هشدار «گوترش» درباره بی‌اعتنایی به توافق پاریس

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۱۹۸

گروه جهان|

همزمان با اینکه امریکا در حال بررسی خروج از توافقنامه آب‌و‌هوایی پاریس است، دبیرکل سازمان ملل متحد از جهانیان خواست تا تمایل خود را در اجرای این توافق مهم بیش از پیش مطرح کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونیو گوترش در نخستین سخنرانی‌ خود درباره تغییرات اقلیمی و آب‌و‌هوا از زمان روی کارآمدن در سازمان ملل متحد گفت: «کاملا واجب و ضروری است که جهانیان توافق آب‌و‌هوایی پاریس مصوب سال ۲۰۱۵ را اجرا کنند. ما معتقدیم بسیار مهم است که امریکا از توافق آب‌و‌هوایی پاریس خارج نشود؛ اما اگر تصمیم به خروج بگیرد، بسیار مهم است که کل جامعه امریکا یعنی شهرها، ایالت‌ها، ‌شرکت‌ها و فروشگاه‌ها همچنان در این زمینه مشارکت کنند؛ دولت‌ها همه‌چیز نیست و نمی‌تواند به جای همه حرف بزند. » گوترش در ادامه گفت که سازمان ملل با دولت و کنگره امریکا در ارتباط است و آنها را به اجرای این توافقنامه متقاعد می‌کند.

امریکا در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما به همراه ۱۴۷ کشور و سازمان دیگر توافقنامه پاریس را امضا کرد؛ اما دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری کنونی در مورد این توافق ‌ابراز نگرانی و اعلام کرده که این توافق می‌تواند به اقتصاد امریکا لطمه وارد کند. ترامپ در نشست گروه هفت از ابراز تعهد به اجرای توافق پاریس امتناع کرد و گفت: موضع امریکا در این خصوص را به زودی اعلام خواهد کرد. درخواست اخیر گوترش نشان می‌دهد که اگر امریکا، بزرگ‌ترین ساطع‌کننده کربن پس از چین، تصمیم به خروج از این توافق بگیرد آنگاه بار مسوولیت بر گردن دیگر بازیکنان کلیدی این مساله یعنی چین، هند و اتحادیه اروپا خواهد بود تا اقدامات بیشتری در مبارزه با گرم شدن زمین انجام دهند. دبیرکل سازمان ملل گفت: «تعهد پاریس برای کاهش ساطع‌کردن کربن و محدود کردن افزایش دمای زمین تا کمتر از دو درجه سلسیوس، تاکنون پیشرفت کافی را نداشته است. در نتیجه ما باید حداکثر تلاش را انجام دهیم تا بتوانیم منحنی انتشار را خم کرده و گرم شدن زمین را کاهش دهیم. برخی تلاش می‌کنند تا واکنش به تغییر آب‌و‌هوا را به عنوان یک تهدید جدی برای اقتصاد جلوه دهند، اما باید بدانند کسانی که در شرط‌بندی بر اقتصاد سبز ناکام می‌مانند در آینده‌یی خاکستری زندگی خواهند کرد.»

مشاهده صفحات روزنامه