چهارشنبه سیاه در کابل

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۶۹

گروه جهان|

انفجار تانکر آب در کابل، پایتخت افغانستان دست‌کم 90 کشته و 400 زخمی برجای گذاشته است. مواد منفجره در یک تانکر آب جاسازی شده بود و حدود 7 متر گودالی عمیق در محل انفجار ایجاد کرده است. گروه تروریستی داعش مسوولیت این انفجار را برعهده گرفته است.

به گزارش یورونیوز، حادثه بامداد چهارشنبه در مرکز کابل رخ داد، منطقه‌یی که کاخ ریاست‌جمهوری و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده است. شدت انفجار به حدی بوده که به گفته شاهدان عینی موجب فرو ریختن شیشه‌های ساختمان‌ها در صدها متری محل حادثه شده است.

این انفجار در منطقه دیپلماتیک کابل که سفارت‌های آلمان، هند، فرانسه، ژاپن، چین، ترکیه، بریتانیا و ایران در آن حضور داشتند، به‌وقوع پیوست. کاخ ریاست‌جمهوری، دفتر امنیت ملی، شبکه تلویزیون یک و شرکت مخابرات افغانستان نیز در این منطقه واقع شده‌اند. گفته شده، چهار خبرنگار محلی بی‌بی‌سی مجروح و یک نفر کشته شده‌اند. همچنین چهار کارمند شبکه تلویزیونی طلوع و یک خبرنگار تلویزیون زخمی شده‌اند. یک نفر از کارمندان شبکه طلوع نیز کشته شده است.

دفتر اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان با انتشار اعلامیه‌یی اعلام کرد: «دشمنان یک‌ بار دیگر با انجام حمله تروریستی در یکی از محله‌های پرازدحام کابل آرامش مردم را گرفتند و دست به جنایت بزرگ زدند. گروه‌های تروریستی با شعار اسلام دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت‌های جنگی می‌زنند. این در حالی است که مردم مسلمان و روزه‌دار افغانستان هر روز به ماهیت تروریستی این گروه‌های جنایتکار پی برده و هرگز اجازه نخواهند داد که آنان از راه زور، رعب و وحشت اراده شوم‌شان را بر مردم تحمیل کنند. ما انتظار داریم کشورهای جهان، به خصوص کشورهای اسلامی علیه منافع، پایگاه و حامیان گروه‌های تروریستی بیش از گذشته اعمال فشار کنند و اجازه ندهند تروریسم به عنوان ابزار سیاسی علیه کشورهای دیگر استفاده شود.»

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی نیز در صفحه توییترش حمله تروریستی را به‌شدت محکوم کرده و نوشته است: «ما صلح می‌خواهیم؛ اما کسانی که ما را در ماه مبارک رمضان می‎کشند، ارزش صلح را ندارند و باید نابود شوند و از بین بروند.»


بیانیه طالبان: کار ما نبود

داعش در حالی مسوولیت این انفجار انتحاری را پذیرفته‌ که طالبان در واکنش به حمله انتحاری چهارشنبه اعلام کرد: «هرگونه حمله به افراد غیرنظامی را محکوم می‌کند.» این گروه که پیش‌تر بارها مسوولیت بسیاری از حمله‌های مرگبار به‌ویژه در کابل را برعهده گرفته دست داشتن در این حمله را قویا رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «این انفجار به طالبان هیچ ارتباطی ندارد. این گروه در چنین حمله‌یی دست نداشته و اجازه هم ندارد تا بی‌هدف دست به چنین انفجارهایی بزند.»


تخریب سفارت آلمان، فرانسه و ایران

یورونیوز گزارش داده، بخش‌هایی از سفارت آلمان تخریب و تعدادی از کارمندان آن مجروح شده‌اند. سفارت فرانسه نیز تخریب شده، با این حال ماریل دوسارنه، وزیر اروپای دولت فرانسه گفته است که نشانه‌یی از وجود قربانیان فرانسوی دیده نمی‌شود. سفارت ژاپن نیز از خسارت‌هایی در ساختمان این سفارتخانه و زخمی شدن دو کارمندش خبر داده است. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل نیز بر اثر این انفجار قوی دچار خسارات فراوانی شده و بخشی از اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران تخریب و اغلب شیشه‌های آن شکسته شده است. انفجار در حدود 200متری سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل به وقوع پیوسته است. سفارت بریتانیا نیز در 100 متری محل انفجار واقع شده، اما گزارشی از خسارت به ساختمان این نمایندگی سیاسی در کابل منتشر نشده است. سفارت هند هم اعلام کرده که شیشه‌های ساختمان این سفارتخانه شکسته شده است. سوشما سواراج، وزیر خارجه هند در نخستین واکنش به انفجار مهیب در توییتر نوشته است: «به لطف خدا تمام کارکنان سفارت هند در این منطقه در سلامت هستند.»


واکنش‌ها به حمله کابل

روسیه جزو نخستین کشورهایی بود که این حمله تروریستی را محکوم کرد. به گزارش ریانوستی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است: «انجام هرگونه حمله تروریستی را به‌شدت محکوم می‌کنیم و خواهان آن هستیم که عوامل این‌گونه اقدامات و سازمان‌دهندگان آن به سرعت مجازات شوند. درخواست مسکو از مقامات افغانستان آن است تا تدابیر و اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت هم در پایتخت و هم در دیگر بخش‌های افغانستان اتخاذ کنند.» دبیرکل ناتو نیز انفجار مرگبار کابل را محکوم کرده است. ینس استولتنبرگ در حساب توییتر خود نوشته: «یاد ما با افرادی است که متاثر از این حمله شدند، ناتو در کنار افغانستان در جنگ علیه تروریسم ایستاده است.» وزارت خارجه مالزی در بیانیه‌یی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی چهارشنبه اعلام کرده که اتباع مالزیایی در این حمله تروریستی کشته یا مصدوم نشده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل حمله به کابل را تلاش عمدی برای کشتن غیرنظامیان خوانده و گفته دولت افغانستان هم نتوانسته از زندگی مردم افغانستان حفاظت کند. این سازمان با انتشار خبرنامه‌یی گفته است: «باید در این مورد تحقیق بی‌طرفانه، مستقل، شفاف و موثر انجام شود. عاملان این حادثه باید محاکمه شوند.»

سفارت امریکا هم این حمله را شرم‌آور و هولناک خوانده و گفته انجام چنین حملاتی نشان می‌دهد، تروریست‌ها هیچ ارزشی برای زندگی انسان‌ها قائل نبوده و شدیدا مخالف تامین صلح در افغانستان هستند. سفارت آلمان در کابل در بیانیه‌یی نوشته است: «قویا حمله به کابل که غیرنظامیان بی‌گناه را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم.» بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ضمن محکوم کردن حمله انتحاری کابل با دولت و ملت افغانستان ابراز همدردی کرده و گفته است: «حملات تروریستی در هر جا و از جانب هر گروه و تحت هر بهانه‌یی، اقدامی سبعانه، مذموم و مردود است.» وزارت خارجه پاکستان نیز حمله مرگبار کابل را تسلیت گفته است. در بخشی از بیانیه‌ این وزارت آمده: «پاکستان خود قربانی تروریسم است و درد و ناراحتی که این حوادث بر مردم و جامعه بر جای می‌گذارد را می‌فهمد.»

ولی‌ نصر، مشاور پیشین امور خاورمیانه‌یی باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق امریکا هم در توییتر خود نوشته است: «علاوه بر جنگ کنونی در سوریه، عراق و یمن، افغانستان نیز با این حمله تروریستی به صدر موضوع سیاست خارجی در جهان بازگشته است.» با توجه ادامه وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا احتمالا به‌زودی درباره اعزام سه تا پنچ هزار نیروی نظامی به این کشور تصمیم خواهد گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه