«دنا» را از بورس بخرید
بعد از عرضه سراتو توسط سایپا، ایران خودرو نیز قصد دارد دنا را در بورس کالا عرضه کند. به گزارش تعادل به نقل از تسنیم، کارشناسان معتقدند بورس کالا تا حدود زیادی به شفافیت بازارهای فیزیکی کمک میکند و تاکنون هم تجارب خوبی در این زمینه داشته است، از این رو پذیرش کالاها در این بازار گامی اساسی در راستای شفافیت هرچه بیشتر اقتصاد است.
انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا برای تامین مالی، تنها در شرایطی ممکن خواهد بود که آن کالا قبلا در این بازار، پذیرش و عرضه شده باشد به همین دلیل، یکی از جذابیتهای عرضه خودرو در بورس کالا برای خودروسازان، فراهم شدن امکان انتشار اوراق سلف موازی در بورس کالا و استفاده از فرصت تامین مالی از این طریق است.
از سویی براساس اعلام مسوولان بورس کالا، خودروسازان بهراحتی میتوانند با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، سرمایه در گردش خود را تامین کنند. همچنین اگر تولیدکنندگان بخواهند برای راهاندازی یک خط تولید و اجرای پروژهها از بورس کالا تامین مالی انجام دهند، میتوانند به انتشار گواهی مشارکت خودرو اقدام کنند و هدف این است که شرکتهای خودروساز بتوانند پیشفروشی را که اکنون بهصورت سنتی در بازار انجام میدهند، بهصورت ساختاریافته و منسجم از طریق بورس کالا انجام دهند. این درحالی است که روش کنونی پیشفروش خودرو بهعنوان یک روش سنتی دارای معایب مختلفی است. در واقع اکنون خودروسازان با پیش فروش خودرو برای آینده، بخشی از مبلغ خودرو را بهعنوان سرمایه در گردش در فرایند تولیدشان استفاده میکنند. مثلا یک خودرو را برای 9ماه آینده میفروشند و بخشی از قیمت آن را به عنوان مبلغ اولیه دریافت میکنند.
ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان میگوید:«در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، گام بعدی، عرضه سایر محصولات ایران خودرو ازجمله پژو 2008 در بورس کالا خواهد بود.» وی افزود: برای عرضه دنا جلسهیی بین ما و شرکت ایرانخودرو برگزار میشود. در مورد جزئیات عرضه، همچنین قیمتگذاری و بعد از آن نیز جلسهیی با مسوولان بورس کالا صورت میگیرد تا هماهنگیها در این باره انجام شود و دنا نهایتا تا سه هفته آینده در بورس کالا عرضه خواهد شد. وی درباره اوراق صکوک ایران خودرو هم گفت: برای انتشار اوراق صکوک ایران خودرو که میزان آن بالغ بر 700میلیارد تومان است، موافقت اصولی سازمان بورس را گرفتهایم و به دنبال اخذ مجوز عرضه هستیم. پس از تایید مجوز عرضه، مراحل اداری آن چند روز به طول میانجامد و تا دو هفته آینده این اوراق منتشر خواهند شد.
شهرابادی اظهار کرد: این عرضهها با موفقیت همراه است؛ همانطور که محموله سراتو با استقبال روبرو شد. قطعا با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت خودرو به صورت رقابتی تعیین خواهد شد که این امر، هم به سود خودروساز و هم به سود خریدار خواهد بود و باعث به وجود آمدن شفافیت اطلاعاتی خواهد شد. وی درباره نحوه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا هم گفت: خودروساز برای محصول خود یک قیمت پایه تعیین میکند و بسته به اینکه چه تعداد خریدار برای خودرو وجود داشته باشد، قیمت خودرو به صورت رقابتی تعیین خواهد شد. شهرآبادی اظهار کرد: احتمال عرضه پژو 2008 در بورس کالا وجود دارد و با توجه به اینکه خودروهایی که در شمول قیمتگذاری شورای رقابت قرار نگیرند، میتوانند در بورس کالا عرضه شوند، برنامه خودروسازان این است که در صورت موفقیت نخستین محصولات، خودروهای بعدی نیز در تالار نقرهیی عرضه شوند و در صورت موفقیت عرضه دنا در بورس کالا، پژو 2008 و سایر محصولات ایران خودرو و سایپا نیز در بورس کالا عرضه خواهد شد.
ابوالفضل شهرآبادی، معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان گفت: ایران خودرو ابتدا در سال 86 برای یک طرح خود اقدام به انتشار اوراق مشارکت در بورس کرد، اما بعد از آن طی 10سال گذشته هیچگاه این کار را صورت نداد تا اینکه در آینده نزدیک، اوراق 700میلیارد تومانی صکوک را منتشر خواهد کرد. وی درباره جزئیات تامین مالی 700میلیارد تومانی گفت: پیرو درخواست ایران خودرو مبنی بر تامین مالی 700میلیارد تومانی خرید قطعات و مجموعههای مورد نیاز جهت تولید خودرو، بررسیها و اقدامات لازم، انجام و موافقت اصولی سازمان بورس صادر شد. این اوراق 700میلیارد تومانی که بزرگترین تامین مالی بخش خصوصی در بازارسرمایه به شمار خواهد رفت، با سررسید 4ساله، نرخ سود 18درصد و با مواعد پرداخت سود سه ماهه، منتشر خواهد شد و مبلغ اسمی هر برگه 100هزار تومان خواهد بود. شهرابادی افزود: از آنجا که مشاوره عرضه انتشار این اوراق توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان انجام شده، این شرکت عضو پیشرو در این تامین مالی بوده و دو رکن متعهد پذیرهنویسی و بازارگردانی این اوراق را داراست، دو شرکت تامین سرمایه ملت و امید نیز در مشارکت با لوتوس پارسیان، ارکان یاد شده را برای درصدی از اوراق بر عهده خواهند داشت. به این ترتیب برای انتشار این اوراق کنسرسیومی توسط 3شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان، ملت و امید تشکیل شده است. بانک ملت ضامن این اوراق بوده و سازمان حسابرسی هم به عنوان حسابرس اوراق انتخاب شده است. وی اعلام کرد: با توجه اینکه دو شرکت سایپا و ایران خودرو از بنگاههای بزرگ اقتصادی کشور به حساب میآیند، به خوبی میتوانند از ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی استفاده کنند. این در حالی است که تامین مالی در بورس در ابعاد بزرگ و به صورت طولانی مدت انجام میشود و با توجه به اینکه خودروسازان این امکان را ندارند، چنین تامین مالی را از طریق نظام بانکی صورت نمیگیرد.
شهرآبادی گفت: شبکه بانکی توان کمی برای تامین مالی خودروسازان در حجمی همچون 700میلیارد تومان دارد، آنها میتوانند از طریق بازار سرمایه بسیاری از نیازهای خود را تامین کنند. این در حالی است که با در نظر گرفتن انتشار این اوراق و با مشاوره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، صنعت خودرو از ابتدای سال جاری 2فقره تامین مالی جمعا به میزان 1.050میلیارد تومان انجام داده است. وی افزود: مورد اول انتشار اوراق اجاره برای شرکت سایپا به مبلغ 350میلیارد تومان بوده و در صورت صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه ایران خودرو از سوی سازمان بورس به زودی این اوراق نیز در بورس تهران عرضه خواهد شد.