معرفی اولویت‌های تجاری عمان

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۳۲
معرفی اولویت‌های تجاری عمان

 تعادل | «ظرفیت‌های صادراتی ایران به عمان» مورد واکاوی فعالان اقتصادی قرار گرفت. از آنجا که کشور عمان در زمره کشورهایی با ریسک تجاری پایین قرار دارد؛ از این رو، تجارت با این کشور می‌تواند برای تجار و صادرکنندگان ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار باشد. البته نمای تجارت خارجی عمان نشان می‌دهد حجم واردات کالای این کشور 23 میلیارد دلار بوده که از این رقم، سهم ایران کمتر از 3درصد بوده است. از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین اقلام مورد نیاز بازار عمان را محصولات ساختمانی و محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، تشکیل می‌دهد که برای تجارت با این کشور باید مدنظر قرار گیرد. همچنین توسعه زیرساخت‌ها، راه‌ها و امور ساختمانی جزو اولویت‌های اقتصادی در کشور عمان قرار گرفته که ورود و حضور شرکت‌های ایرانی در این حوزه‌ها را می‌توان گامی بلند برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور عنوان کرد.

 فرصت‌ صادراتی ایران به عمان

در همین راستا، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، در نشست بررسی ظرفیت‌های صادراتی ایران با توضیح اینکه بررسی پتانسیل‌های صادراتی ایران به کشورهای همسایه از سال گذشته در دستورکار اتاق تهران و این معاونت قرار گرفته است، گفت: روابط و مناسبات سیاسی کشور عمان با ایران در مقایسه با سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مناسب و رو به توسعه است اما با این حال در حوزه مناسبات اقتصادی هنوز دو کشور نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

مریم خزاعی، با بیان اینکه حجم واردات کالا توسط کشور عمان براساس آخرین آمار تجارت خارجی این کشور 23 میلیارد دلار است، افزود: با وجود این، سهم ایران در ارزش واردات این کشور کمتر از 3درصد است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور عمان طی سال‌های اخیر به سمت اقتصاد غیرنفتی حرکت کرده است، گفت: دولت این کشور طی برنامه توسعه پنج‌ساله هفتم (2016 تا 2020) قصد دارد تحولات عظیمی در حوزه اقتصاد این امیرنشین ایجاد کند و اقتصاد غیرنفتی مبنای برنامه پنج‌ساله و برنامه ملی تنفیذ برای افزایش تنوع‌بخشی به اقتصاد این کشور قرار گرفته است.

به گفته خزاعی، اولویت‌های آینده اقتصاد کشور عمان بر حوزه‌های صنعت، حمل‌ونقل و لجستیک، گردشگری، صنعت ماهیگیری و نیز معدن تمرکز یافته و این در حالی است که سرمایه‌گذاری روی تولید محصولات پتروشیمی به‌ویژه پلی‌اتیلن نیز جزو برنامه‌های کلان اقتصادی این کشور قرار دارد. وی در عین حال تصریح کرد که بررسی‌ها روی سیاست‌های اقتصادی کشور عمان نشان می‌دهد که توسعه خطوط کشتیرانی، ریلی و زمینی و همچنین توریسم در این کشور طی سال‌های آتی رشد فزاینده‌یی خواهد داشت.

از این رو، حضور شرکت‌های ایرانی فعال در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی در بازار عمان می‌تواند به‌عنوان یک فرصت بزرگ اقتصادی تلقی شود. خزاعی به وضعیت باثبات و در عین حال رو به رشد برخی متغیرهای اقتصادی این کشور اشاره و عنوان کرد که براساس گزارش‌های بین‌المللی موسسات اعتباری از جمله موسسه مودی (MOODY) یا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) رتبه اعتباری این کشور به ترتیب در گروه‌های Baa1 و (3) تعیین شده که به معنای وضعیت مناسب و باثبات است.

دبیر میز کشوری عمان در سازمان توسعه تجارت ایران که در این نشست حضور داشت، درخصوص راهکارهای عملی برای ورود و موفقیت تجار ایرانی به بازار عمان توضیحاتی داد. مسعود طاهری‌مهر با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها، راه‌ها و امور ساختمانی جزو اولویت‌های کاری در کشور عمان قرار گرفته است، ورود و حضور شرکت‌های ایرانی در این حوزه‌ها را گامی بلند برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور عنوان کرد.

وی همچنین مهم‌ترین اقلام مورد نیاز بازار عمان را محصولات ساختمانی، فولاد، مس کاتد، محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، خشکبار، ماهی و میگو اعلام کرد. طاهری‌مهر درخصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عمان، افزود: ورود به اجرای پروژه‌های عمرانی کشور عمان از طریق شورای مناقصات این کشور امکان‌پذیر است و در حال حاضر سهم شرکت‌های خارجی در مناقصات مربوط به واگذاری پیمانکاری پروژه‌های دولتی این کشور حدود 30 درصد است.

به گفته وی، پیمانکاران ایرانی می‌توانند با مشارکت شرکت‌های عمانی به مناقصات عمرانی این کشور ورود پیدا کنند. وی همچنین تصریح کرد که شرط ورود به مناقصات و نیز بازار کشور عمان، صرفا ثبت شرکت در این کشور نیست و دولت عمان شرایط سهل و آسانی را برای ورود شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به این سرزمین به ویژه در مناطق آزاد چهارگانه این کشور

درنظر گرفته است. به گفته وی، تاسیس شرکت در کشور عمان به دو روش ثبت شرکت‌های متداول با سپرده‌گذاری 150 هزار ریال عمانی و شرکت‌های ممتاز با سپرده‌گذاری 250 هزار ریال عمانی امکان‌پذیر است. به گفته وی، هزینه‌های مربوط به ثبت شرکت در این کشور حدود 300 تا 500ریال عمانی است و حداکثر زمان برای تاسیس شرکت نیز 25 روز است.

از سوی دیگر، دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان نیز به برخی شاخص‌های اقتصادی این کشور و زمینه‌های صادرات کالا به این منطقه اشاره کرد. به گفته آناهیتا فرزام، در حال حاضر امیرنشین عمان به حدود 150 کشور جهان صادرات کالا و خدمات دارد.  وی در عین حال، ارزش صادرات عمان به ایران طی سال 1395 را 544 میلیون دلار و حجم واردات این کشور از ایران طی این سال را 68 میلیون دلار بیان کرد. به گفته وی، مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به عمان شامل میوه و سبزیجات، انواع نان، محصولات لبنی و تخم‌مرغ، گوشت‌خام، دام زنده و آهن‌آلات است، در حالی که عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از این امیرنشین شامل انواع فرآورده‌های نفتی و خودرو می‌شود.  مهدی یوسفی‌نژاد مدیر صدور بیمه‌نامه‌های میان و بلندمدت صندوق ضمانت صادرات ایران هم با بیان اینکه در گروه‌بندی کشورها که توسط صندوق ضمانت صادرات ایران صورت گرفته، کشور عمان در گروه دوم جای دارد، گفت: بر این اساس، عمان جزو کشورهایی است که از نظر این صندوق در زمره کشورهای با ریسک پایین تلقی می‌شود. وی از آمادگی صندوق ضمانت صادرات ایران برای ارائه انواع پوشش‌های ریسک صادرات کالا و نیز سرمایه‌گذاری بنگاه‌های ایرانی به این کشور خبر داد و افزود: شرکت‌ها و صادرکنندگان ایرانی می‌توانند از تسهیلات قبل از حمل کالا و تسهیلات بعد از حمل کالا ارائه شده از سوی صندوق ضمانت صادرات برای بازار عمان استفاده کنند.