کمبود نیروی انسانی در مرکز کنترل فضای کشور

۱۳۹۶/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۲۰۲

مدیرکل مراقبت پرواز گفت: ایران علاوه بر‌گشایش فضای آسمان خود روی پروازهای قطری، خدمات تقرب (Approach) را توسط متخصصان مراقبت پرواز به پروازهای قطری ارائه می‌کند. مسعود نیکبخت با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه کشور قطر از داشتن فضای مستقل ارائه خدمات هوانوردی (FIR) و به تبع آن مرکز کنترل بی‌بهره است، گفت: بحرین با استفاده از فضای خود و قطر به ارائه خدمات هوانوردی به این کشور می‌پرداخت که به دنبال مناقشات سیاسی اخیر، بحرین خدمات هوانوردی خود را روی قطر قطع کرد. به گفته مدیرکل مراقبت پرواز، تنها یک مسیر ورودی و یک مسیر خروجی فرودگاه دوحه را به صورت عملیاتی نگه داشته است. نیکبخت اظهار کرد: اداره‌کل مراقبت پرواز با هدف هدایت پروازهای قطر در جنوب کشور و با هماهنگی نهادهای نظامی، سازمان هواپیمایی کشوری و توافق با مرکز کنترل مسقط نسبت به ایجاد مسیرهای اضطراری جدید از جمله در غرب جزیره قشم به صورت مستقیم به داخل فضای عمان اقدام کرد. به این ترتیب این پروازها با دور زدن شبه‌جزیره عربستان به سوی مقاصد خود و حتی کشورهای آفریقایی از طریق فضای جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کنند. وی همچنین اظهار ‌کرد: طبیعتا پوشش این دسته از پروازهای عبوری قطر که پیش از این از فضای دیگری غیر از ایران استفاده می‌کردند، مستلزم تمهیدات خاصی بود. در حقیقت، به دنبال افزایش پروازهای عبوری در فضای جنوب کشور و وضعیت کاهش و افزایش ارتفاعی و تلاقی آن با مسیر ترافیک‌های ورودی به فضای کشور امارات متحده عربی سبب شد تا برای ارتقای سطح ایمنی، سکتور جنوبی کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شود. نیکبخت ادامه داد: با هماهنگی تنگاتنگ ادارات‌کل مراقبت پرواز و ارتباطات و ناوبری از روز چهارشنبه (۱۷خردادماه) این بخش از فضای کشور با فعال‌سازی ایستگاه RCAG لار با فرکانس جدید به ۲ سکتور مستقل تقسیم شد که این امر امکان تقسیم کار کنترلر سکتور شماره ۴ به دو بخش کوچک‌تر را میسر کرده است.

 ایجاد سکتور جدید برای قطر

در همین حال مدیرکل ارتباطات و ناوبری از تقسیم‌بندی سکتور چهار مرکز کنترل فضای کشور به دو سکتور ۴ و 4.5 برای پوشش بهتر پروازهای عبوری قطر از آسمان ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد امیرانی با اشاره به افزایش حجم پروازهای عبوری قطر از آسمان ایران طی روزهای اخیر گفت: پوشش حجم افزوده شده پروازی نیازمند امکانات فنی است تا بتواند لود پروازی را میان متخصصان مرکز کنترل تقسیم کند که برای رفع این نیاز کارشناسان اداره‌کل ارتباطات و ناوبری طی سه روز (۱۷ تا ۱۹ خرداد) اقدام به تقسیم‌بندی سکتور ۴ به دو سکتور ۴ و 4.5 کردند.