3راهکار برای بهبود فضای کسب و کار
رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران «جلب مشارکت سرمایهگذاران داخلی و خارجی از طریق ایجاد تضمینهای سرمایهگذاری»، «تسهیل فرآیند صدور مجوزها و شفافسازی نحوه نظارتها»، «توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری» در کشورهای هدف را از جمله راهکاری بهبود فضای کسب و کار در حوزه گردشگری دانست. پانزدهمین نشست کمیته مشورتی کمیسیون روز گذشته برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران؛ رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران در ابتدای نشست از غیبت نمایندگان نهادهای تصمیمگیر و دخیل در امر گردشگری از جمله وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه، نیروهای نظامی و امنیتی، وزارت راه و امور شهرسازی، شهرداریها، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای قانون گذار گلایه کرد. احمد اصغری با اشاره به مهمترین رویکرد در توسعه کسب و کارهای گردشگری و به تبع آن توسعه اشتغال و تولید، گفت: بر این اساس باید شاهد افزایش خدمات گردشگری از طریق افزایش سهم جذب گردشگران باشیم.
وی تصریح کرد: بهبود واقعی فضای کسب و کار بر مبنای رویکرد نهادگرایی جدید است که در آن توجه ویژه به بهبود قوانین و مقررات صورت میگیرد و تلاش میشود تا هزینههای تولید از طریق بهبود فضای کسب و کار کاهش یابد. اصغری با اشاره به برخی از راهبردهایی که میتواند موجب بهبود فضای کسب و کار در حوزه گردشگری شود، ادامه داد: باز بینی و باز طراحی در قوانین و مقررات موجود از طریق نهادهای مردمی و نهادهای بازار یکی از موارد مذکور است، زیرا علت تاکید بر تغییر متولیان آن این است که اساساً نهادهای متولی نسبت به قوانین و مقررات و رویههای خود تعصب داشته و نسبت به تغییرات واکنش شدید و جزمانه دارند. بنابراین نهادهای بازار که ذی نفعان واقعی این فرآیندها هستند، مشکلات موجود را بهتر درک کرده و نسبت به پیشنهاد و توجیه آن اقدام میکنند.
رییس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران تشویق و حمایتهای مادی و معنوی از کسب و کارها به ویژه کسب و کارهای نوپا را امری ضروری دانست و افزود: امروزه 80 درصد از کسب و کارهای موفق دنیا بر مبنای اینترنت و دیجیتال پایهگذاری شدهاند و عمدتا کسب و کارهای نوپا هستند که قدمت زیادی ندارند. حمایت از این نوع کسب و کارها که در ابتدا قدرت زیادی ندارند میتواند پشتوانههای قوی برای آینده آنها و تبدیل شدن به نیروهای کار مولد را فراهم آورد.
وی حذف و کاهش مجوزهای غیر ضروری و ایجاد پنجره واحد در اعطای مجوزها، جلب مشارکت سرمایهگذاران داخلی و خارجی از طریق ایجاد تضمینهای سرمایهگذاری، تسهیل فرآیند صدور مجوزها و شفافسازی نحوه نظارتها، توسعه بازاریابی و تبلیغات گردشگری در کشورهای هدف، توسعه گردشگری طبیعی و روستایی (عشایری) و اقامتگاههای بوم گردی، توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده از فارغالتحصیلان رشتههای مرتبط را از دیگر راهکارهای مهم برای بهبود فضای کسب و کار دانست.
اصغری با اشاره به اینکه ساماندهی زیرساختهای گردشگری در پایگاههای ملی وجهانی، واگذاری بهرهبرداری از بناهای تاریخی به بخش خصوصی، حمایت از ایجاد و راهاندازی موزههای غیر دولت، توجه به رونق صنایعدستی و توسعه زمینههای تولید آن نیز میتواند رونق گردشگری را رقم بزند.