روسیه و چرخش بازی با طالبان در افغانستان

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۷۲

گروه جهان| سفارت روسیه در کابل وجود هرگونه ارتباطی میان مسکو و طالبان را رد و اعلام کرده که اتهامات مقامات افغان درباره حمایت و کمک‌های مالی مسکو از طالبان هیچ پایه و اساسی ندارد.

روزنامه افغانستان دیلی می‌نویسد؛ گرچه روسیه هرگونه حمایت از طالبان را رد کرده اما از متن اعلامیه سفارت روسیه چنین برمی‌آید که احتمال حمایت‌های سیاسی و معنوی طالبان از سوی روسیه وجود دارد و به نوعی می‌توان گفت که روسیه تایید کرده در مجموع با طالبان ارتباط داشته، اما حمایت مالی، تکنیکی و نظامی از این گروه را رد می‌کند.

همچنین علاوه بر تایید تلویحی ارتباط میان روسیه و طالبان در متن اعلامیه سفارت، نشانه‌های زیادی در رفتار و گفته‌های مقامات روس در حمایت از طالبان در یک‌سال گذشته وجود داشته است. سفیر روسیه در کابل در تاریخ 7 ماه دسامبر سال 2016 در یک کنفرانس مطبوعاتی ارتباط با طالبان را تایید کرده و گفته بود که برای حفاظت از نمایندگی‌های سیاسی و همچنین منافع روسیه، این کشور ارتباطاتی با گروه طالبان دارد. او حتی از منافع مشترک روسیه و طالبان در مبارزه علیه داعش سخن گفته بود. ضمیر کابلوف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نیز بارها از ارتباط با طالبان و ضرورت حضور این گروه در آینده افغانستان سخن گفته است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های حمایت مسکو از طالبان و چرخش بازی این کشور در منطقه را می‌توان نشست سه‌جانبه روسیه، پاکستان و چین در مسکو دانست که با هدف برقراری صلح در افغانستان و بدون حضور نماینده این کشور برگزار شد. در این نشست، نه افغانستان و نه هیچ‌یک از دیگر همکاران بین‌المللی غربی این کشور دعوت نشده بودند. اکنون پرسش اساسی این است که چرخش اساسی در بازی روسیه با گروه طالبان و سیاست منطقه‌یی و جهانی این کشور، به چه دلیلی صورت گرفته است. روسیه در گذشته روابط سردی با پاکستان به عنوان حامی اصلی طالبان داشت و همچنین در سال‌های حاکمیت طالبان در افغانستان، با همه توان خود از ائتلاف شمال (ناتو) در جنگ علیه طالبان حمایت می‌کرد. حتی پس از سقوط طالبان نیز روسیه جامعه جهانی به رهبری امریکا را در افغانستان همراهی و با تروریسم مبارزه کرد. اما حالا به وضوح دیده می‌شود که روسیه در حال برقراری ارتباط با طالبان و پاکستان است و تلاش می‌کند تا این گروه را از طریق روند صلح در بازی‌های سیاسی افغانستان وارد کند. به نظر می‌رسد، روسیه پس از تحولات در خاورمیانه و حضور قدرتمند غرب به‌ویژه امریکا در این منطقه و همچنین نزدیک شدن مناسبات دولت افغانستان با هم‌پیمانان غربی سعی دارد با آغاز یک بازی دیگر خود را از انزوای بین‌المللی برهاند و منافع خود را تامین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر