تعاون ضامن موفقیت در بازار روسیه

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۱۸

علیرضا جعفری عضو هیات موسس تشکل صادراتی تعاون، با بیان اینکه تحولات چند سال اخیر منطقه‌یی و جهانی، مثل تحریم‌های اقتصادی اروپا و روسیه علیه یکدیگر و تنش‌های سیاسی و نظامی میان روسیه و ترکیه، سبب شده است این کشور تمایل زیادی برای ورود محصولات ایرانی به بازار خود نشان دهد و تسهیلات فراوانی نیز برای این منظور در نظر گرفته است، اظهار کرد: به دلایل لجستیکی، مناسب نبودن تعداد سردخانه‌ها، بسته‌بندی نامناسب یا مسائلی از این دست، مشکلاتی بر سر راه صادرات به روسیه وجود دارد که طی فرآیند باید حل شوند. جعفری درباره حل فرآیندی مشکلات بر سر راه صادرات کالا به روسیه اظهار کرد: صادرکنندگان برای به نتیجه رسیدن در بازار روسیه باید در نمایشگاه‌ها حضور دایم و مستمر داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دولت روسیه در افزایش سهم ایران در بازار آن کشور مصمم است، عنوان کرد: حتی شهردار شهر پوشکینو که در ۱۵ کیلومتری موسکو واقع است پیشنهاد داده است که به‌طور رایگان یک قطعه زمین در اختیار ایران قرار دهند تا ایران در آنجا یک مجتمع بسازد و در آنجا یک سردخانه دایمی دایر شود. حتی فاینانس را هم با نرخ ۳درصد از یک بانک انگلیسی قرار است بگیرند. مدیر اجرایی پاویون ایران در نمایشگاه چرم و کفش در روسیه اظهار کرد: بازار روسیه با بازارهای دیگر نقاط جهان کمی متفاوت است. در خیلی از محصولاتی که ما ایرانیان خود را باور نداریم، آنها متقاضی هستند. مثل چرم و کفش که خود من در این حوزه فعالیت می‌کنم، با وجود اینکه ایتالیا، چین و ترکیه در بازار روسیه حضور دارند، آنها متقاضی محصولات ایرانی با برند خود ایران هستند. جعفری با بیان اینکه بازار اقتصادی کشورهای خارجی تنها با برقراری ارتباط با رابط اقتصادی ایران در آن کشورها مهیا نمی‌شود، عنوان کرد: باید کار حرفه‌یی انجام داد.  مثلا در نخستین قدم باید با یک شرکت مارکتینگ در کشور مقصد قرارداد ببندیم تا شناختی نسبت به میزان خواهان محصولات خود در بازار هدف و نیز رقبا به دست آوریم. در قدم بعدی می‌توانیم از تسهیلات و اطلاعات صندوق ضمانت صادرات بهره بگیریم و ال سی باز کنیم. نکته بعدی اینکه باید از افراد متخصص استفاده کرد و حضور مستمر در نمایشگاه‌ها را جدی گرفت.

وی افزود: باید در بازار روسیه حضور دایم داشت و مکانی را برای به معرض نمایش گذاشتن محصولات درنظر گرفت. این مهم، کار تیمی می‌طلبد و می‌توان در قالب تعاونی، یک کنسرسیوم صادراتی در روسیه تشکیل داد. ربیعی و کلانتری نیز برای محقق ‌شدن این مهم اصرار فراوانی دارند. زیرا حضور انفرادی در بازارهای خارجی سبب شکست قیمت‌ها می‌گردد و رقابت بیهوده‌یی بین شرکت‌های ایرانی تولیدکننده یک محصول را رقم می‌زند.

عضو هیات موسس تشکل صادراتی تعاون در پایان بیان کرد: چنانچه تعاونی‌ها با هم متحد شوند و نماینده‌یی را تحت عنوان نماینده اتحادیه صادراتی بخش تعاون برای مذاکره با مسوولان روسی تعیین نمایند، قطعا به نتایج به مراتب بهتری می‌رسند تا اینکه هر تعاونی به صورت مستقل وارد مذاکره شود.

638 تعاونی در 3 ماهه اول سال ثبت شدند

بررسی‌های آماری از سه ماهه اول سال جاری بخش تعاون، نشان می‌دهد که تعداد ۶۳۸ تعاونی و

 ۶ اتحادیه فعال در کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، براساس گزارش‌های سامانه جامع آمارهای ثبتی بخش تعاون، در سه ماهه اول سال جاری، تعداد

 638 تعاونی و 6 اتحادیه فعال در کل کشور به ثبت رسیده‌اند. تعداد کل اعضای تعاونی‌ها 15168 نفر و میزان فرصت شغلی 10835 نفر است.

براساس یافته‌های واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به استان فارس با تعداد 76 تعاونی و کمترین آن به استان قم با تعداد یک تعاونی تعلق دارد. در این مدت تعداد 81 تعاونی بانوان با ایجاد فرصت شغلی 919نفر به ثبت رسید. همچنین بیشترین تعداد تعاونی‌های ثبت شده براساس گرایش‌های مختلف بخش تعاونی به ترتیب مربوط به بخش خدمات و کشاورزی با 240 و 169 واحد هستند. همچنین بیشترین فرصت شغلی مربوط به تعاونی‌های بخش خدمات با 3400 نفر و سپس تعاونی‌های بخش کشاورزی با2250 نفر هستند. لازم به اشاره است، گرایش‌های بخش تعاون شامل کشاورزی، خدمات، فرش دستبافت، اعتبار، صنعت و معدن، عمران، مسکن، حمل و نقل، تامین نیاز تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و چند منظوره را شامل می‌شود.

نقش کلیدی آموزش در ایجاد و نگهداری شغل پایدار

محمد حسن توسلی رییس کمیسیون آموزش، پایدار بودن شغل را به مراتب مهم‌تر از ایجاد آن عنوان کرده و می‌گوید: ایجاد شغل کار سختی نیست بلکه مهم پایدار بودن مشاغل است در نتیجه برای ایجاد و نگهداری شغل، آموزش نقش اصلی و کلیدی را دارد.

وی ادامه داد: ‌گری بکر اقتصاددان و برنده جایزه نوبل می‌گوید: تقریبا تمام نابرابری‌ها در زمینه درآمد در امریکا حاصل خلأ علم و مهارت است.

توسلی یادآور شد: فرد برای کسب شغل مورد علاقه خود می‌باید سطح دانش و مهارت خود را افزایش دهد تا بتواند با شایستگی شغل مورد نظر را به دست آورد و به نحو احسن وظایف و مسوولیت‌های محوله در این شغل را انجام دهد. در نتیجه وقتی افراد توانمند در شغل‌های مناسب قرار گیرند، باعث افزایش راندمان کاری در نتیجه پیشرفت سازمان و کشور می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش تعاون، تعاونی‌های آموزش محور فعالیت می‌کنند و آیا آماری از فعالیت آنها وجود دارد؟، اذعان داشت: در بخش تعاون تعاونی‌های آموزش محور فعال هستند اما آمار دقیق، جامع و به روزی وجود ندارد که ‌باید یک سایت مرجع که کلیه اطلاعات واقعی و به روز تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها در آن ثبت گردد، طراحی شود.