چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۵۶

مصوبه سنای امریکا در هیات نظارت بر اجرای برجام بررسی شد

29 خرداددبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در جلسه اخیر هیات نظارت بر اجرای برجام، مصوبه مجلس سنای امریکا به دقت بررسی و تصمیمات لازم برای انجام اقدامات و فعالیت‌های متقابل اتخاذ شد. به گزارش ایرنا، علی شمخانی این‌گونه اقدامات از سوی امریکا را فارغ از نسبت حقوقی آن با برجام، رفتاری خصمانه و غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. وی افزود: تداوم مسیر غیرسازنده دولت قبلی ایالات‌متحده امریکا علیه ایران نشان می‌دهد که حکام این کشور بدون توجه به هنجارهای پذیرفته شده بین‌المللی به‌دنبال بهانه‌جویی برای افزایش تنش و بی‌ثباتی در منطقه هستند. دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره گفته‌های اخیر رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا گفت: افراط‌گرایان امریکا و داعش دو روی یک سکه‌اند که با هدف مشترک و ابزارهای متفاوت به‌دنبال تاثیر‌گذاری منفی بر محیط داخلی کشور و امنیتی کردن شرایط جمهوری اسلامی ایران هستند. شمخانی اظهارات ستیزه‌جویانه وزیر امور خارجه امریکا را مصداق بارز توحش مدرن دانست و افزود: متاسفانه امروز در منطقه و در عرصه بین‌الملل افراد و کشورهایی صحبت از ثبات و امنیت می‌کنند که خود ریشه و ثمره ناامنی، شرارت و توسعه تروریسم هستند. وی با اشاره به اقداماتی که از سوی مجلس شورای اسلامی برای مقابله با مصوبه اخیر کنگره امریکا دنبال خواهد شد، گفت: یکی از تاثیرگذارترین اقدامات برای بسیج مجموعه ظرفیت‌های کشور در مسیر برخورد با اقدامات ستیزه‌جویانه امریکا، اتخاذ سازوکارهای قانونی تکلیف‌آور است که در این راستا مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را انجام خواهد داد. شمخانی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی و تحکیم ساخت درونی قدرت نظام، فارغ از وجود یا فقدان تحریم، راهبرد محوری کشور برای مدیریت تغییرات اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

 

جزئیات برگزاری تمرین مشترک ایران و چین

29 خرداد‌فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش به ارائه جزییات برگزاری تمرین مشترک ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و چین، پرداخت.

امیر دریادار حسین آزاد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری خلق چین که ظهر روز پنج‌شنبه در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران در بندرعباس پهلو گرفته است، به تمرین مشترک خود در آب‌های ایران با ناوهای نیروی دریایی ارتش ایران پرداخت. او اضافه کرد: این تمرین مشترک در محدوده شرقی تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار می‌شود و در آن، دو طرف توان نظامی خود را به نمایش گذاشته و تجربیات‌شان را به اشتراک می‌گذارند. امیر آزاد با اشاره به اینکه ناوشکن البرز، ناوشکن الوند و یک فروند بالگرد ضدزیردریایی نیروی دریایی ارتش ایران در این تمرین مشترک حضور دارند، اضافه کرد: در این تمرین مشترک 700 نفر از نیروی دریایی ارتش ایران و 700 نفر از نیروی دریایی چین حضور دارند. فرمانده منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش در پایان گفت: این تمرین مشترک جهت مالیات حمل و انتقال نیروها، نشست و برخاست بالگردها از ناوها، صورت‌بندی یگان‌های شناور، مانور افسر نگهبان، تبادل عمودی بین نیروها، تبادل اطلاعات بین اتاق‌های عملیات و مخابرات، انجام عملیات‌های مختلف ضدزیردریایی، ضدواحدهای پروازی و ضدواحدهای سطحی و مخابراه با چراغ و پرچم ازجمله عملیات‌هایی است که در این تمرین اجرا می‌شود. ناوگروه کشور چین متشکل از ناوشکن

 Chang Chung، ناو پشتیبانی Chao Hu، ناو رزمی Jin Zhou به همراه یک بالگرد به‌منظور تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور و ارتقای تعاملات دریایی نیروهای دریایی دو کشور هم‌اکنون در بندرعباس به‌سر می‌برد.

 

فروش تسلیحات دسته چندم به کشورهای منطقه

29 خردادمشاور عالی مقام معظم رهبری از فروش تسلیحات دسته چندم به کشورهای منطقه از سوی امریکا خبر داد.

به گزارش «تعادل» به نقل از برنا، سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در جمع پرسنل و نیروهای تحت آموزش آموزشگاه شهید مدرس نیروی زمینی سپاه در جمع مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با تشریح شرایط سیاسی و امنیتی منطقه جنوب غرب آسیا و راهبرد ایران گفت: برای آنکه جنگی سراغ‌مان نیاید باید آمادگی‌های خود را افزایش دهیم و هزینه‌های حفظ آمادگی به‌مراتب کمتر از هزینه‌های اداره جنگ است. وی ادامه داد: راهبرد نظام تهاجم و آغازگری جنگ نیست و ایران به‌دنبال برقراری صلح و ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس و منطقه غرب آسیا با مشارکت کشورهای منطقه است. وی افزود: براساس همین راهبرد و به صورت واقعی ایران یک مبارزه ضدتروریستی را آغاز کرده است. دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا درخصوص اهداف راهبرد امریکا در افزایش تنش در منطقه جنوب‌غرب آسیا و نقش بازیگران منطقه‌یی آن گفت: عربستان‌سعودی و برخی کشورهای عربی منطقه بازیچه دست ایالات‌متحده امریکا قرار گرفته‌اند و تنش‌هایی از پیش طراحی شده در منطقه صرفا به بهره‌برداری امریکا از منابع کشورهای عربی- اسلامی در جهت خرید تسلیحاتی و افزایش رقابت تسلیح توسط این کشورها منجر خواهد شد. وی در تشریح شرایط سیاسی حکومت عربستان‌سعودی گفت: ساختار حکومت در عربستان‌سعودی به‌صورت قبیله‌یی است و این کشور فاقد پارلمان و قانون اساسی بوده و اصولا مردم در تعیین سرنوشت خویش حقی نداشته و مشارکت‌های مردمی در امور سیاسی حتی در پایین‌ترین سطح خود وجود ندارد و این کشور در درون خود با چالش‌های فراوانی رو به رو است.

 

دلایل اختلاف‌نظر بلوک شرق و غرب درباره مرگ البغدادی

29 خردادعضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است؛ امریکا زمانی ابوبکر البغدادی را به هلاکت می‌رساند که گروه تروریستی جدیدی از بقایای داعش ایجاد کرده باشد و تا آن زمان حتی داعش تضعیف شده را حفظ می‌کند.

به گزارش خانه ملت، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص احتمال به هلاکت رسیدن ابوبکر البغدادی و تفاوت اخبار از سوی رسانه‌های روسی و امریکایی در این خصوص گفت: داعش در سراشیبی سقوط قرار گرفته است و ابوبکر البغدادی که قرار بود در راس دولت اسلامی عراق و شام بوده و چند کشور مسلمان را در سیطره خود داشته باشد به عنوان یک یاغی بین‌المللی تحت تعقیب است و هر از گاهی خبر از کشته شدن وی می‌آید.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: امروز تمام استعدادی که داعشی‌ها اعم از پشتوانه‌های مالی، تسلیحاتی، راهبردی و حتی پشتوانه‌های اطلاعاتی برخی دولت‌ها مثل امریکا، دولت‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی داشتند در خدمت اقدامات ایضایی تروریستی بوده که کاملا انتحاری است. وی یادآور شد: ابوبکر البغدادی رسما اعلام کرده است که ما نتوانستیم دولت اسلامی عراق و شام را ایجاد کنیم و در این خصوص اعلام شکست کرد. لذا اخباری که در حال حاضر واصل می‌شود، حاکی از قرار گرفتن سرنوشت گروهک تروریستی داعش در سراشیبی است. فلاحت‌پیشه بیان کرد: ایران و روسیه از سوی یک جبهه و امریکا و برخی دولت‌های مرتجع عرب از سوی دیگر جبهه نظرهای متفاوتی درباره به هلاکت رسیدن البغدادی دارند. چنانکه روسیه معتقد است وی را به هلاکت رسانده اما امریکا آن را تکذیب می‌کند و علت این تفاوت نیز راهبرد متفاوت این دو کشور است.

 

 

ارسال نظر