هراس از مجامع؛ بورس را زمین‌گیر کرد

۱۳۹۶/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۱۱
هراس از مجامع؛ بورس را زمین‌گیر کرد

گروه بورس  علی رمضانیان

مجامع اغلب شرکت‌های کوچک و متوسط برگزار شده و بازار سرمایه در انتظار برگزاری شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص کل است. تاکنون شرکت‌هایی که مجامع خود را برگزار کردند، وضعیت مناسبی داشته و توانستند سود مناسبی را به هر سهم اختصاص دهند. هرچند تخصیص سود به معنی واریز به حساب شرکت‌ها نبوده و شرکت‌ها براساس قانون تا 8 ماه فرصت دارند که سود را به حساب سهامداران واریز کنند. اما سکه برگزاری مجامع روی دیگری نیز دارد. عدم تخصیص سود مناسب، متوقف ماندن طولانی مدت برخی نمادها و اختلاف‌نظر سهامداران با مدیران شرکت‌ها سبب شد تا فصل مجامع برای فعالان بازار سرمایه تبدیل به کابوسی جدید شود.

به گزارش «تعادل» طی هفته جاری مجمع چند شرکت برگزار شده که همگی بر اساس پیش‌بینی‌های خود سود مناسبی را تقسیم کردند. به عنوان نمونه، شرکت بیمه البرز با نماد «البرز» که 14تومان سود پیش‌بینی کرده بود، توانست 5.5 تومان به سهامداران پرداخت کند. لیزینگ رایان سایپا با نماد «ولساپا» پیش‌بینی کرده بود که 31.6 تومان سود می‌سازد که توانست 20تومان پرداخت کند. پارس‌سویچ با نماد «بسویچ» نیز 110.7 تومان سود در نظر گرفت که رقم 240 تومان سود برای هر سهم در نظر گرفت.

فولاد امیرکبیر کاشان با نماد «فجر» 48.7تومان سود در نظر گرفته بود که توانست 75 تومان «دی پی اس» در نظر بگیرد. شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبا نور با نماد «کنور» 18.1 تومان سود پیش‌بینی کرده بود که توانست 7 تومان تقسیم کند. شرکت داده‌پردازی ایران با نماد «مداران» 30.8 تومان در صورت‌های مالی سال 95 اعلام کرده بود که توانست 20 تومان سود به هر سهم تخصیص دهد. شرکت عمران و توسعه شاهد با نماد «ثعمرا» در صورت‌های مالی خود برای سال 95 سود 19.6 تومانی در نظر گرفت که توانست 18 تومان تقسیم کند.

اما بسیاری از شرکت‌ها در سال جاری نتواستند وجه نقدی را برای سهام در نظر بگیرند. این مساله گویای چندین نکته از جمله زیانده بودن شرکت در دوره‌های قبل یا برنامه افزایش سرمایه در آینده دارد. در هفته‌های اخیر، شرکت سایپا آذین با نماد «خاذین» که برای سال 95 معادل 3 ریال سود در نظر گرفته بود، نتوانست هیچ سودی تقسیم کند زیرا 30 میلیارد تومان زیان انباشه داشته و هیات‌مدیره و سهامداران شرکت ترجیح دادند که سودی تقسیم نکنند. شرکت ایران دارو با نماد «دیران» افزایش سرمایه 58درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را در مجمع خود تصویب کرد. همچنین شرکت سیمان شمال نیز با نماد «سشمال» افزایش سرمایه 30 درصدی از مطالبات و آورده نقدی را مصوب کرد.

 سود تقسیمی، شمشیر دولبه بورس

طی سال‌های اخیر، فصل مجامع سبب افت بازار سرمایه شده و تاثیر کاهنده‌یی بر بازار داشته است تا جایی که از خرداد به این طرف که شرکت‌ها درگیر برگزاری مجمع شدند تاکنون بازار سرمایه نزدیک به 3هزار و 500 واحد افت کرده و نقدینگی، حجم و ارزش معاملات به حداقل رسیده است. در این ارتباط ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه به «تعادل» گفت: همواره فصل مجامع تاثیر مهمی بر بازار سهام داشته است.

این کارشناس در ادامه افزود: یکی از مهم‌ترین آمارهای سالانه نیز میزان کل سود تقسیمی شرکت‌هاست که نشان می‌دهد حال و احوالات بورس نسبت به گذشته چگونه بوده خصوصا که شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سود خود را بر اساس میزان سود تقسیمی شناسایی می‌کنند. پروسه تقسیم سود از سال‌های قبل باعث شده تا بازار سهام از خردادماه اندکی با مشکل نقدینگی مواجه شود و شهریور با پایان سال مالی بسیاری از کارگزاری‌ها، این کمبود نقدینگی به اوج برسد لذا در این بازه زمانی عموما بازار سهام دچار کاهش حجم معاملات روزانه می‌شود اما از مهرماه که مجددا اعتبارها تخصیص می‌یابد، این رویداد همراه می‌شود با پرداخت نقدی سودهایی که در مجامع به تصویب رسیده است و جان دوباره‌یی به بازار می‌دهد.

هلالات در پایان گفت: با توجه به اینکه در برخی سال‌ها نسبت قیمت به درآمد بسیار کاهش یافته و تقسیم سود نسبت به ارزش بازار رقم با اهمیتی بوده، لذا در زمان پرداخت نقدی سود که عموما نیمه دوم سال است بازار سرمایه شرایط بهتری می‌یابد و اگر سوابق را مرور کنیم، خواهیم دید که خرداد تا مهر عموما بازار سهام کم حجم می‌شود اما از اواخر مهر ماه تزریق نقدینگی از دو جهت بازار را به حرکت وادار می‌کند که اوج حرکت نیز در زمستان است لذا می‌توان گفت در فضای فعلی که محرک خاصی وجود ندارد، کاهش ارزش و حجم معاملات اتفاقی طبیعی است.

 اختلافات جدی در فصل مجامع

یکی دیگر از موضوعاتی که در خصوص مجامع شرکت‌ها مطرح است، اختلافات سهامداران با هیات‌مدیره و مدیران شرکت‌هاست. به عنوان نمونه در مجمع بانک صادرات در سال گذشته وضعیت به گونه‌یی پیش رفت که کار به درگیری فیزیکی کشیده شد.

در این رابطه مهدی عبدالعلی‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» اظهار کرد: با توجه به کمبود منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش و نرخ بالای تامین مالی در اقتصاد در شرایط کنونی، مجامع سال جاری می‌تواند محل تعارض مدیران و سهامداران برای تعیین میزان تقسیم سود باشد. این کارشناس افزود: مدیران در پی تقسیم سود حداقلی و سهامداران عموما تقسیم سود بالا مطالبه می‌کنند. منطق اقتصادی حکم می‌کند شرکت‌هایی که برنامه‌های توسعه‌یی و افزایش حجم تولید و فروش را مدنظر دارند با تقسیم سود پایین و حفظ منابع مالی در داخل شرکت تا حدی جلو افزایش بیش از پیش هزینه‌های مالی ناشی از تسهیلات دریافتی بابت سرمایه در گردش را کنترل کنند. عبدالعلی‌زاده در پایان در خصوص بازده شرکت‌ها گفت: البته در این بین سهامداران عمده هم فراخور مقتضیات با توجه به بازده مورد انتظار، با تقسیم سود بالا و در عین حال شرکت در افزایش سرمایه به‌منظور اجرای طرح توسعه زیرمجموعه می‌توانند فرآیند تامین سرمایه در گردش را تسهیل کنند.

 دعوت سهامداران چند شرکت به مجمع

بر اساس این گزارش روز گذشته اداره نظارت بازار سرمایه اعلام کرده است که شرکت پالایش نفت شیراز به همراه چند شرکت بورسی دیگر، سهامداران خود را جهت استماع مواردی همچون گزارش هیات‌مدیره و بازرس قانونی، تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) منتهی به 30 اسفند 1395، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی و انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار به مجمع عمومی دعوت کردند. همزمان نمادهای «شراز»، «ملت»، «دتولید»، «فاسمین» به همراه چند شرکت بورسی دیگر زمان برگزاری مجمع سالانه خود را اعلام کردند. در پی اتمام سال مالی منتهی به 30 اسفند سال گذشته، شرکت پالایش نفت شیراز به همراه چند شرکت بورسی دیگر، زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کردند. سهامداران شرکت پالایش نفت شیراز می‌توانند جهت شرکت در مجمع عمومی این شرکت که در روز چهارشنبه 28 تیر 96 ساعت 15 در محل شیراز، خیابان زرهی، سالن اجتماعات شرکت گاز استان فارس برگزار می‌شود، گرد هم آیند. مجمع عمومی عادی سالانه بیمه ملت روز شنبه 31 تیر 96 در تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایرانشناسی، خیابان نهم، مرکز مطالعات بهره‌وری و منابع انسانی برگزار می‌شود. همزمان این شرکت مجمع فوق‌العاده نیز خواهد داشت. براساس این گزارش، شرکت فولاد آلیاژی ایران در ساعت 10:30 روز سه‌شنبه 27 تیر سهامداران خود را به مجمع عمومی عادی سالانه واقع در شرکت سالن آمفی‌تئاتر روابط عمومی به نشانی یزد، بلوار آزادگان، بلوار شهید دهقان منشادی، کیلومتر 24 جاده فولاد آلیاژی دعوت کرده است. شرکت کالسیمین نیز مجمع عمومی عادی سالانه سهامداران خود را در روز چهارشنبه به نشانی تهران، خیابان طالقانی، نبش خیابان شهید موسوی (فرصت)، شماره 175، طبقه 10 برگزار می‌کند. همچنین یک‌شنبه 25تیرماه سال جاری شرکت داروسازی تولید دارو سهامداران خود در مجمع عمومی فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه واقع در تهران، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بلوار معلم، انتهای خیابان کرمانی، کارخانه شرکت داروسازی تولیددارو خواهد بود.

 

 

ارسال نظر