دوگانه ماندن و رفتن

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۷۹۳

گروه اقتصاداجتماعی|

وزیر آموزش و پرورش، عصر دیروز، در میان زمزمه‌های استیضاحش، در نشست صمیمی با کارکنان سازمان نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس کشور که در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، این‌بار از کارنامه وزارتخانه‌اش در حوزه نوسازی و استاندارسازی مدرسه‌ها سخن گفت و استانداردسازی، تغییر معماری، بازسازی مدارس تخریبی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی را از دغدغه‌های اصلی وزارت آموزش وپرورش دانست. فخرالدین دانش‌آشتیانی گفت: «باتوجه به شرایط اقتصادی وکمبود منابع مالی برای رفع نگرانی‌های مذکور، باید منابع مالی غیردولتی را افزایش دهیم.» او با اشاره به تخصیص 36 درصدی اعتبارات عمرانی در سال 95 ادامه داد: «عملکرد چندساله اخیر در خصوص اعتبارات عمرانی نشان می‌دهد که کمبود منابع مالی، مانع تحقق تعهدات و تخصیص کامل اعتبارات در طرح‌های عمرانی می‌شود.» او با تاکید برضرورت تغییر کلاس‌های کانکسی و کپری، تخریبی افزود: «نیازمند حرکت جهادی با مشارکت عموم مردم و همت افراد خیر و متمکن هستیم تا برای همیشه مدارس تخریبی و کانکسی را جمع‌آوری و مدارس استاندارد را جایگزین کنیم، بنابراین ضمن تهیه آمار و اطلاعات دقیق، باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.» این در حالی است که یک ماه پیش‌تر، محمدتقی نظرپور، رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشستی خبری پیرامون حذف مدارس کپری در سراسر کشور گفته بود: «اعتقادی به حذف کلاس‌های کپری ندارم، چرا که این کلاس‌ها پاسخگوی معماری بومی مناطق است. باید به جای حذف کپر، آنان را مناسب‌سازی و اصلاح کنیم. اگر کپری مناسب نیست، حتما باید مناسب‌سازی شود.» وزیر آموزش و پروش در ادامه‌ سخنانش در نشست دیروز گفت: «مدرسه‌سازی با مساعدت بخش غیردولتی تنها نباید به جامعه خیرین محدود شود، بلکه باید افراد دارای تمکن مالی شناسایی و در امر مدرسه‌سازی، استانداردسازی، تغییر معماری و مقاوم‌سازی از آنها کمک گرفته شود. » او ادامه داد: «تجربه نشان می‌دهد، هرجا که نیاز به حضور مردم باشد، افراد با تمام وجود پای کار هستند، بنابراین باید از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های جامعه در راستای حل مشکلات فضاهای آموزشی استفاده کنیم.» او افزود: «تعامل بیشتر با نهادهایی هم چون بنیاد برکت و همچنین شهرداری‌ها، می‌تواند در حل مشکلات عمرانی آموزش و پرورش موثر باشد.» دانش‌آشتیانی گفت: «سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس باید در جهت احداث فضاهای آموزشی کاملا استاندارد و با ماندگاری طولانی مدت تلاش و نظارت کند.» او ادامه داد: «برای ایمنی مدارس باید برنامه‌ریزی شود و فضاهای آموزشی قبل از شروع سال تحصیلی کاملا مورد بررسی قرار گیرد تا دانش‌آموزان، سال جدید تحصیلی را در محیطی شاداب و ایمن آغاز کنند.» او افزود: «مشکلات فعلی آموزش‌وپرورش در بخش عمرانی با برنامه‌ریزی، هم فکری و همکاری مسوولان و مردم قابل حل خواهد بود.»


کامل شدن نیمه‌تمام‌ها

در این نشست پیش از وزیر آموزش و پرورش، 4 نفر از مدیران و کارشناسان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، سخنرانی کردند و نظرات و پیشنهاداتشان پیرامون وضعیت طرح‌های عمرانی طرح کردند. رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور استانداردسازی فضاهای آموزشی، اجرای زیرنظام فضا وتجهیزات موجود در سند تحول، ساخت مدارس با ماندگاری بالا، حذف کلاس‌های خِشتی، افزایش منابع غیردولتی در ساخت فضاهای آموزشی و تعادل بخشی و افزایش سرانه فضاهای آموزشی در مناطق مرزی کشور را از جمله برنامه‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سال 96 عنوان کرد. محمدتقی نظرپور همچنین از بهره‌برداری از 35 هزار کلاس درس در دولت تدبیر وامید خبر داد. او گفت: «518 هزار و700 کلاس درس درکشور وجود دارد که از این تعداد، 312 هزار و 266 کلاس در شهرها و 205 هزارو471 کلاس درس در روستاها قرار دارد.»

او ادامه داد: «در سال 95، تنها 36 درصد از اعتبارات ملی تخصیص یافته است و این میزان در استان‌ها کمتر از 30درصد است. بنابراین ضروری است، تلاش‌های لازم برای افزایش این مقدار تخصیص اعتبار در سال 96صورت گیرد.» او افزود: «تاکنون بیش از 50 درصد مدارس، مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی شده‌اند و در سال 96، برای تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی تلاش خواهیم کرد.» نظرپور گفت: «در دولت تدبیر وامید، 35 هزار کلاس درس با زیربنایی به میزان 5 میلیون متر مربع به بهره‌برداری رسیده است که بیش از 31 درصد این طرح‌ها توسط بخش غیردولتی احداث شده است.» او ادامه داد: «26 هزار و 185 کلاس درس نیمه تمام داریم که در این زمینه، استان‌های خراسان رضوی، سیستان وبلوچستان، خوزستان و اصفهان رتبه‌های اول تا چهارم را دارند.» او افزود: «در سال تحصیلی جدید، 50 هزارکلاس جدید نیاز داریم که نیمی از آن باید در شهرک‌های مسکن مهر ساخته شود.» همچنین پس از این نشست نیز مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در گفت‌وگو با فارس از کارنامه‌ سازمان تحت مدیریتش و برنامه‌های آن خبر داد. داریوش ورناصری گفت: «در سال ۹۵ حدود 220 فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی در دست اجرا و

نیمه‌تمام داشتیم و از مجموع ۲۲۰ پروژه آموزشی نیمه‌تمام، تعداد 85 فضای آموزشی در شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران با ۱۰۰۰ کلاس درس تکمیل و تحویل آموزش و پرورش تهران شد؛ تعدادی در مهر ماه و تعدادی در 22 بهمن ماه.» او ادامه داد: «در سال 95 هیچ پروژه جدیدی را آغاز نکردیم. اولویت را به پروژه‌های نیمه تمام با درصدهای پیشرفت فیزیکی مختلف دادیم.» او افزود: «نمی‌توانیم یک پروژه نیمه تمام را رها کنیم و پروژ‌ه‌یی که اعتبار و اولویت ندارد را آغاز کنیم که در آخر هم نیمه‌کاره رها شود. بنابراین ترجیح با اولویت پروژه‌های نیمه‌تمام است.»


زیر فشار استیضاح

در دومین روز هفته جاری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از ارجاع استیضاح وزیر آموزش و پرورش به هیات رییسه مجلس خبر داد. میرحمایت میرزاده گفت: «آقای دانش‌آشتیانی به همراه برخی معاونان خود در کمیسیون حاضر شد. در این جلسه نمایندگان استیضاح‌کننده موارد و سوالات خود را مطرح و آقای دانش‌آشتیانی نیز پاسخ‌های لازم را به آنها ارائه کردند.» او ادامه داد: «نمایندگان استیضاح‌کننده از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع‌نشدند و قرار شد، کمیسیون گزارش جمع‌بندی خود درباره استیضاح آقای دانش‌آشتیانی را به هیات رییسه مجلس ارجاع دهد.» میرزاده پیرامون پرسش‌ها و مطالبات متقاضیان استیضاح از وزیر آموزش و پرورش گفت: «بیشتر مباحث راجع به صندوق فرهنگیان، مطالبات و پاداش‌های پرداخت نشده فرهنگیان بود.»

دانش‌آشتیانی در یک هفته‌ گذشته، هرجا که فرصتی دست داد، کوشید موارد مورد پرسش نمایندگان را پاسخ دهد. او در حاشیه نشست هیات دولت و در جمع خبرنگاران پیرامون گفته‌های یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان است، گفت: «طی جلسه‌یی که با نمایندگان مجلس و گروه تحقیق و تفحص انجام شد، مقرر شد قبل از کامل شدن گزارش، اعداد و رقمی اعلام نشود و این خلاف قانون است. اما براساس اطلاعاتی که داریم چنین اعدادی غلط است و مشخص نیست بر اساس چه اطلاعاتی این اعداد مطرح می‌شود.» او افزود: «مساله صندوق ذخیره فرهنگیان را به گونه‌‌یی مطرح می‌کنند که موجب آسیب رساندن به فرهنگیان است. فرهنگیان نگران مسائل به وجود آمده نباشند. ما از حق و حقوق آنان دفاع خواهیم کرد. صندوق ذخیره فرهنگیان در حال فعالیت است و اگر یکی از فرهنگیان بخواهد سهام خود را از صندوق دریافت کند، ظرف یک هفته این اتفاق خواهد افتاد. صندوق در سال گذشته با وجود همه مشکلات بابت مطالبات فرهنگیان بازنشسته ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد.» وزیر آموزش و پرورش همچنین در دیدار با کارکنان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی این وزارتخانه گفت: «در سال گذشته برای نخستین بار با تخصیص‌هایی که توسط دولت صورت گرفت، سال خوبی را پشت سرگذاشتیم.» او ادامه داد: «پرداختی معلمان با دیگر کارکنان دولت تفاوت‌هایی دارد که این امر موجب نارضایتی بین فرهنگیان شده است. باید در اسرع وقت نظام حقوقی معلمان مانند استادان دانشگاه از سیستم اداری دولت جدا شود تا انگیزه‌های بیشتری برای معلمان در کلاس‌های درس فراهم شود.» او افزود: «پیش‌نویس این قانون پس از تصویب در هیات دولت باید به صورت لایحه‌یی به مجلس شورای اسلامی نیز ارائه شود تا مراحل قانونی آن برای تخصیص بودجه مستقل در سال آینده نیز به دست آید.» او با تاکید بر مهندسی مجدد فرآیندهای قانونی در بدنه آموزش و پرورش یادآوری کرد: «این روال می‌تواند شامل صدور احکام استخدامی، پرداخت حق‌التدریس‌ها، مرخصی کارکنان و مسائل مربوط به بیمه و رفاهیات فرهنگیان باشد که باید در تمام این موارد اعتماد به مردم و فرهنگیان سرلوحه اقدامات این معاونت باشد.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر