بازگشت مجدد شاخص به پله 78 هزار واحدی

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۶۰

گروه بورس|

روز دوشنبه به دلیل رسیدن نمادهای خودرویی به سطح مقاومت، بازار سرمایه شاهد عرضه‌های سنگین سهام در این نمادها بود؛ بر این اساس و به دلیل حجم سنگین معاملات در دامنه مثبت شاخص کل با 247واحد افزایش به کانال 78هزار واحدی برگشت.

به گزارش «تعادل« روز دوشنبه، ارزش معاملات در بورس تهران از مرز 300میلیارد تومان گذشت. در پایان معاملات تالارهای بورس اوراق بهادار تهران در روز دوشنبه 21فروردین در 108هزار دفعه، تعداد یک میلیارد و 689 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش بیش از 318میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار رقم معادل 327هزار میلیارد تومان را ثبت کرد.

شاخص بازار اول با 153واحد افزایش به رقم 54 هزار و 873 واحد رسید و شاخص بازار دوم با 654 واحد افزایش رقم 169هزار و 403واحد را تجربه کرد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل را سایپا، خدمات انفورماتیک، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا، پارس خودرو، پتروشیمی شیراز، پالایش نفت اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری خوارزمی، صنایع پتروشیمی کرمانشاه و ایران خودرو به نام خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را حق تقدم سیمان شرق، سایپا، سرمایه‌گذاری خوارزمی، سایپا دیزل، فولاد مبارکه اصفهان(فولاد2)، زامیاد، مخابرات ایران(اخابر2)، پارس خودرو، سرمایه‌گذاری سایپا و بانک ملت به نام خود ثبت کردند.


بازگشایی و توقف نماد معاملاتی

در این میان، نمادهای معاملاتی شرکت‌های فنرسازی خاور (خفنر) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم، حق تقدم شرکت سیمان شرق (سشرقح) با توجه به پایان مهلت پذیره‌نویسی، شرکت سایپا دیزل جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شدند.

از سویی دیگر نماد معاملاتی شرکت‌های مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران (ثاباد) با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند سال 95 و حق تقدم شرکت ایران ترانسفو (بترانسح) با توجه به اعلام مهلت پذیره‌نویسی بازگشایی شدند.


بازار بدهی

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد 115هزار و 392برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از 11.8میلیارد تومان معامله شد.

صندوق‌های قابل معامله (ETF)

در بازار صندوق‌های قابل معامله که صندوق‌های قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری شاخصی قابل معامله داد و ستد می‌شود بیش از 3میلیون و 477هزار واحد از صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نگین شهرری (نگین1)، صندوق درآمد ثابت امین یکم فردا (امین یکم1)، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کیان (کیان1)، صندوق سرمایه‌گذاری «صنوین-مختلط» (صنوین1)، صندوق سرمایه‌گذاری پارند پایدار سپهر (پارند1)، صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت کیان (کیان1) و صندوق سرمایه‌گذاری «صنوین-مختلط» (صنوین2) به ارزش کل بیش از 32میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.


بازار مشتقه

در بازار اوراق مشتقه تعداد 77 قرارداد به ارزش بیش از 3.4میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.

شاخص فرابورس به مرز 900واحد رسید. شاخص کل فرابورس (آیفکس) روز دوشنبه 21فروردین همزمان با بازار بورس رشد قابل توجهی را تجربه کرد و با 9واحد رشد به مرز 900واحدی نزدیک شد. شاخص کل فرابورس ایران که در جریان معاملات، امروز ابتدا تا ارتفاع 902واحدی صعود کرده بود در نهایت با رشد 9پله و ثبت رقم 899 واحد به کار خود پایان داد.

حجم و ارزش دادوستدهای روز دوشنبه نسبت به روزهای گذشته بیش از 50 درصد افزایش را تجربه کرد؛ به گونه‌یی که شاهد نقل ‌و انتقال بیش از 497میلیون ورقه به ارزش حدود 324میلیارد تومان در مجموع بازارهای 6گانه فرابورس ایران بودیم. بر پایه این گزارش، در میان نمادهای فرابورسی، نمادهای «مفاخر»، «غگلپا» و «بالاس» با بیشترین میزان افزایش قیمت تا سقف 5 درصدی روبه‌رو شده و در سمت دیگر نمادهای «سدبیر» و «کیمیا» به ترتیب با 4.8 و 3.6واحد افت قیمت داشتند.

اوراق تسهیلات مسکن در روند مثبت

بنابراین گزارش در میانه این هفته مبادلاتی، اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در بازه قیمتی 63.7 تا 72.3هزار تومان خرید و فروش شدند و تسه اسفند 95 با استقبال بیشتری از سوی متقاضیان روبه‌رو شد.

همچنین در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) یک میلیون و 720هزار سهم به ارزش حدود 2.1میلیارد تومان داد و ستد شد. رصد معاملات تابلو اوراق با درآمد ثابت نیز نشان می‌دهد که بیش از 2میلیون سهم به ارزش افزون بر 2هزار و 19.7میلیارد تومان مورد معامله

قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر