کوتاه از کلان

۱۳۹۵/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۲۰۳

تصویب 9.1 میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری

مدیرکل سرمایه‌گذاری سازمان سرمایه‌گذاری خارجی از تصویب 9.175میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری تا بهمن ماه سال جاری خبر داد.

احمد جمالی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: تا پایان بهمن‌ ماه بالغ بر 9میلیارد و 175میلیون دلار طرح سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی مصوب شده است.

مدیرکل سرمایه‌گذاری‌های خارجی سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی و کمک‌های فنی، اقتصادی ایران با اشاره به اینکه هیات سرمایه‌گذاری در هفته

پیش‌رو نیز جلسه‌یی برای تصویب طرح‌های جدید خواهد داشت، تصریح کرد: حدود 700میلیون دلار دیگر در هفته جاری به تصویب خواهد رسید.

وی در مورد میزان آمار سرمایه‌گذاری در پسابرجام تصریح کرد: از دی ‌ماه سال 94 تاکنون بیش از 13میلیارد دلار طرح سرمایه‌گذاری به تصویب رسیده است. جمالی در مورد میزان جذب سرمایه در طرح‌های به تصویب رسیده، اظهار کرد: درحال حاضر از دستگاه‌های مختلف درخواست شده تا رقم دقیق جذب سرمایه خود را اعلام کنند و تا پایان سال این ارقام نهایی می‌شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه همه سرمایه‌گذاری‌های مصوب با تضمین دولت است، تاکید کرد: بیشترین ارقام سرمایه‌گذاری مربوط به وزارت نفت، بورس و مناطق آزاد است که تا پایان سال جمع‌بندی خواهد شد. همچنین در جلسه قبلی کشورهای OECD رتبه اعتباری ایران 6 بوده که به احتمال زیاد در جلسه بعدی به رتبه 5 ارتقا خواهد یافت.


تورم روستایی به 7.1 درصد رسید

مرکز آمار ایران نرخ تورم مناطق روستایی در 12ماهه منتهی به بهمن ماه امسال را 7.1درصد اعلام کرد.

به گزارش«تعادل» به نقل از مرکز آمار ایران، نرخ تورم مناطق روستایی در 12ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 7.11درصد است که نسبت به دی ماه تغییر نکرده است. این شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 7.6درصد و نسبت به تورم نقطه به نقطه ماه قبل 0.5درصد افزایش یافته است. شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰) در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ عدد ۲۴۹.۹ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش داشته است. شاخص کل (بر مبنای۱۰۰=۱۳۹۰) در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ عدد 249.9 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.4درصد افزایش داشته است. شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) 7.6درصد افزایش یافته که نسبت به تورم نقطه به نقطه ماه قبل(7.1درصد) 0.55واحد درصد افزایش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل در 12ماه منتهی به بهمن ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم روستایی) 7.1درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۵(7.1درصد)، تغییری نداشته است.


رشد ۹ ماهه بدون نفت ۵‌ درصد شد

براساس اعلام معاون سازمان برنامه و بودجه، رشد اقتصادی بدون نفت ۵درصد در ۹ماهه ابتدایی سال جاری بوده است.

به گزارش تسنیم، براساس اعلام مجتبی خالصی معاون سازمان برنامه و بودجه و رییس دبیرخانه شورای اقتصاد دولت، رشد اقتصادی در 9ماهه نخست سال جاری 7.2‌درصد و رشد اقتصادی بدون نفت 5درصد بوده است.

به گفته این مقام ارشد سازمان برنامه و بودجه این اعداد مربوط به آمارهای مرکز آمار ایران است.

بانک مرکزی چندی قبل رشد اقتصادی بدون نفت در 6ماهه نخست را 0.9درصد و رشد اقتصادی همراه با نفت را 7.4درصد اعلام کرده بود. این درحالی است که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی بدون نفت در 6ماهه نخست سال را 4.5درصد اعلام کرده است. گفتنی است مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، حداکثر رشد اقتصادی بدون نفت برای سال 95 را 2درصد پیش‌بینی کرده است. همچنین صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده با وجود رشد 6.6درصدی اقتصاد ایران در سال جاری بیکاری در این کشور بیشتر شده و بخش غیرنفتی در سال 95 تنها 0.8‌درصد رشد خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه