ایجاد زیرساخت برای فروش آنلاین محصولات بیمهای
عبدالناصر همتی
رییسکل بیمه مرکزی
شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۵با هدف حذف هزینههای زائد نمایندگان فاقد مجوز صدور، مقررات تنظیم امور نمایندگی بیمه را اصلاح و مقرر کرد «موسسات بیمه میتوانند آن دسته از نمایندگان بیمه حقیقی را که مجوز صدور بیمهنامه ندارند، از شرط تامین دفتر موضوع این بند معاف نمایند.» از طرف دیگر نمایندگان فروش بیمههای عمر (مشمولین آییننامه شماره ۵۴) نیز از سال ۱۳۸۵ الزامی به داشتن دفتر کار نمایندگی نداشتهاند و به امر بازاریابی و فروش بیمههای عمر فعالیت میکنند. بر این اساس طبق مقررات موجود، نمایندگان مذکور که آموزش و آزمون نمایندگی بیمه را طی کردهاند میتوانستند در هر نقطه و مکانی برای امر بازاریابی بیمه از جمله دفاتر سایر نمایندگان و کارگزاران بیمه و همچنین دفاتر پیشخوان فعالیت کنند. لذا مکاتبه اخیر بیمه مرکزی در این مورد ابلاغیه جدید نبوده و صرفا پاسخ یک استعلام بوده است. تعیین محل فعالیت نمایندگی بیمه و امکان همکاری آنها با دفاتر پیشخوان و مراکز مشابه به توافق شرکت بیمه و نمایندگی وی ارتباط دارد و بیمه مرکزی در این زمینه هیچگونه اولویت یا ترجیحی برای دفاتر پیشخوان درنظر ندارد. در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمهیی لازم به ذکر است که براساس ماده ۶۶ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمهگری عرضه بیمه صرفا توسط موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است که تغییری در این خصوص در قانون مذکور و سیاستهای بیمه مرکزی صورت نگرفته است و بازاریابان اعم از اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را نداشته و صرفا در امر بازاریابی برای موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه میتوانند فعالیت کنند اما باتوجه به تحولاتی که در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف و ازجمله خدمات بیمهیی اخیرا ایجاد شده، ضروری است که شرکتهای بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش فروش اینترنتی و آنلاین محصولات بیمهیی برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند. لذا فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکتهایIT معروف به استارتآپها مورد تایید بیمه مرکزی نیست و مسوولیت تخطی از این ضابطه برعهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود. بدیهی است چنانچه عرضه خدمات بیمهیی به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه یا نماینده وی یا کارگزار بیمه دارای مجوز بوده باشد منطبق با مقررات مربوط خواهد بود و بیمه مرکزی مسوولیتی درخصوص سایر شرکتهایی که در این زمینه فعالیت دارند، ندارد. فعالیت شرکتهای مذکور میتواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه صورت گیرد و آنچه در این حالت تفاوت خواهد داشت، نحوه بازاریابی بیمه خواهد بود و در صورتی که درخواست از سوی شرکتهای مذکور واصل شود بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام خواهد کرد. هماکنون بیمه شخص ثالث بهصورت کاغذی به همراه تعدادی کوپن ارائه میشود که مشکلاتی را برای بیمهگذاران و شرکتهای بیمه به همراه داشته و متناسب با تکنولوژیهای روز نیست. لذا بیمه مرکزی طرح جایگزینی بیمهنامههای کاغذی با کارتهای الکترونیک را در دستورکار قرار داد معهذا باتوجه به ابعاد مختلف این موضوع و گستردگی بیمههای شخص ثالث در کشور و تعداد قابلتوجه سازمانها و نهادهای درگیر موضوع شخص ثالث فعلا این طرح در مرحله مطالعه و امکانسنجی است، لذا با اجرایی شدن این طرح، شبکه فروش شرکتهای بیمه، طبق روال معمول، نسبت به صدور بیمهنامه اقدام خواهند کرد و در پایان، بهجای بیمهنامه کاغذی، کارت الکترونیکی بیمهنامه شخص ثالث را به بیمهگذاران ارائه خواهند کرد. البته لازم به ذکر است که تغییر شکل بیمهنامههای شخص ثالث از شکل کاغذی به شکل کارت الکترونیکی، موضوعی متفاوت از صدور این بیمهنامه بهصورت اینترنتی است.