لاریجانی برای دهمین‌بار بر مسند قدرت نشست

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۷۴

پزشکیان و مطهری تکرار شدند


گروه ایران

انتظارها به سرآمد و سرانجام روز تعیین صدرنشینان پارلمان پس از یک سال فرا رسید. علی لاریجانی با ٢٠٤ رای از مجموع ٢٦٨ آرا و ٦٤رای باطله برای دومین سال در مجلس دهم و برای دهمین سال پیاپی بر مسند قدرت در قوه مقننه نشست. رای بالای لاریجانی نشان از آن دارد که هر سه فراکسیون بر سر قرارها و سخنان‌شان مبنی بر حمایت از او مانده بودند. مسعود پزشکیان با ۱۷۹ و علی مطهری با ۱۶۳ رای از مجموع ۲۵۳ رای به‌عنوان دو گزینه فراکسیون امید به‌عنوان نواب اول و دوم انتخاب شدند. بنابراین حمیدرضا حاجی‌بابایی گزینه فراکسیون نمایندگان ولایی و هادی قوامی نیز گزینه فراکسیون مستقلین ولایی از حضور در هیات رییسه بازماندند. شاید مهم‌ترین حاشیه صحن را باید پیروزی مجدد فراکسیون امید در حفظ دو کرسی نواب رییس بدانیم. پیروزی‌ای که باعث شد تا پس از اعلام، پزشکیان و مطهری به‌همراه گروهی از نمایندگان عضو فراکسیون امید همچون الیاس حضرتی و جمعی از فراکسیون زنان خود را به گوشه‌یی از صحن رسانده و مقابل دوربین عکاسان ابراز خوشحالی کنند. تکرار نایب‌رییسی پزشکیان و مطهری در اجلاسیه دوم شاید از اهمیت سیاسی و رسانه‌یی بیشتری نسبت به انتخاب مجدد لاریجانی و همچنین نحوه انتخاب دیگر اعضای هیات‌رییسه برخوردار بود. از حدود ۱۰ روز پیش و پس از آنکه دو فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی در توافقی با یکدیگر زمینه‌ساز حذف مطهری از هیات‌رییسه شدند، موج رسانه‌یی شدیدی درراستای حمایت از این نماینده عضو فراکسیون امید ایجاد شد که حاشیه‌های بسیاری را دربر داشت.

درنهایت این حواشی کار را به آنجا رساند که قرار شد فراکسیون امید بار دیگر پزشکیان و مطهری را به‌عنوان گزینه‌های خود معرفی کند، مستقلین از هادی قوامی و یکی از دو گزینه امید که همان مطهری باشد، حمایت کند و نمایندگان ولایی نیز با معرفی حمیدرضا حاجی‌بابایی در این بخش با دیگر فراکسیون‌ها رقابت کنند. رقابتی که سرانجام با پیروزی قاطع امید همراه شد و پزشکیان و مطهری بار دیگر نواب‌‌رییس مجلس شدند. اما این پایان ماجرای مربوط به حذف مطهری و پزشکیان نبود و ادامه این داستان، زمانی نمایان شد که لاریجانی به‌عنوان رییس جلسه علنی اسامی کاندیداهای

۶ کرسی دبیران را قرائت می‌کرد. در این میان درحالی که از ابتدا قرار بود هر فراکسیون ۲ گزینه معرفی کند و این دو گزینه نیز بنابر رای‌گیری چندروز اخیر مجمع عمومی محمدعلی وکیلی و فریده اولادقباد بودند، ناگهان گروهی از اعضای فراکسیون امید از علی‌اصغر یوسف‌نژاد نیز درخواست کردند که خود را به‌عنوان کاندیدا معرفی کند. یوسف‌نژاد نیز ابتدا اعلام کرد که قصد کاندیداتوری ندارد و پس از اصرار مجدد اعضای فراکسیون امید، به سرعت خود را به صندلی محمدرضا عارف رییس این فراکسیون رساند و پس از مشورت با او، اعلام کاندیداتوری کرد. تصمیمی که در ادامه به دلخوری اعضای فراکسیون مستقلین انجامید و بر این اساس، کاظم جلالی رییس این فراکسیون با حضور در کنار صندلی عارف، دقایقی با او گفت‌وگو کرد. در همین راستا یک عضو فراکسیون امید که خواست نامش فاش نشود، به ایلنا گفت که در این گفت‌وگو جلالی نسبت به کاندیداتوری یوسف‌نژاد اعتراض کرده و گفته اعضای امید نباید بیش از دو کاندیدا معرفی می‌کردند و عارف نیز در پاسخ گفته مستقلین نیز گفته بودند در نهایت قوامی را متقاعد می‌کنند به‌نفع گزینه‌های امید کناره‌گیری کند و به این دلیل که آنها بدعهدی کرده‌اند، به یوسف‌‌نژاد اجازه کاندیداتوری داده است. بماند که درنهایت نه یوسف‌نژاد و نه اولادقباد موفق به کسب آرای لازم نشده و از حضور در هیات‌رییسه بازماندند.


3 کرسی سهم فراکسیون امید

در ادامه رای‌گیری برای انتخاب ناظران هیات‌رییسه نیز انجام شد و محمد آشوری‌تازیانی که به‌صورت مستقل از سه فراکسیون مجلس کاندیدا شده بود، با ۱۸۴ رای، بهروز نعمتی گزینه مورد حمایت فراکسیون مستقلین ولایی با ۱۲۹ رای و اسدالله عباسی نماینده اصولگرای عضو فراکسیون نمایندگان ولایی که البته ازسوی این فراکسیون کاندیدا نبود و شخصا اعلام کاندیداتوری کرده بود، با ۱۲۲ رای از مجموع ۲۷۶ رای مأخوذه، توانستند اکثریت آرا را برای جایگاه ناظران به دست آورند. همچنین در رای‌گیری برای انتخاب دبیران هیات‌رییسه از مجموع ۲۷۷رای ماخوذه، اکبر رنجبرزاده با ۱۸۳رای، محمدحسین فرهنگی با ۱۸۲ رای و همچنین سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی با ۱۷۹رای به‌عنوان سه گزینه مورد حمایت فراکسیون نمایندگان ولایی، غلامرضا کاتب با ۱۷۸ رای گزینه مورد حمایت فراکسیون مستقلین ولایی، محمدعلی وکیلی با ۱۷۱رای به‌عنوان گزینه فراکسیون امید و احمد امیرآبادی‌فراهانی با ۱۶۵ رای که باوجود عضویت در فراکسیون نمایندگان ولایی ازسوی این فراکسیون کاندیدا نبود و شخصا اقدام به کاندیداتوری کرده بود، توانستند با اکثریت آرا به‌عنوان دبیران هیات‌رییسه مجلس انتخاب شوند. ترکیب هیات‌رییسه جدید مجلس نسبت به سال گذشته 2 تغییر داشت که طبق آن در دبیران فرهنگی جایگزین یوسف‌نژاد شد و در ناظران هم عباسی بر کرسی عثمانی تکیه زد. بر این اساس از 12کرسی هیات‌رییسه مجلس، 3کرسی سهم فراکسیون امید و 9 کرسی به فراکسیون ولایت اختصاص یافت. پس از مشخص شدن اعضای هیات‌رییسه مجلس، مراسم سوگند برای اجرای دقیق آیین‌نامه داخلی پارلمان انجام شد. منتخبین به جایگاه سخنرانی رفتند و در آنجا سوگند خوردند. سوگندنامه به این شرح است: «من به عنوان عضو هیات‌رییسه مجلس شوراى اسلامى در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد مى ‏کنم که حداکثر توان خود را براى اجرای آیین‌نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى با مراعات بى‌طرفى کامل در انجام وظایف به‌کار گیرم و از هرگونه اقدام مخالف آیین‌‏نامه اجتناب نمایم.»


امام(ره) حضور ملت را در تولید، اصل قرار دادند

پیش از تمام این دستور کارها و در آغاز جلسه علنی، علی لاریجانی در نطق خود گفت: برخلاف جریان متعارف سلطه‌ورز؛ امام از دریچه جدیدی وارد شدند که آزادی واقعی انسان مدنظر بود که محقق شد. در سخنان امام، فهم توحیدی وجود داشت به نحوی که این مورد در پیام ایشان به گورباچف مشهود بود و به جای استفاده از ادبیات متعارف سیاسی مطالب را به روشنگری اختصاص دادند تا جهان را به سمت مبانی توحیدی سوق دهند. مکتب امام از آراستگی خاصی برخوردار بود عجیب نیست که برخی توان درک آن را ندارند. رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام ریشه اختلاف مسلمانان را در عدم توجه به قرآن می‌دانست و گفت: خودخواهان قرآن را وسیله‌یی کردند برای حکومت‌های ضدقرآنی خود و با مفسران قرآن و آگاهان از قرآن به‌گونه‌یی برخورد می‌کنند و با بهانه آنها را به عقب می‌زنند. هرچه این سیاست کج جلو برود بر کج بودن آن افزون می‌شود. او افزود: امام(ره) عدم توجه به عهدی که پیامبر(ص) بسته بود و توجه به سبقین را مشکل می‌دانست و تاکید داشتند که باید وحدت کلمه حول سبقین راهکار مسلمانان باشد. امام(ره) انقلاب را پدیده‌یی نو با ماهیت اسلامی می‌دانست و می‌گفتند انقلاب ایران با همه انقلاب‌های دنیا متفاوت است و تردید نیست که این تحفه‌یی الهی است که بر ملت مظلوم عطا شده است.

لاریجانی بیان کرد: امام(ره) در وصیتنامه خود به‌خوبی گوشزد کردند که رمز بقای انقلاب همان رمز پیروزی است و مردم آن را خوب می‌دانند و آن دو رکن دارد؛ انگیزه حکومت اسلامی، اجتماع ملت با وحدت کلمه برای همان انگیزه اسلامی. ویژگی‌های انقلاب از چشم صاحب‌نظران و خارجی‌ها پنهان نیست همان‌طور که فوکو بعد از سفر به ایران گفت که انقلاب ایران یک انقلاب متفاوت با سایر انقلاب‌هاست.

وی با بیان اینکه امام(ره) در نظام اقتصادی حضور ملت را در تولید، اصل قرار دادند و به همان معنایی که رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تکرار کرده‌اند و تاکید دارند که اقتصاد کشور باید مردمی باشد، گفت: امام‌خمینی(ره) در وصیتنامه خود می‌فرمایند اسلام نه با سرمایه‌داری ظالمانه و بی‌حساب و محروم‌کننده موافق است بلکه آن را به‌طور جدی در کتاب و سنت محکوم می‌کند و مخالف عدالت اجتماعی می‌داند و نه موافق رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم لنینیسم است که مخالف مالکیت فردی و قائل به اشتراک باشد.

مشاهده صفحات روزنامه