5 تکلیف صنعتی برای تقویت کوچک‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۳۳

تعادل|

نمای آمار از وضعیت واحدهای صنعتی نشان از کاهش 6 درصدی واحدهای تعطیل شده در شهرک‌های صنعتی در دولت یازدهم می‌دهد. طبق آمارها قرار است 3هزار و 400طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور راه‌اندازی شود که در صورت تحقق این امر 130هزار شغل جدید در واحدهای تولیدی ایجاد خواهد شد. همچنین براساس آمارها، سال گذشته 4هزار و 31فقره قرارداد برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور منعقد شد که به لحاظ تعداد نسبت به سال 94، بیست درصد رشد را شامل می‌شود. از سوی دیگر اتخاذ مناسب سیاست‌های صنعتی از سوی دولتمردان، رونق صادرات صنایع کوچک به میزان یک میلیارد و 700میلیون دلار را طی سال 1394 رقم زده است. در همین راستا مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از 5 تکلیف صنعتی در راستای رونق تولید خبر می‌دهد که شامل مواردی چون«تکلیف برای صادرات 2میلیارد دلاری واحدهای کوچک و متوسط در سال جاری، برنامه‌ریزی برای کاهش تعطیلی بنگاه‌های کوچک و متوسط، برنامه‌ریزی برای رشد 47درصدی سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توانمندسازی بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط برای افزایش تولید و صادرات و امکان استقرار پایانه‌های گمرکی در شهرک‌های صنعتی مستعد» است.

علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در حاشیه بازدید از شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان قزوین اظهار کرد: تلاش داریم تا با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور، تعداد واحدهای تعطیل و راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی را باز هم کاهش داده و میزبان بهره‌وری در سطح واحدها را نیز افزایش دهیم. وی همچنین با اشاره به اهم برنامه‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کشور اظهار کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی 25 زیر پروژه داریم که یکی از مهم‌ترین آنها تکمیل زیرساخت‌های صنعتی است. از سوی دیگر بازدید مستمر از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکلات و موانع اجرای طرح‌های نیمه تمام از میان برداشته شود و برای تکمیل زودتر طرح‌های صنعتی به ویژه با پیشرفت بالای 60 درصد تصمیم‌گیری شود. یزدانی با اشاره به اهداف اجرای بندهای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت شاهد ایجاد شغل‌های پایدار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خواهیم بود. در حقیقت نوسازی واحدهای تولیدی با حمایت‌های مختلف ازجمله کمک‌های اعتباری از دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت است که آن را با جدیت دنبال می‌کنیم. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: بهره‌وری در میزان مصرف آب و با چرخانی آب استحصالی از تصفیه‌خانه‌های صنعتی برای استفاده واحدهای تولیدی از دیگر برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش صنعت است که در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار دارد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با مثبت خواندن آثار برجام در صنعت گفت: عقد این قرارداد موجب شده است تا شاهد تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش صنعت باشیم. عقد قرارداد و تفاهمنامه برای جذب 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی که تاکنون 5 میلیارد دلار آن نهایی شده است از دیگر آثار برجام به شمار می‌رود. ایجاد ارتباط و زمینه همکاری با کشورهای صنعتی اروپایی از دیگر فواید و دستاوردهای برجام بوده که آثار آن را در آینده بیشتر خواهیم دید.

مشاهده صفحات روزنامه