مرمت نیمه‌تمام قلعه «پوراشرف»

۱۳۹۶/۰۳/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۲۴۷


مرمت قلعه پوراشرف ایلام ناتمام مانده چراکه اعتباری که به آن داده‌اند کافی نبوده و حالا دیوارهای سست این قلعه روبه‌روی خانه‌های مردم روستا واقع شده است. به گزارش مهر، قلعه پوراشرف قلعه‌یی حدودا ۱۵۰ ساله است که در روستای شیخ مکان شهرستان دره شهر استان ایلام واقع شده است و به جاذبه‌های گردشگری این بخش از ایلام افزوده چراکه در نزدیکی آن دژ و قلعه شیخ مکان نیز قرار گرفته و گردشگران زیادی از آنها بازدید می‌کنند. ضمن اینکه روستای شیخ مکان در میان اهالی شهرستان به روستایی که در خود هنرمندان، شاعران و فرهیختگان زیادی را پرورش داده، شهرت دارد.

این قلعه وسط روستایی با همین نام در کنار قلعه شیخ مکان توسط سیدمحمد خان‌هاشمی ملقب به اشرف‌العشایر در سال ۱۳۳۰ هجری قمری و در زمان سلطنت احمدشاه قاجار ساخته شده است. قلعه یک ایوانی و در دو طبقه ساخته شده و دارای چندین اتاق، انبار محل جمع‌آوری غلات، آشپزخانه و استبل است. مصالح به کار رفته در این قلعه عبارتند از: قلوه سنگ، ملاط، گچ و مصالح محلی دیگر.

اهمیت حفظ و نگهداری از این قلعه موجب شده تا در سال ۷۹ با شماره ۲۹۲۳ به ثبت ملی برسد اما اکنون قسمت‌های مهم بنا فرو ریخته با وجود این بنای کلی قلعه همچنان باقی مانده است. در راس و در وسط ضلع غربی، یعنی در محل واقع شدن برج‌های دیده‌بانی، به فواصل یکسان از برج، محل‌هایی به صورت تیرکش وجود دارد که نشان‌دهنده استفاده نظامی از قلعه در سال‌ها قبل است. نمای بیرون قلعه با ملاتی از گچ و خاک، اندودکاری شده و نمای داخلی اتاق‌ها با استفاده از گچ سفیدکاری شده است. بیشترین مصالح به کار رفته در اسکلت بنا، قلوه سنگ و در مواردی از آجر جهت تزیین از جمله سر در ورودی و نیز برجستگی‌های روی دیوار استفاده شده است. مجتبی فرهادی مدیر میراث فرهنگی شهرستان دره‌شهر در بازدید خبرنگاران از این اثر تاریخی گفت: به دلیل اراضی کشاورزی که در اطرافش بوده و شهر نیز آن‌قدر رونق نداشته که در آن زندگی کنند از این محل به عنوان مقر حکومتی استفاده می‌کردند.

مشاهده صفحات روزنامه