چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۲۳

رفتار متقابل ایران در مورد صیادان هندی لنج عربستانی

روزنامه 18 تیر شمار ه 864مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه صیادان بازداشت شده روی لنج عربستانی، هندی بودند، گفت: با آنها طبق مقررات ایران رفتار می‌شود.  مجید آقابابایی در گفت‌وگو با ایسنا درباره دستگیری صیادان لنج عربستان در آب‌های سرزمین کشورمان اظهار کرد: 4صیاد هندی که روی یک شناور عربستانی مشغول فعالیت بودند پس از ورود به آب‌های سرزمینی ایران دستگیر شدند. این افراد تحویل مقامات قضایی داده می‌شوند.  او در ادامه درباره نحوه رسیدگی به جرم این افراد افزود: اگر این افراد که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند توسط نیروی نظامی دستگیر شوند، تحویل دریابانی نیروی انتظامی داده می‌شوند. نیروی انتظامی گزارشی تهیه و پرونده را تکمیل کرده و تحویل محاکم قضایی می‌دهد و محاکم قضایی براساس این گزارش همچنین براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تصمیمات لازم را می‌گیرند.  آقابابایی ادامه داد: اکنون پرونده این افراد درحال بررسی است و البته ما هم براساس رفتار متقابل عمل می‌کنیم یعنی هر گونه رفتاری که عربستان با صیادان ایرانی انجام داده است ما هم همان‌گونه رفتار می‌کنیم. البته ورود شناورهای صیادی به آب‌های سرزمینی کشورها در حوزه خلیج فارس و دریای عمان طبیعی است و از سال‌های پیش این موضوع وجود داشته و جدید نیست. معمولا بر اثر خرابی شناور یا توفان این اتفاق رخ می‌دهد.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با بیان اینکه این مساله نه امنیتی و نه سیاسی است، تصریح کرد: انتظار داریم دولت عربستان صیادان ما را آزاد کند. آنها حتما بررسی کرده‌اند و متوجه شده‌اند که شناورهای ایرانی صیادی بوده‌اند. البته ما هم براساس رفتار متقابل عمل خواهیم کرد.

 

احتمال تبدیل زندان اوین به بازداشتگاه موقت پایتخت

روزنامه 18 تیر شمار ه 864وزیر دادگستری با بیان اینکه وجود یک بازداشتگاه موقت در داخل شهر تهران ضروری است، گفت: به این دلیل ممکن است که زندان اوین به بیرون از شهر انتقال پیدا نکند.  به گزارش خانه ملت، مصطفی پورمحمدی درخصوص تعلل‌های صورت گرفته در انتقال زندان اوین به بیرون از شهر گفت: موضوع انتقال زندان اوین به خارج از شهر با سایر زندان‌ها متفاوت است در حقیقت برای انتقال اوین مباحث بسیار کارشناسی لازم است که در شرایط فعلی انتقال آن به خارج از شهر را متوقف کرده است. وزیر دادگستری با تاکید بر نیاز به وجود یک بازداشتگاه بزرگ در داخل شهر تهران تصریح کرد: یک بازداشتگاه بزرگ در مرکز شهر لازم است زیرا برای بازداشت موقت و زمان بررسی پرونده در دادسرا، دادیاری و دادگاه نمی‌توان متخلفان را مدام از 40کیلومتری شهر به این مجموعه‌ها آورد.  وی افزود: پایتخت نیاز به وجود یک بازداشتگاه موقت بزرگ در داخل از شهر است اما قطعا این بازداشتگاه زندان اوین نیست زیرا تصمیم قطعی گرفته نشده است البته گمانه‌زنی‌هایی در این رابطه وجود دارد.  پورمحمدی با بیان اینکه انتقال زندان‌ها تصمیم قطعی مجلس است، گفت: در برنامه ششم توسعه نیز بر انتقال زندان‌ها به خارج از شهر تاکید شده، قوه قضاییه هم مصمم بوده و دولت نیز پشتیبانی می‌کند، از این رو مجوز لازم برای فروش زندان‌های داخل شهرها داده شده تا به بیرون شهر منتقل و زندان‌های موجود هم فروخته تا هزینه‌های انتقال تامین شود.

وزیر دادگستری یادآور شد: سیاست قطعی مجموعه قضایی کشور، انتقال زندان‌ها به خارج از محدوده شهری است اما نمی‌توان از نیاز به وجود یک بازداشتگاه بزرگ در داخل شهر نیز چشم‌پوشی کرد.

 

همکاری بین‌المللی برای نابودی پدیده شوم تروریسم

روزنامه 18 تیر شمار ه 864سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: ایران در مهار تروریست‌ها موفق عمل کرده اما برای نابودی این پدیده شوم به همکاری واقعی بین‌المللی نیاز داریم.  به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در گفت‌وگو با پرس‌تی‌وی دخالت نظامی خارجی را مهم‌ترین علت افراطی‌گری خشونت‌آمیز یا‌‌ همان تروریسم در منطقه خاورمیانه(غرب آسیا) خواند و گفت: در30سال گذشته شاهد بودیم چندین دخالت نظامی خارجی در منطقه اتفاق افتاد و در نتیجه افراطی‌گری خشونت‌آمیز سر برآورد.  او به دخالت نظامی در افغانستان، عراق و سوریه اشاره و اظهار کرد: این دخالت‌ها به بهانه برقراری آرامش، امنیت و ثبات انجام شد اما در نتیجه این دخالت‌ها بود که افراطی‌گری خشونت‌آمیز شکل گرفت.  سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه متاسفانه ابرقدرت‌ها قدرت تخریبی بالایی دارند اما در بازسازی و ساختن جامعه مدنی ناتوانند و نمی‌توانند سازوکارهای آشتی‌جویانه را تقویت و استوار کنند، تصریح کرد: دخالت نظامی، زمینه‌یی مناسب برای افراطی‌گری خشونت‌آمیز فراهم می‌آورد اما علت‌های دیگری هم وجود دارند که از آن جمله می‌توان به ایدئولوژی منحرف شده، به حاشیه رانده شدن و دیکتاتوری اشاره کرد.  وی افزود: برای این منظور به طرحی جامع نیاز است و به همین علت رییس‌جمهور روحانی چند سال پیش ایده جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری را به سازمان ملل ارائه داد. پس از آن دبیرکل سازمان ملل هم طرحی را برای اجرا آماده کرد اما بسیاری از کشورهای منطقه از این طرح استقبال نکردند.  خوشرو خاطرنشان کرد: آنانی که داعش را ایجاد کرده‌اند، نمی‌توانند برای مبارزه با آن ائتلاف ایجاد کنند، مبارزه آنان تنها در حرف است در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد. نه امریکا در جنگ ضد داعش جدی عمل کرده، نه عربستان سعودی و نه دیگران.

 

تالیف کتاب‌های انقلابی ادای دین به مردم  کرمان است

روزنامه 18 تیر شمار ه 864وزیر اطلاعات گفت: تالیف و چاپ کتاب‌های انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک، ادای دینی کوچک در زمینه حق بزرگ مردم این استان در انقلاب اسلامی است.  به گزارش ایرنا، سیدمحمود علوی دیروز در همایش انقلاب اسلامی در استان کرمان به روایت اسناد ساواک با اشاره به اینکه انقلابی‌گری خردورزانه و تاثیرگذار در تمام عرصه‌ها از ویژگی‌های مردم استان کرمان است، افزود: وزارت اطلاعات رسالت خود دید که درباره حرکت مردم و حرکت علمای کرمان در انقلاب بر پایه اسناد به جا مانده از ساواک، رسالت انتقال فرهنگ انقلاب به نسل‌های بعدی را انجام دهد و در این رابطه 20جلد کتاب تالیف ‌شد.

او با تاکید بر اینکه خردورزی یکی از ویژگی‌های علمای کرمان بوده است، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و شهید باهنر نشان دادند که در عین انقلابی و مبارز بودن، حالت احساساتی داشتند همچنین چهره‌های سیاسی و نظامی ازجمله سردار سلیمانی نیز در اوج انقلابی بودن در آرامش بر محور عقلانیت حرکت می‌کنند.

وزیر اطلاعات بیان کرد: علما همواره در هر زمان خطرات سخت و نرم اسلام را تهدید کرده به صحنه آمده‌اند که نمونه آن فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو بود که توطئه استعماری انگلیس و توطئه هند شرقی را خنثی کرد.

علوی اظهار کرد: ویژگی انقلابیون کرمانی در این است که انقلابی بودن آنها در جوش و خروش شعارهای انقلابی خلاصه نمی‌شد و این مردم عقل خود را با انقلابی‌گری و شعارهای انقلابی‌گری همراهی می‌کردند.

 

 

ارسال نظر