اقدامات کلیدی توسعه بازار سرمایه در سال جدید

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۸۹

به عقیده عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ایران، به نظر می‌رسد سیاست دولت در خصوص سیستم بانکی می‌تواند نتیجه‌های خوبی داشته باشد اما مهم است که این سیاست‌ها هر چه سریع‌تر اجرایی شود تا از این طریق شاهد کاهش نرخ سود بانکی همگام با تورم و رفع شدن مشکل در بخش تولید کشور باشیم. هرچند طی 4 سال گذشته در زمینه‌های مذکور شاهد اقدامات چشمگیری بودیم.

به گزارش «تعادل» حمیدرضا مهرآور در گفت‌وگو با سنا یادآورشد: کاهش نرخ تورم تا سطح 10درصد، ثبات نرخ ارز و حفظ ارزش پول ملی در طول 4 سال گذشته و از طرفی جذب سرمایه‌گذار خارجی در صنعت خودرو و پتروشیمی از اقدامات مهم و اساسی بود که در دولت اتفاق افتاد و اگر شاهد تداوم موضوعات ذکر شده باشیم ایجاد رونق اقتصادی در کشور دور از ذهن نیست.

مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه به نظر می‌رسد، دولت فعلی طی 4 سال فعالیت خود، زیرساخت‌ها و بستر‌سازی مناسبی را در بسیاری از حوزه‌ها انجام داده و اکنون بیشتر وقت عمل فرا رسیده است تا هر چه بیشتر شاهد رشد و توسعه اقتصادی در کشور باشیم، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که دولت باید در دوره جدید تمرکز ویژه‌یی بر آن داشته باشد اصلاح نظام بانکی کشور است. مهرآور افزود: همخوانی بین تورم 8 تا 10درصدی و از طرفی نرخ سود بانکی 18 تا 22درصدی در کشور وجود ندارد. نرخ سود بالای بانکی عملا تولید‌کننده را از مدار اقتصادی خارج می‌کند و همین می‌تواند به عنوان دامی برای رونق و توسعه اقتصادی به شمار آید و فرآیند رشد اقتصادی کشور را دچار وقفه کند. مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک سامان ادامه داد: البته گام‌های مهمی نیز در این زمینه برداشته شده است. ادغام موسسات و بانک‌های کشور در جهت کاهش هزینه‌های جاری و نظارت بیشتر، اجرایی کردن سیستم گزارش‌دهی مالی در بانک‌ها و از طرفی نزدیک کردن استانداردهای بانکی در سطح بین‌المللی از اقداماتی است که برای اصلاح نظام بانکی پیش‌بینی شده است.

به گفته مهرآور به نظر می‌رسد، سیاست دولت در خصوص سیستم بانکی می‌تواند نتیجه‌های خوبی داشته باشد اما مهم است که این سیاست‌ها هر چه سریع‌تر اجرایی شود تا از این طریق شاهد کاهش نرخ سود بانکی همگام با تورم و رفع شدن مشکل در بخش تولید کشور باشیم.

وی یکی دیگر از مسائل اقتصادی کشور را هدایت نقدینگی به سمت بخش تولیدی دانست و عنوان کرد: موضوع بعدی هدایت نقدینگی به سمت تولید است.

مشاهده صفحات روزنامه