دروغ برای جلب رای خیانت است

۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۸۱۶

گروه ایران

دهمین نشست خبری رییس‌جمهور با رسانه‌های داخلی و خارجی روز دوشنبه در ساختمان بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد؛ نشستی که از منظر سیاست داخلی با توجه به قرار گرفتن در فضای «انتخابات اردیبهشت ماه96 » و از نظر بین‌المللی به دلیل «حمله موشکی امریکا به سوریه»، مورد توجه نمایندگان رسانه‌های گروهی قرار گرفته بود و بیش از 200خبرنگار در آن شرکت داشتند.

مطابق پیش‌بینی‌ها، نشست خبری رییس‌جمهور به صحنه مواجهه دو گفتمان اصلی کشورمان در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی بدل شد، جلسه‌یی که در آن از یک طرف گفتمان، «اصلاح، اعتدال و میانه‌روی» و از سوی دیگر رویکردی مبتنی بر «دلواپسی، افراط و تخریب» مطرح شدند و تلاش کردند تا با هر وسیله ممکن توجه افکار عمومی را به سمت ایده‌های اجرایی و مدیریتشان جلب کنند. ردپای این صف‌کشی به خوبی در نشست خبری پیدا بود و رسانه‌های مخالف دولت تلاش می‌کردند تا با طرح حاشیه‌های غیرمستند، دستاوردهای دولت یازدهم در بخش‌های اقتصادی و دیپلماسی را خدشه‌دار کنند و نمایندگان رسانه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب نیز تلاش داشتند تا مانند آینه عمل کنند و با مقایسه تطبیقی عملکرد دولت‌های قبلی با دولت فعلی، دستاوردهای دولت یازدهم را به صورت واقعی نمایش دهند.

با بررسی تطبیقی پرسش‌هایی که از سوی رسانه‌هایی مانند همشهری، خبرگزاری فارس، خبرنگاران صدا و سیما و... مطرح شدند این تلاش‌ها کاملا پیدا بود و در نقطه مقابل هم رسانه‌هایی مانند اعتماد، ایران، خبرگزاری ایرنا و... تلاش می‌کردند تا در راستای مطالبات مردم و جامعه مدنی پرسش‌هایشان را مطرح کنند. موضوع حمله موشکی امریکا به سوریه و موضع ایران در این خصوص نیز ترکیب‌بند مشترکی بود که از سوی رسانه‌های خارجی در این جلسه مطرح شد. رییس‌جمهور موضوع معیشت مردم را مهم‌ترین دغدغه دولت ارزیابی کرد که همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... در راستای بهبود آن تحقق می‌یابد. رییس دولت یازدهم در پاسخ به مواجهه دولت با یارانه‌ها به این نکته اشاره کرد که احساس دولت این است که یارانه طبقات کمتر برخوردار باید افزایش پیدا کند.

روحانی از بهتر شدن وضعیت سیاسی، اقتصادی مردم و کشور، افزایش درآمد حقوق بگیران و به‌خصوص بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و متعادل‌سازی حقوق کارکنان و کارگران در طول دولت یازدهم سخن به میان آورد.


وضعیت زندگی افراد کم درآمد بهبود می‌یابد

مطالبات معیشتی مردم و برنامه دولت برای بهبود اوضاع این اقشار از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که روحانی برنامه‌های دولت درباره آن را تشریح کرد. رییس‌جمهوری بهبود زندگی افراد کم درآمد جامعه را دغدغه جدی دولت یازدهم دانست و گفت: حقوق افراد کم درآمد در طول چهار سال این دولت، به دوبرابر افزایش یافته است. به گزارش «تعادل» روحانی در نشست خبری خود که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای دولت تدبیر و امید برای بهبود شاخص‌های اصلی اقتصاد گفت: «در مجموع ما احساس می‌کنیم دولت در اهداف مدنظر و در برخی از اهداف موفق بوده است. در سال 95 شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولت و اقتصادی، طبق همه مراکز آمار رسمی کشور و جهانی بهتر از حدی بود که در آغاز سال پیش‌بینی می‌کردیم.»

رییس قوه مجریه گفت: خوشحالم به اطلاع مردم برسانم، اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند، مثل حقوق‌بگیرانی که حقوق آنها حداقلی است یا بازنشستگان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در مجموع چهار سال دولت یازدهم دریافتی آنها به دوبرابر یا بیش از دوبرابر افزایش یافته است. در سال 96 حداقل 20درصد به حقوق مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه خواهد شد که رقمی بین 180 تا 200هزار تومان است. رییس‌جمهوری گفت: نخستین دغدغه دولت، زندگی افراد کم درآمد جامعه بوده و این دولت شاید نخستین دولتی باشد که همه ساله افرادی که دارای حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق‌شان بیش از تورم سالانه بوده است، در گذشته هیچ‌وقت اینچنین نبوده است و از سال 93 به‌طور منظم این کار را انجام دادیم.

یارانه اقشار کم درآمد افزایش می‌یابد

خبرنگار دنیای اقتصاد پرسید: بخش تمایز اولویت‌های اقتصادی شما در صورت پیروزی انتخابات ریاست‌جمهوری چه خواهد بود؟ یارانه نقدی، اصلاح نظام بانکی و کسری چه تفاوتی با دوره قبل خواهد داشت؟ رییس‌جمهوری پاسخ داد: در این جلسه راجع به بحث‌های انتخاباتی نمی‌خواهیم اصلا صحبت کنیم. اما اینکه دولت برای آینده چه فکری کرده یا دارد می‌شود در قالب آن سوال شما توجه شود. روحانی افزود: مساله یارانه برای کمک به آسیب‌پذیر بوده است و در چارچوب قانون اجرا می‌شد. این دولت سعی کرده است که در چارچوب قانون بخشی از یارانه را به بخش‌هایی که اهمیت داشته است، ببرد. مثلا در بخش کشاورزی، پولی که برای گندم می‌دهیم با قیمت گندم در بازار بین‌المللی خیلی متفاوت است. تقریبا چیزی حدود دوبرابر است.

رییس دولت یازدهم با اشاره به ایده افزایش یارانه‌های نقدی اضافه کرد: به دوستان اقتصادی گفتم که یک‌سری اقشار در جامعه داریم که آسیب‌پذیرترند و بیشتر تحت فشارند. اینکه یارانه یکسان پرداخت شود، خیلی مطلوب نیست. اقشار آسیب‌پذیر بیشتر دریافت کنند. یارانه نقدی اقشار کم‌درآمد اضافه خواهد شد.

دروغ برای جلب آرا بزرگ‌ترین خیانت است

وی تاکید کرد: یکی از افتخارات این دولت این است که جامعه ما فضای ما خیابان‌های ما مدارس دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما کمتر امنیتی شده است. همه تلاش این دولت این بوده است که فضاها فضاهای دوستانه و محبت و برادر باشد.

رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: از همه مردم خواهش می‌کنم دو انتخابات بزرگ پیش رو داریم، در این دو انتخابات حواسمان باشد؛ انتخابات برای نزدیک‌تر شدن ماست. روحانی با بیان اینکه اشکالی ندارد جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف‌ های‌شان را بزنند، ادامه داد: آمار و ارقام دقیق باشد. به مردم دروغ گفته نشود. این بالاترین خیانت به ملت است که کسی به مردم دروغ بگوید؛ آمار و حرف دروغ بگوید.


به جایی برسیم که به یارانه نقدی نیازی نباشد

خبرنگار رادیو پرسید در قول‌های انتخاباتی گفته بودید که وضعیت اقتصادی باید به نحوی بهبود بخشیده شود که نیازی به 45 هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند آیا این وعده محقق شده است، رییس دولت تدبیر و امید پاسخ داد: درست می‌گویید ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند به یارانه نقدی نباشند. اما آیا این کار ظرف چهارسال حتما به نتیجه می‌رسد؟ روحانی ادامه داد: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم، این بود که یارانه نقدی را به جای اینکه اضافه کنیم به بخش‌های تولیدی و خدمات اجتماعی بردیم. باید وضع زندگی مردم آن‌قدر خوب شود که نیاز نداشته باشند و این حرف کاملا درست است. باید همه مردم مشغول کار باشند و بیکار نداشته باشیم. همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، خب اینها چگونه امکان‌پذیر است؟


جماعتی که مثل ماشین دودی عمل می‌کنند

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: آیا بدون فناوری، سرمایه‌گذاری و امنیت، امنیتی که می‌گویم فرهنگی و اجتماعی هم هست، امکان‌پذیر است؟ آینده را سیاه کردن و تاریک کردن درست نیست. بعضی‌ها نمی‌دانم چرا ماشین دودی هستند. همین طوری که حرف می‌زنند، دود می‌کنند. حتما ایران بهتری در سال‌های بعد خواهیم داشت. برای چه فضا را دودآلود می‌کنیم؟ برای چه مردم را به تردید می‌اندازیم؟

رییس‌جمهوری گفت: ما باید فضا را امیدوارانه کنیم و برای آن، همه باید تلاش کنیم. باید سرمایه جذب کنیم و بیاوریم. مثلا یک تعداد هواپیما خریداری شد. نمی‌دانم چرا به بعضی‌ها برخورد و گفتند که چرا هواپیمای نو؟ همان کهنه سوار می‌شویم.

روحانی در پاسخ به سوال دوم این خبرنگار که پرسید شما همواره از منتقدان اصلی اصلاح نظام بانکی بودید چرا نظام بانکی ریشه‌یی اصلاح نمی‌شود؟ گفت: در سال 95، 43درصد از سال قبل بیشتر تسهیلات دادند که رقم بسیار خوبی است. بیش از 430هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف دادند. 24هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط تسهیلات گرفتند.

تاکید بر پیگیری وضعیت مدیران تلگرامی

رییس‌جمهوری بار دیگر بر پیگیری وضعیت مدیران کانال‌های تلگرامی بازداشت شده اخیر تاکید کرد و گفت: «امیدوارم گزارش اولیه درست نباشد، اگر درست باشد به اطلاع مردم می‌رسانم.» روحانی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اعتماد بیان کرد. روحانی ادامه داد: یکی از قول‌های این دولت همین بوده است که آزادی را مردم بهتر لمس و حس کنند. بعضی‌ها می‌گویند فقط باید اقتصاد را لمس کرد. آزادی را هم باید لمس کرد. مردم باید احساس کنند که این کشور، کشور مردمسالار دینی است. به خاطر اینکه یک نفر از یک نظر و حزب و جناحی حمایت کرده است، معنا ندارد به زندان برود.


سوالی که رییس‌جمهوری چهار سال منتظر آن بود

در دهمین نشست خبری رییس‌جمهوری، یکی از سوالات مطرح شده از سوی روزنامه همشهری بود که انتظارات رییس دولت یازدهم را که چهار سال منتظر آن بود، برآورده کرد. زمانی که او از رییس‌جمهوری پرسید یکی از وعده‌های شما در ایام انتخابات حل مشکل اقتصادی در 100 روز نخست بوده است، رییس‌جمهوری در پاسخ، با دروغ خواندن این مساله گفت که چهار سال منتظر بودم کسی از من سوال کند و من پاسخ این دروغ را بگویم. روحانی افزود: من گفتم اگر در انتخابات موفق شوم در پایان 100 روز اول کارهایی که در 100 روز کردم را اعلام می‌کنم، اما یک عده‌یی مخرب گفتند که من گفته‌ام 100روزه مشکلات را حل می‌کنم، آنکه یک شبه حل می‌کرد کس دیگری بود، ما نیستیم. رییس قوه مجریه همچنین گفت: فکر می‌کنید تورم از 45درصد در 92 در سال 93، 25درصد شد، یک دفعه از آسمان نازل شد؟ ما از روز اول برای این کار برنامه‌ریزی کردیم که تورم 25درصد، 15درصد و تک‌رقمی شد. روحانی افزود: از اول گفتم در سال 96 تلاش من این است تورم را تک‌رقمی کنم که در 95 تک‌رقمی شد و این نشان می‌دهد برنامه من دقیق بوده است.


افزایش یارانه‌ها مزایده نیست

وی درباره ادعای برخی کاندیداها نسبت به افزایش یارانه‌ها نیز گفت که فضای انتخابات فضای خاصی است و حرف‌های زیادی حق یا ناحق مطرح می‌شود ولی باید تلاش کنیم فضا سالم و اخلاقی باشد و به این نکته اشاره کرد که کشورداری مانند مزایده نیست که هر کس از راه می‌رسد رقم بالاتری را برای یارانه‌های نقدی اعلام کند. رییس‌جمهوری یادآور شد: اگر کسی ادعا می‌کند که کمتر یا بیشتر پرداخت می‌کند، باید بداند اینجا انتخابات است، حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرد و یکی بگوید من 100هزار تومان و دیگری بگوید من 300 هزار تومان می‌پردازم. برخی پاسخ‌های رییس‌جمهوری با تشویق‌های حاضران همراه بود. اما، این پایان کار نبود. رسانه‌های منتقد دولت در ادامه بد‌اخلاقی‌ها و دروغ‌پردازی‌های سازمان‌یافته علیه دولت و شخص رییس‌جمهوری، پس از کنفرانس مطبوعاتی، با انتشار بخشی از متن سخنرانی ایشان در سال 1392 مجددا مدعی شدند که روحانی وعده داده بود در یکصد روز مشکلات کشور را حل کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر