3 فاکتور اثرگذار بر تولید

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۲۹
3 فاکتور اثرگذار بر تولید

رییس پارلمان بخش خصوصی در نخستین همایش تولید ملی در مرکز همایش‌های صدا و سیما اعلام کرد که صنعتگران ظرفیت لازم را برای حضور در بازارهای رقابتی جهانی ندارند. غلامحسین شافعی گفت: اعمال تحریم‌های اقتصادی و سایر عوامل افزایش‌دهنده قیمت تمام شده کالاها در سال‌های گذشته سبب شده هنوز ظرفیت لازم را برای حضور در بازارهای رقابتی جهانی نداشته باشیم. وی توضیح داد: در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، بخش تولید کشور به‌ویژه تولید صنعتی بیشترین آسیب را متحمل شد. به گفته این مقام مسوول، موضوع اشتغال بین سال‌های 1385 تا 1392 متاثر از همین مساله متحمل خسارت‌ها و صدمات فراوانی شد و تغییرات به وجود آمده در نرخ ارز، قانون هدفمندی یارانه‌ها و... سبب‌ساز تغییر قیمت تمام شد و مشکلات زیادی آفرید. وی تاکید کرد: اولویت‌بندی طرح‌ها، مکان‌یابی توسعه و ظرفیت‌سنجی واحدهای صنعتی باید در دستور کار قرار گیرد؛ در غیر این صورت واحدهای تولیدی حتی در شرایط مناسب هم نمی‌توانند با ظرفیت کامل کار کنند که سبب‌ساز افزایش قیمت تمام شده و بروز مشکل در رقابت با سایر کشورها خواهد شد. شافعی تاکید کرد: اگر در بلندمدت به این سه عامل اساسی توجه و استراتژی جامع برای بخش تولیدی تدوین شود، بیشترین کمک به بخش تولید کشور خواهد شد. وی یادآوری کرد: پس از اعمال تحریم‌های ظالمانه در بسیاری از کشورها به روی ایران بسته شد و در بسیاری بازارها قادر به حضور نبودیم، در همین پیوند و به دلیل آسیب‌های وارده به بخش تولید، قیمت کالاهای تولیدی بالا رفت و قدرت رقابت خود را در بسیاری بازارها از دست دادیم.

رییس اتاق ایران با اشاره به تحولات در دوران برجام گفت: با اجرایی شدن برجام و تحولات انجام شده و حضور هیات‌های خارجی در کشور برای دستیابی به بازار بزرگ ایران، فعالان اقتصادی ایرانی توانستند از تنگناهای به وجود آمده عبور کنند، اما هنوز به ظرفیت لازم برای حضور در بازارهای رقابتی نرسیده‌اند.

وی با مقایسه اقتصاد ایران و مالزی گفت: حجم تجارت خارجی آسیای جنوب شرقی سالانه 600میلیارد دلار است، در حالی که حجم تجارت خارجی ما تنها 40 میلیارد دلار بوده و در مقایسه جمعیت دو کشور، فاصله تجارت بسیار زیاد است. این مقام مسوول بیان‌ کرد: اگر موانع برداشته و محیطی رقابتی برای اقتصاد ایجاد شود، ظرفیت تجارت کشور می‌تواند به چندین برابر میزان فعلی افزایش یابد.

شافعی با اشاره به بازار بزرگ کشور روسیه، یادآور شد: در ماه‌های گذشته شاهد خروج ترکیه از بازار این کشور به‌دلیل مسائل سیاسی بودیم که فرصت خوبی برای تجار و بازرگانان ایرانی بود، اما با عادی شدن روابط دو کشور مجددا ترک‌ها در روسیه حاضر شده‌اند. وی همچنین با اشاره به بازار قطر، تصریح کرد: حجم قابل‌توجهی از کالاهای ایرانی اکنون به بازار قطر وارد شده، اما در این کشور نیز رقیبی قدرتمند به نام ترکیه داریم که مهم‌ترین مشکل ما برای رقابت با آن، قیمت تمام شده بالای کالاهای ایرانی است. رییس اتاق ایران گفت: قیمت تمام شده کالاها متاثر از عواملی همچون نرخ تسهیلات بانکی، نرخ مالیات، تعرفه‌های گمرکی، نرخ دستمزد و... است و چنانچه حرکت اقتصادی به سمت رونق داشته باشیم، قادر به عرضه کالاهای رقابتی در سطح جهانی خواهیم بود.