغ این قشر رفته‌ایم.

آزادکام بیان کرد: گالری‌ها با وسواس بیشتری نسبت به مولفه‌های هنری آثار را انتخاب می‌کنند. در واقع فاکتورهای هنری برای آنها مهم‌تر است. ولی نگاه ما این است که آثاری انتخاب کنیم که وارد فضای زندگی مردم شود. بسیاری از آثاری که در گالری‌ها مشاهده می‌شود را مخاطب بیش از دو ساعت نمی‌تواند در فضا تحمل کند و حتی مناسب این نیست که برای مدت طولانی در معرض دید مخاطب باشد. به‌طور مثال اثر «جیغ» مونش که یکی از گران‌ترین آثار دنیاست را شما نمی‌توانید در پذیرایی خانه بگذارید و هر روز به آن نگاه کنید اما «گل‌های آفتاب‌گردان» ونگوگ را می‌بینید که ناگهان میلیون‌ها پوستر و پرینت از آن در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

وی در پایان درباره تعداد هنرمندان فعال در این گروه هنری اظهار کرد: سال ۹۴ ما با ۲۷۰هنرمند کار می‌کردیم اما امسال بالای ۴۰۰ هنرمند در مجموعه ما فعال هستند. برخی از این افراد فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری هستند که معتقدیم باید بازار کار برای آنها مهیا باشد. ما حتی در ژوژمان دانشجوها شرکت می‌کنیم و اگر آثار قابلیت خوبی داشته باشند از آنها خرید هم می‌کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر