ترزا می ‌نخست‌وزیری را به کوربین می‌بازد؟

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۰۱


گروه جهان| طبق تجزیه و تحلیل‌های منتشر شده بر اساس نظرسنجی موسسه «یوگاو»، حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات پارلمانی زودهنگام این کشور ۳۱۰ کرسی به دست می‌آورد که ۱۶ کرسی کمتر از اکثریت مورد نیاز این حزب است. این پیش‌بینی‌ها همچنین حاکی از این مساله هستند که احتمال شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات پیش‌رو در مقابل حزب کارگر زیاد است و احتمالا پارلمان معلق تشکیل می‌شود و حتی ممکن است ترزا می، نخست‌وزیر کنونی قدرت خود را به جرمی کوربین ببازد.

طبق برآوردهای موسسه «یوگاو» حزب محافظه‌کار احتمالا بر خلاف پیش‌بینی‌های اولیه در زمان درخواست ترزا می‌ برای برگزاری انتخابات زودهنگام قادر به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی نخواهد بود. نخست‌وزیر سعی داشت با انتخابات زودهنگام موضع خود را در مذاکرات رسمی خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) تقویت کند اما به گزارش «یوگاو»، حزب محافظه‌کار در انتخابات احتمالا از مجموع 650 کرسی پارلمانی، 310 کرسی را به دست می‌آورد که ۱۶کرسی کمتر از حد نصاب لازم برای کسب اکثریت است. همچنین انتظار می‌رود که حزب کارگر ۲۵۷ کرسی، لیبرال دموکرات‌ها ۱۰کرسی، حزب ملی اسکاتلندی ۵۰ کرسی، سبزها یک کرسی و حزب پلد کامری ۳ کرسی به دست بیاورند.

موسسه «یوگاو» بررسی‌های اخیر را به درخواست روزنامه «تایمز» و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از حدود ۵۰ هزار شرکت‌کننده انجام داده است. نتیجه این تحقیقات در حالی منتشر شد که احزاب فعال در بریتانیا پس از وقفه‌یی کوتاه در پی بمب‌گذاری تروریستی در شهر منچستر، تبلیغات انتخاباتی خود را از سر گرفته‌اند. در همین حال، ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا و جرمی کوربین رهبر حزب کارگر با شرکت در یک برنامه تلویزیونی به پرسش‌های بینندگان پاسخ دادند. این برنامه که دوشنبه شب برگزار شد، مناظره بین دو رقیب اصلی در عرصه سیاسی نبود، اما تفاوت سیاست‌های دو جریان اصلی را در زمینه‌های مختلف به نمایش گذاشت.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و چالش‌های مربوطه یکی از موضوعات مهم در کارزار انتخاباتی بریتانیا محسوب می‌شود. ۵۲درصد از مردم در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن ۲۰۱۶ از برگزیت حمایت کردند که این مساله به کناره‌گیری دیوید کامرون از مقام نخست‌وزیری منجر شد. ترزا می ‌در این باره تاکید کرد که اگر نتواند به توافقی مناسب با بروکسل دست یابد، از مذاکرات عقب‌نشینی می‌کند. وی افزود: «عدم توافق بهتر از توافق بد است و باید آماده باشیم که در صورت لزوم مذاکرات را بدون توافق ترک کنیم.» در مقابل، جرمی کوربین ضمن قبول نتیجه همه‌پرسی برگزیت به مردم بریتانیا اطمینان داد که در صورت پیروزی در انتخابات با اروپا به توافق خواهد رسید. کوربین تاکید کرد که دسترسی به تجارت آزاد با بازارهای اروپایی برای حفظ فرصت‌های شغلی برای وی در اولویت است و به آینده روابط با اروپا اهمیت می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه