کسانی که به معلمان تهمت زدند، طلب مغفرت کنند

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۲۳

وزارت علوم: با وجود الزام‌آور نبودن سند 2030 جمهوری اسلامی باز هم نسبت به آن اعلام تحفظ کرده است

گروه اقتصاد اجتماعی|

شامگاه سه‌شنبه، نهم خردادماه، هفتصد و نود و پنجمین جلسه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حسن روحانی، رییس‌جمهوری، برگزار شد. رییس‌جمهور در این جلسه گفت: درست همزمان با اینکه برخی کشورهای منطقه با اقدامات نمایشی درصدد تضعیف انقلاب و ایران اسلامی بودند، مردم با لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب و حضور پرصلابت خود پای صندوق‌های رای بهترین پاسخ را به آنها دادند. او با اشاره به اینکه مردم رشد بالای بینش سیاسی خود را به رخ بدخواهان کشیدند، افزود: برگزاری انتخاباتی پرشور، رقابتی، سالم و دارای بالاترین امنیت و آرامش در قلب منطقه‌یی پر از تنش و بی‌ثباتی، افتخار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بعد از پایان رقابت‌ها، همه باید در کنار یکدیگر برای اهداف بزرگ مشترکی مثل رفع کامل فقر، تولید و اشتغال تلاش کنیم. او با اشاره به گزارش اخیر رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) مبنی بر آغاز فرایند رفع فقر مطلق با افزایش حدود 3.5 برابری مستمری مددجویان این کمیته و سازمان بهزیستی که براساس لایحه دولت و تصویب مجلس اجرایی شده است، ادامه داد: خدا را شاکریم که با مجموعه اقدامات انجام شده حدود 10 درصد از جمعیت تحت پوشش این کمیته در سال‌های اخیر کاسته شده و یکصد هزار اشتغال نیز در همین زمینه ایجاد شده است.


طلب مغفرت برای تهمت زنندگان

رییس‌جمهوری پیرامون موضوع سند 2030 گفت: طبیعی است که غرب و حتی شرق درصدد ترویج یا تحمیل فرهنگ و سبک زندگی خود باشند اما بایستی به همراه کشورهای اسلامی و دارای فرهنگ مشترک با قدرت از چارچوب‌های دینی و فرهنگ ملی خود دفاع و صیانت کنیم. او افزود: بسیاری از اسناد و کنوانسیون‌های مشابه بین‌المللی به ویژه یونسکو الزام‌آور نیستند و در مورد سند 2030 هم صراحتا اعلام شده که صرفا درحدود ضوابط دینی، قانونی و فرهنگی خود عمل خواهیم کرد. رییس‌جمهوری تاکید کرد که رفع دغدغه‌ها و رعایت دقیق منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود. روحانی سپس در سخنانش از همه معلمان و کارکنان فداکار آموزش و پرورش به سبب خدمات فراوان علمی و دینی‌شان تشکر کرد و از کسانی که در هفته‌های اخیر به معلمان جامعه تهمت زدند، خواست در این ماه مبارک طلب مغفرت نمایند


بررسی سند 2030، در دستور کار

در ادامه این جلسه، با هدف رعایت دقیق ملاحظات رهبری پیرامون سند 2030، بررسی این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. وزیر امور خارجه، گزارشی از نحوه بررسی و تصویب اینگونه اسناد در مجامع بین‌المللی و وزیر سابق آموزش و پرورش دکتر فانی نیز که در روند تدوین این سند حضور داشت، گزارشی را از فرآیند بررسی و نهایی شدن آن در مجامع آموزشی جهانی ارائه کردند.

همچنین وزیران آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری نیز گزارشی درباره وضعیت کنونی این سند در حوزه آموزش و پرورش بیان کردند. تعدادی از اعضای شورا نیز در این جلسه به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. با وجود انتقاداتی که نسبت به اینگونه اسناد وجود دارد، اما اعضای شورا، مسوولان دولت و همه مسوولان کشور درباره اینکه سند اصلی و محوری در عرصه آموزش در کشور، سند تحول آموزش و پرورش است اتفاق نظر داشته و بر اجرا و عملیاتی کردن آن تاکید دارند. همچنین مقرر شد در جلسات آینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از اینکه تعدادی دیگر از اعضا نظراتشان را ارائه کردند، نظر نهایی شورا درباره موضوع سند 2030 به افکار عمومی ارائه شود. در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزاری پرشور انتخابات ریاست‌جمهوری، مشارکت بالای مردم و انتخاب دکتر روحانی را به منتخب ملت برای دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری تبریک گفتند.


چارچوب عمل

از دیگرسو و پس از جلسه‌ عصر سه‌شنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم در پی انتشار مطالب متعدد ارائه‌شده توسط افراد، رسانه‌ها، اطلاعیه‌ها و... درخصوص چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰، برای تنویر افکارعمومی و شفاف‌سازی موضوع و روند پیگیری‌ها و اقدامات مربوط به چارچوب عمل آموزش ۲۰۳۰، از هدف چهارم توسعه پایدار، بیانیه‌یی را منتشر کرد.

در این بیانیه آمده است: پیش‌نویس اولیه «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در اجلاس مجمع جهانی آموزش که از تاریخ ۱۹ تا ۲۲ می‌۲۰۱۵ در اینچئون کره جنوبی برگزار شد، ارائه گردید. در این اجلاس وزیر وقت آموزش و پرورش، در راس هیاتی شامل نمایندگان دستگاه‌های مختلف از جمله کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه شرکت داشتند. با توجه به برخی ملاحظات و حساسیت‌های مهم موجود در سند، هیات شرکت‌کننده از سوی کشورمان «تحفظ رسمی» جمهوری اسلامی ایران نسبت به کل سند را در جلسه ارائه کرده و این تحفظ در صحن اجلاس مذکور قرائت شد. متعاقب اجلاس اینچئون، «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» برای تصویب نهایی به اجلاس مقامات عالیرتبه آموزش جهان در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو ارائه شد. این اجلاس از روز ۱۳ تا ۱۵ آبان ۱۳۹۴ با حضور بیش از ۹۰ وزیر آموزش و سایر مقامات عالیرتبه کشورها در مقر یونسکو پاریس برگزار شد. در این نشست دستور کار آموزش ۲۰۳۰ شامل «اهداف ناتمام آموزش برای همه» و «مقابله با چالش‌های جدید در چارچوب گسترده‌تر توسعه بعد از ۲۰۱۵» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» به تصویب اجلاس رسید.

در اجلاس مزبور هیچ‌یک از کشورهای عضو یونسکو با سند فوق مخالفت نکردند و تنها وزیر وقت آموزش و پرورش کشورمان طی سخنانی بر ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در این سند تاکید کرد و بار دیگر متن تحفظ رسمی کشورمان در اجلاس اینچئون با این مضمون که «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» که به هر شکلی در تعارض با مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند» را عیناً قرائت و درخواست کرد این تحفظ در اسناد مربوطه اجلاس درج شود.

متعاقباً، نماینده کشورمان در یونسکو، مراتب را بطور رسمی و مکتوب به دبیرخانه اجلاس و دبیرخانه یونسکو ارسال کرد. هیات وزیران در تاریخ ۲۵/‏۰۶/‏۱۳۹۵‬ طبق مصوبه ۷۶۴۰۳ اقدام به تشکیل کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با هدف تهیه «برنامه اجرایی و نظارتی» تحقق آموزش ۲۰۳۰ کرد. بر اساس بند ۲ مصوبه هیات وزیران، کارگروه مزبور این وظیفه را باید همسو با اهداف «برنامه‌های توسعه کشور»، «اسناد راهبری توسعه»، «نقشه جامع علمی کشور» و «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» انجام دهد. هدف هیات وزیران از تشکیل این کارگروه آن بوده تا منطبق با تحفظ رسمی و مکتوب جمهوری اسلامی ایران، از امتیازات موجود در سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» همسو با اسناد بالادستی در کشور استفاده کند.

کمیسیون ملی یونسکو نیز با همکاری متخصصان ارشد آموزش در کشور، اقدام به تدوین «چارچوب اقدام ملی آموزش ۲۰۳۰» مبتنی بر اسناد بالادستی و منطبق با معیارها و ارزش‌های شریعت اسلامی کرد که در حقیقت تفسیری ملی از «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» به شمار می‌رود که به عنوان ویرایش اول برای اظهارنظر مراجع و متخصصان و دستگاه‌های مرتبط اعلام شد. هدف اصلی از تدوین چارچوب ملی، انطباق چارچوب بین‌المللی با اهداف ملی و نظام ارزشی جمهوری اسلامی بوده است. نکات حائز اهمیت در مورد این چارچوب اقدام عبارتند از:

«- چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» صرفاً یک بیانیه است و در زمره پیمان‌نامه‌ها نمی‌گنجد و الزام‌آور نیست و کشورها مطابق با ساختار ملی خود می‌توانند آن را اجرا کنند. ضمناً این بیانیه توسط هیچ کشوری امضا نشده است.

- با وجود الزام‌آور نبودن سند «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰»، جمهوری اسلامی ایران باز هم نسبت به آن اعلام تحفظ رسمی و مکتوب کرده و دامنه شمول مفاد پذیرفته‌شده را محدود و مشروط کرده است.

- متن اعلام تحفظ رسمی و مکتوب جمهوری اسلامی ایران توسط نمایندگی دایم کشورمان نزد یونسکو رسماً طی یادداشتی به دبیرخانه آن سازمان ارسال شده است.

- برنامه «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» دارای یک مقدمه، سه بخش اصلی و دو ضمیمه است. در بخش اول، نگرش، منطق و اصول آموزش ۲۰۳۰، در بخش دوم هدف اصلی، رویکردهای راهبردی، اهداف وشاخص‌ها و در فصل سوم، روش‌های اجرا مورد بحث قرار گرفته است. ضمیمه اول این چارچوب به ارائه شاخص‌های جهانی پیشنهادی پرداخته و در ضمیمه دوم، چارچوب پیشنهادی شاخص‌های موضوعی ارائه شده است. طبق چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰، هدف اصلی این سند «تضمین آموزش با کیفیت، فراگیر و برابر و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه» است.

- برنامه «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» حاوی اهداف و رویکردهایی است که بسیاری از آنها قابل پذیرش برای کشورمان بوده و حتی برخی از آنها پیش از این در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی آمده بودند. آنچه منجر به ارائه تحفظ رسمی و مکتوب کشورمان درخصوص سند مزبور شد، مسائل و موضوعاتی است که تاویل و تفسیر آنها می‌تواند در تعارض با باورهای دینی و مسائل فرهنگی کشور قرار گیرد.

- «چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» در امتداد برنامه «آموزش برای همه» قرار دارد که سابقه آن به سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد. برنامه «آموزش برای همه» طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در جمهوری اسلامی ایران اجرا شد و کشور ما به دلیل دستاوردهای موفقی که در ارتباط با برخی از شاخص‌های آن داشت، مورد تقدیر جهانیان قرار گرفت.

- چارچوب اقدام ملی بعد از اعمال اظهارنظرها و اصلاحات به عنوان نسخه ویراست دوم در اختیار مراجع و دستگاه‌ها قرار داده شده تا با توجه به اسناد بالادستی، نظر نهایی را اعلام کنند.

مشاهده صفحات روزنامه